روز نوسانی تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۱۴

شاخص کل بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۳۱ شهریورماه با چهار هزار و ۸۳۴ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۳۸۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۴۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ ‌هزار و ۲۳ واحد کاهش به ۴۱۵ هزار و ۴۹۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۸۰۱ واحد افت به ۲۶۲ هزار و ۱۷۷ واحد رسید. شاخص بازار اول دو هزار و پنج واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۵۱۱ واحد کاهش داشتند.

ارزش کل معاملات خرد هشت هزار و ۱۹۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۴۹درصد یعنی سه هزار و ۹۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان پنج درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «مواد و محصولات دارویی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «هتل و رستوران» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فجهان»، «برکت» و «شبندر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «سمگا»، «حآفرین» و «شتران» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۶۸۰ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۶۳۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد «وصندوق» با ۴۲۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۴۰۱ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۲۸۳ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۲۶۲ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۲۲۹ واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با نماد «کگل» با ۲۲۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۵۱۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۳۸۸ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۳۸۵ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۳۱۳ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۳۰۸ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۳۰۷ واحد و فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۲۹۱ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در آخرین روز کاری هفته شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۰۲ ‌میلیون و ۳۰۳ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲ ‌هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس کاهشی شد

طی روز چهارشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۵۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۲۴۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱۹ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس» و بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، توکاریل با نماد «توریل» و بیمه تجارت نو با نماد «بنو» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. 

در آخرین روز کاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۵نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۲نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۷۰میلیارد تومان بود.

     تغییرات عرضه‌های بورس کالا

مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران در نامه‌ای به کارگزاران نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۷ مهرماه را با توجه به تعطیلی دوشنبه آینده اعلام کرد. در این نامه آمده است که با عنایت به تعطیلی روز دوشنبه ۵ مهرماه به اطلاع می‌رساند روزهای عرضه محصولات در هفته آینده به‌قرار زیر است: 

بورس کالا در روز یکشنبه چهارم مهرماه میزبان عرضه ورق فولاد مبارکه خواهد بود و روز سه‌شنبه ۶ مهرماه به عرضه مس کاتد سایر شرکت‌ها، مس مفتول، شمش آلیاژی و مفتول آلومینیوم و همین‌طور پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید و off گریدهای آنها و انواع روغن پایه به جز SOC۴ اختصاص خواهد یافت. همچنین روز چهارشنبه ۷ مهرماه محصولات شیمیایی، محصولات پلیمری و off گریدهای آنها به غیر از پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید روی تابلو معاملات می‌روند. بر اساس‌نامه مذکور عرضه مابقی محصولات طبق روال عادی هفته صورت خواهد پذیرفت.

     فروش اوراق سلف نفت خام وزارت اقتصاد

در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت ۱۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی عرضه کرد که کل قراردادهای فوق به فروش رسید. تعداد پنج میلیون و ۹۲۵ هزار و ۳۳۹ قرارداد در سه نماد «سنفت ۴۰۰۱»، «سنفت ۴۰۰۲» و «سنفت ۴۰۰۳» و به قیمت پایه ۱۹ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۷۰ ریال معامله شد.

سررسید این اوراق به ترتیب در تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۱، شهریور ۱۴۰۱ و دی‌ماه ۱۴۰۱ است و بر اساس بودجه سال۱۴۰۰ منتشرشده است. همچنین در جلسه‌ معاملاتی دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰ نیز در تابلوی اوراق سلف موازی استاندارد برق شرکت تولید نیروی برق آبادان تعداد ۲۲۹هزار و ۷۸۷ قرارداد باقیمت پایه چهار میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۵۰ ریال در نماد «ساباد ۰۲۱» مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که کل ارزش این نیز معاملات هزار میلیارد ریال بوده است.

 

ارسال نظر