فرش سبز بورس برای سهامداران

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۱۸

شاخص کل بازار بورس در آخرین روز معاملاتی یعنی روز چهارشنبه، ۷ مهرماه با ۱۱ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۸۱۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک ‌هزار و ۲۴۹ واحد افزایش به ۴۲۰ هزار و ۷۹۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۸۸ واحد رشد به ۲۶۵ هزار و ۵۲۴ واحد رسید. شاخص بازار اول ۹ هزار و ۴۹۸ واحد و شاخص بازار دوم ۲۰ هزار و ۱۹۲ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت گسترش نفت‌وگاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۴۸۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۲۴۰ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۲۲۱ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و سه واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۹۶۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۷۳۳ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۶۲۹ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۵۵۳ واحد و پتروشیمی شیراز با نماد «شراز» با ۵۲۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.در مقابل معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۴۲۳ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۲۲۱ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۷۸ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۵۶ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۱۴۷ واحد، خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۱۱۵ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۱۰۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۶۶ واحد و صنایع شیمیایی ایران با نماد «شبریز» با ۶۴ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در این روز شرکت آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، معدنی دماوند با نماد «کدما»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۸۸ ‌میلیون و ۸۳۸ هزار برگه سهم به ارزش ۹ ‌هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

      فرابورس افزایشی شد

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۱۰۰ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۹۶۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۳۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۶۹ هزار و ۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد.طی روز چهارشنبه شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور» و مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، توکاریل با نماد «توریل»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، بیمه دی با نماد «ودی» و بانک دی با نماد «دی» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان رسیده است.

      فرصت ورود به بازار

بهنام علیخانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: بازار بعد از یک روز تعطیل در شرایطی به مصاف سومین روز معاملاتی پاییز رفت که نفت توانست بالای ۸۰ دلار تثبیت شود و نرخ ارز نیز نشانه‌ای مبنی برافت ندارد. از طرفی صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد در خصوص عدم تمایل این وزارتخانه برای کاهش دلار که در جهت حمایت از بازار سرمایه عنوان‌شده است نیز سیگنال مثبتی به بازار مخابره کرده است.وی اضافه می‌کند: اما مهم‌ترین ابهام موجود در بازار بحث افزایش نرخ بهره در اوراق دولتی است که در این چند ماه فروش خوبی داشته و قطعاً باید برای خریداران نرخ جذاب‌تری نسبت به سایر بازارها داشته باشد.علیخانی به شایعات پیرامون بازار اشاره‌کرده و می‌گوید: بازار شایعات نیز این روزها داغ است. یک روز واردات خودرو آزاد می‌شود و گروه خودرو را به فرش می‌برد و روز دیگر واردات ممنوع و خودرو به بورس کالا و رقابتی می‌شود و سهام این گروه را به عرش می‌برد. یا شایعاتی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ... که هرروز بر یک گروه تأثیر می‌گذارد.این کارشناس بازار سرمایه درنهایت توضیح می‌دهد: برای روزهای آینده بازار همچنان درگیر ابهامات و ترس خواهد بود اما از ترس مرگ خودکشی نکنیم چراکه با توجه به متغیرهای بنیادی بازار، اصلاح را فرصتی برای ورود در قیمت مناسب می‌توان لحاظ کرد. گزارش فصلی شرکت‌ها به‌زودی منتشر می‌شود و می‌تواند عامل محرکی برای بازار سرمایه باشد. در حال حاضر شاخص ازنظر تکنیکال با حمایت ۱۳۶۰ و با مقاومت ۱۵۰۰ واحدی درگیر است.

 

ارسال نظر