افزایش معاملات تالار نقره‌ای

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۵۳
افزایش معاملات تالار نقره‌ای

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم‌ترین موضوع‌ها به تأکید وزرای صمت و تعاون بر عرضه محصولات در بورس کالا، اعلام تبعات قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد و آغاز به‌کار تالار اختصاصی سیمان از شنبه آینده اختصاص داشت. حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی بابیان اینکه بورس کالا، بستری کاملاً رقابتی و شفاف است می‌گوید: رانت، ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است که این رویکرد با ایجاد دونرخی در بازار، بسیاری از افراد را به خرید کالای ارزان (دستوری) و البته فروش گران در بازار ترغیب می‌کند؛ اما در رویکرد رقابتی، شرایط متفاوت است و برای مثال رشد دو تا سه برابری تولیدات در حوزه فولاد و پتروشیمی طی سال‌های اخیر به دلیل خروج این صنایع از قیمت‌گذاری دستوری و واگذاری روند معاملات به بورس کالا بوده که در این صنایع رقابت و شفافیت ایجاد کرده است. سید رضا فاطمی امین در جلسه ویدئو کنفرانسی با استان‌ها در خصوص صنعت سیمان با اشاره به تجربه خوب عرضه سیمان در بورس کالا گفت: موضوع سیمان در قالب یک برنامه سه‌ماهه به‌صورت مداوم رصد و پایش خواهد شد به‌طوری که قیمت سیمان در بورس با آغاز اجرای این برنامه متعادل شد. قیمت سیمان به‌صورت پاکتی به زیر ۲۵ هزار تومان رسید و قیمت سیمان فله هم حدود ۱۸ هزار تومان ارزان‌تر شد. فاطمی امین بابیان اینکه به‌صورت کلان برای تعدیل قیمت سیمان به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم، تصریح کرد: استان‌ها باید بیشتر از این پای‌کار بیایند و کار به‌صورت ویژه موردتوجه واقع شود. کارها باید با جدیت هر چه بیشتر دنبال شود و انتظار دارم تمامی پروژه‌ها ازجمله ۱۹ پروژه نظام توزیع و پوشش کالا در سامانه باقدرت ادامه یابد. علیرضا ناصر پور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده سیمان به‌زودی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا امکان خرید مشتریان خرد سیمان نیز فراهم و تسهیل شود. برای اینکه خریداران خرد هم بتوانند دسترسی مناسبی برای خرید سیمان در بورس کالا داشته باشند، گواهی سپرده سیمان تا پایان شهریورماه راه‌اندازی می‌شود. قیمت‌ها در گواهی سپرده سیمان تابع بازار فیزیکی است و خریداران خرد که نیاز به خرید در تناژ پایین‌تر دارند می‌توانند از طریق گواهی سپرده اقدام به خرید کنند. ناصر پور با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید خرد سیمان در بورس کالا وجود دارد بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های سیمانی استقبال خوبی از عرضه خرد سیمان در بورس کالا کردند و درخواست پذیرش انبار دادند و به‌محض پذیرش انبار از سمت بورس کالا، امکان ارایه گواهی سپرده کالایی فراهم می‌شود. الزامی به عرضه سیمان خرد توسط شرکت‌های سیمانی وجود ندارد و شرکت‌ها بر اساس تمایل خود اقدام به عرضه سیمان به‌صورت خرد می‌کنند.

بر اساس ابلاغیه مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران، تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملات TTS راه‌اندازی می‌شود؛ بر این اساس از روز شنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۰ کلیه معاملات سیمان به‌صورت جداگانه در تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملاتی TTS و رأس ساعت ۱۱:۳۰برگزار می‌شود. سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است و در افزایش یا کاهش قیمت کالاها دخیل نیست بلکه گزارشگر روند عرضه و تقاضا و قیمت کشف‌شده در این فرآیند است. نه امروز که همه از کاهش قیمت سیمان خرسند هستیم و نه فردا که شاید قیمت کالایی افزایش یابد، باید این نگاه در کشور ایجاد شود که بورس کالا در قیمت مداخله‌ای ندارد بلکه «قیمت» ثمره عرضه و تقاضا در بازار است. به گفته جهرمی در حال حاضر پیش‌بینی آینده بازار مقدور نیست و وظیفه ما این است که عرضه مناسبی را در بازار داشته باشیم. طی چند هفته اخیر با تلاش‌های آقای فاطمی امین وزیر صمت عرضه‌های خوبی شکل گرفت و ۶۸ شرکت پذیرش شدند و ۳ یا ۴ شرکت نیز در نوبت پذیرش هستند و با تسهیلاتی که در نظر گرفته‌شده بالای ۱۱ هزار نفر کد بورسی دریافت کردند.

اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: هم‌اکنون به‌غیراز ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال یا غیرفعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و از طریق بورس عرضه سیمان صورت می‌گیرد. همچنین مصرف‌کنندگان سیمان به ۳ بخش تقسیم می‌شوند که شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش هستند که بیشتر آنها نیز در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

 

ارسال نظر