چراغ سبز بورس به سهامداران

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۰۹
چراغ سبز بورس به سهامداران

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۱۰ مهرماه با ۳۶ هزار و ۴۹۷ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۷۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار ‌هزار و ۳۱ واحد افزایش به ۴۲۴ هزار و ۸۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۵۴۳ واحد رشد به ۲۶۸ هزار و ۶۵ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۰ هزار و ۵۷۴ واحد و شاخص بازار دوم ۶۱ هزار و ۵۸۹ واحد افزایش داشتند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۱ درصد یعنی ۶ هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «کچاد»، «شپدیس» و «پارسان» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «فجهان»، «فسبزوار» و «میدکو» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۶۴۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۶۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۷۸۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۷۴۱ واحد، گسترش نفت‌وگاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۷۰۳ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۴۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۳۷۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۳۷۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۴۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل سیمان فارس و خوزستان با نماد «سفارس» با ۶۲ واحد، آسا پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۵۶ واحد، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۴۷ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۴۵ واحد، پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ» با ۴۴ واحد، گروه صنعتی ملی با نماد «وملی» با ۳۸ واحد، البرز دارو با نماد «دالبر» با ۳۱ واحد و بانک خاورمیانه با نماد «وخاور» با ۳۱ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، معدنی دماوند با نماد «کدما»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و ایران‌خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۴۱ ‌میلیون و ۴۵۷ هزار برگه سهم به ارزش ۹ ‌هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

     آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز شنبه شاخص فرابورس بیش از ۳۹۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۳۰۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۴۲۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰۳ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در اولین روز کاری هفته شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه دی با نماد «ودی»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، توکاریل با نماد «توریل»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا» و مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     ارزش سهام عدالت افزایش یافت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه یعنی ۷ مهرماه، ۳.۱ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۶۱۹ هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان رسیده است.

     نرخ دلار هیجانی نیست

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار برای «تعادل» نوشت: با توجه به اینکه شرکت‌ها گزارش‌های خوبی را در کدال منتشر کردند به نظر می‌رسد هفته جاری مثبت و صعودی خواهد بود. نرخ دلار در روندهای قبلی هیجانی بالا رفت اما در رشد اخیر حساب‌شده افزایش یافت و در حال حاضر به محدوده 28 هزارتومان رسیده است؛ رشدی که با روندهای صعودی پیش از این کمی متفاوت است چراکه این رشد ریال به ریال انجام شد و بر همین اساس دلار در نرخ‌های فعلی کف‌سازی انجام داده است. در هفته گذشته از طرف دیگر قیمت جهانی نفت رشد کرد و به نظر بنده شرایط مناسبی برای رشد شرکت‌های دلاری بورس تهران همانند گروه پتروشیمی و پالایشی‌ها فراهم کرده و بر همین اساس به نظر می‌رسد شرایط برای رشد بازار فراهم است اما؛ اینکه آیا شاخص کل بورس تهران توان عبور از محدوده یک‌میلیون و 600 هزار واحد را دارد یا خیر همچنان مبهم است. فکر می‌کنم بازار برای عبور از این محدوده به محرک قوی‌تری نیاز دارد و باید دید چه خبر یا دلیلی باعث عبور از محدوده می‌شود. در مجموع برای عبور از این مقاومت به یک شوک قوی‌تری نیاز است. شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر بازار از شوک سال 1399 خارج‌شده و افت شهریورماه نیز چندان نگران‌کننده نبود. ارزیابی صف‌های فروش درافت شهریورماه نشان می‌دهد که تمایل سهم‌ها برای معامله در صف فروش کاهش پیداکرده. در اوج ریزش‌های سال 1399 ارزش صف‌های فروش گاهی به نزدیک 20 هزار میلیارد تومان هم رسید و در اواخر سال مذکور نیز 10 هزار میلیارد تومان صف فروش داشتیم و این درحالی است که ارزش صف‌های فروش درافت شهریورماه سال جاری قابل‌مقایسه با سال گذشته نبود. البته همچنان تقاضا در بازار ضعیف بوده اما؛ می‌توان گفت که تمایل به فروش هم وجود ندارد چون انتظارات تورمی تقویت‌شده است. در بررسی گروه‌های صنعتی می‌توان گفت که یک سری گروه‌های خودرو، بانک و ساختمانی از رشد خردادماه بسیار عقب‌مانده‌اند و عایدی بازار از رشد سال جاری را نگرفتند که به نظر می‌رسد باید این عقب‌افتادگی را جبران کنند.

 

ارسال نظر