رویداد

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۷۰

ماینینیگ بورس با مجوز تحقیقاتی هم غیرقانونی است؟

ایلنا| جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره کشف دستگاه استخراج رمزارز در زیرزمین شرکت بورس تهران اظهار داشت: این اقدام بورس تهران غیرقانونی و غیرقابل‌توجیه است. برفرض اینکه مجوز برای این اقدام داشتند، اساساً بورس نباید وارد این حوزه شود و کار بورس استخراج رمزارز چه به عنوان پروژه تحقیقاتی و چه به عنوان یک موضوع آزمایشی نیست. تحقیقات در رابطه با رمزارز چه ارتباطی با بورس تهران دارد؟ و بر چه اساسی شرکت بورس تهران باید به سمت ماینینگ برود؟

قادری افزود: نمی‌دانیم چطور مجوز دریافت کرده‌اند و دادن مجوز به بورس برای استخراج رمزارز تخلف است. حوزه فعالیت بورس موضوع دیگری است چرا باید درباره استخراج رمزارز تحقیقات انجام شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر گفته‌ها مبنی بر اینکه دستگاه‌های استخراج رمزارز متعلق به یک شخص است، صحت داشته باشد، این خود تخلف بزرگ‌تری محسوب می‌شود‌ چرا یک نفر باید این اجازه را به خود بدهد از امکانات یک‌نهاد عمومی برای ماین کردن استفاده کند درحالی که حتی فعلاً فعالیت مجوزدارها هم متوقف و ممنوع شده‌ است.

وی بابیان اینکه مجلس قطعاً به این مساله ورود می‌کند، گفت: این اقدام بورس تهران به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و بورس تهران هم نمی‌تواند با انتشار توضیح و اطلاعیه از خود دفاع کند. حتی اگر در یک دوره‌ای هم برای این اقدام خود توانسته مجوز بگیرد نباید وارد این فعالیت‌ها می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه ادامه داد: به دنبال این هستیم که روند استخراج رمزارز یک‌روند قانونی باشد و افرادی که توان تأسیس نیروگاه رادارند و متقاضی ورود به این حوزه هستند، فعال شوند و ما هم از این ظرفیت برای تأمین برق کشور استفاده می‌کنیم؛ اما نه اینکه در این شرایط که با فشار مصرف برق مواجه هستیم دستگاه‌های دولتی بخواهند وارد استخراج ارز و ماینینگ شوند. این روزها برای اینکه بتوانیم برق کشور را تأمین کنیم حتی نیروگاه‌های که آلودگی دارند را وارد مدار کردیم حالا در این شرایط این اقدام بورس تهران چه توجیهی دارد؟

حفظ ارزندگی سهم؛ کارکرد اصلی بازارگردانان

سنا| محمدعلی احمدزاد ‌اصل، تحلیلگر بازار سرمایه از بازارگردانان به عنوان بیمه‌گران سهام یادکرد و گفت: بازارگردانان، قیمت سهم را در یک محدوده‌ مشخص برای سرمایه‌گذاران بیمه‌ می‌کنند. افزون بر بیمه سهام، در صورت در اختیار قرار دادن ابزارهایی همچون اوراق تبعی که در بازار گردانی پیش‌بینی می‌شود، بازارگردانان می‌توانند سود متعارفی را برای سرمایه‌گذاران به دست آورند.

محمدعلی احمدزاد ‌اصل افزود: اوراق تبعی هم می‌توانند برای تأمین مالی به‌کاربرده شوند و هم ابزاری مناسب برای بیمه کردن سهام هستند. این اوراق مبتنی بر دارایی مالی هستند که در یک محدوده قیمتی و طی زمانی مشخص منتشر می‌شوند.

به گفته وی، روان کردن معاملات و نقد شوندگی سهم ازجمله  چالش‌های مهمی است که به عملکرد بازارگردانان بازمی‌گردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه توجه به ارزندگی سهام را مولفه اساسی در آغاز بازار گردانی خواند و تصریح کرد: در آغاز فعالیت بازار گردانی لازم است به ارزندگی سهام توجه شود. به بیانی دیگر، سطحی که نقطه آغاز بازار گردانی برای سهم‌هایی که از ابتدا بازارگردان نداشته‌اند، لازم است در نظر گرفته شود، «ارزندگی سهام» است.

وی ادامه داد: سطح ارزندگی، کمک می‌کند تا قیمت سهام متناسب با روند ارزندگی آن رشد کند و از نوسانات آنی و هیجانی جلوگیری می‌کند و درنتیجه، به اعتماد عمومی سهامداران نیز صدمه وارد نمی‌شود. احمدزاد اصل با اشاره به‌ضرورت بازار گردانی به‌موقع سهم، تأکید کرد: برخی از مشکلاتی که در ارتباط با نقد شوندگی سهم‌ها مشاهده می‌شود، به فقدان بازار گردانی به‌موقع آن سهم بازمی‌گردد. گاه بازارگردانان زمانی وارد عمل می‌شوند که سهم، ارزش ذاتی خود را ازدست‌داده و بی‌اعتمادی عمومی نسبت به آن وجود دارد.

وی تشخیص سقف و کف قیمت سهم از سوی بازارگردان را مهم تلقی کرد و گفت: بازارگردان باید بر اساس کف و سقف قیمتی سهم، معاملات در بازار را جهت بدهد و از نوسانات غیرمتعارف در آن اجتناب کند. همچنین به‌منظور پیشگیری از نوسانات غیرمتعارف سهم، بازارگردانان باید ورود و خروج افراد در سهمی که بازارگردان آن هستند را رصد کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه نقش بازارگردانان در نقطه حمایتی و مقاومتی سهم‌ها به‌طور خاص و شاخص به‌طور عام را حائز اهمیت خواند و اذعان کرد: برای اینکه بازارگردانان بتوانند در این هنگام نقش موثری ایفا کنند، لازم است سهم‌هایی که بازار گردانی بر آنها انجام می‌شود از ارزندگی کافی برخوردار باشند و همچنین، منابع مالی کافی در اختیار آنها قرار بگیرد.

به گفته وی، سهولت در دریافت مجوز، حمایت و پشتیبانی قانونی نهادهای مالی بازار سرمایه همچون سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس از بازارگردانان برای عبور از نقطه حمایتی یا مقاومتی بازار بسیار اهمیت دارد.


 

ارسال نظر