فرش سبز بورس برای سهامداران

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۳۸

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۱۱ مهرماه با سه هزار و ۲۱۳ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۷۶ هزار واحدی قرار گرفت و در مقابل شاخص کل (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۲۴۸ واحد کاهش به معاملات امروز خود پایان داد. در معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۲۲۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۲۴۸ واحد کاهش به ۴۲۲ هزار و ۵۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۴۱۸ واحد افت به ۲۶۶ هزار و ۶۴۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۵۶ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲ هزار و ۵۸۷ واحد افزایش داشتند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۴۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۲درصد یعنی هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هشت درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» و «مواد و محصولات» رقم خورد درحالی‌که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «تاپیکو»، «خبهمن» و «اتکای» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «فجهان»، «شتران» و «وغدیر» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۷۰۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۳۵۵ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۵۴۲ واحد، گسترش نفت‌وگاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۴۱۲ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۳۷۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۳۴۴ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۳۴۴ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۲۹۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۹۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۲۹۰ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۲۶۴ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۲۶۰ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۲۶۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۲۳۲ واحد، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۲۰۵ واحد و بانک ملت با نماد «وبملت» با ۱۸۵ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در دومین روز کاری هفته شرکت آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۷۰ ‌میلیون و ۵۴۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲ ‌هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

      آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در دومین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۱۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۳۲۰ واحد ثابت ماند همچنین در این بازار سه میلیارد و ۲۸۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۸۹ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال دادوستد شد. طی روز یکشنبه شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، صنعتی مینو با نماد «غصینو» و شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» و سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۴۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۸۰۰میلیارد تومان بود.

      افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۶۴۵هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۷۰۱هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۸۷هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر