اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۵۶

شفافیت صنعت و بازار سیمان با بورس کالا

عباس صفایی زاده، مدیرعامل شرکت سیمان مند دشتی در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا اینگونه توضیح داد: بورس کالا بازاری سازمان‌یافته است که مانند بورس اوراق بهادار، کالاهایی مشخص و با روش‌هایی از پیش تعیین‌شده در آن معامله می‌شوند. این بازارها در برخی کشورهای دنیا قدمتی بیش از یک قرن دارند و کارآمدی خود را اثبات کرده‌اند بنابراین جای نگرانی در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: ناکارآمدی روش‌های معامله در بازارهای سنتی در بخش‌های عرضه و تقاضا و عدم شفافیت در فرآیند کشف قیمت باعث ناتوانی نهادهای مسوول بر نظارت دقیق بر قیمت‌ها به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود. لیکن در بورس کالا برای رفع این قبیل مشکلات راه‌کارهای مناسبی پیش‌بینی‌شده است که با ورود عمده شرکت‌های صنعت سیمان به بورس در آینده حل خواهند شد. عباس صفایی‌زاده افزود: شرکت سیمان مند دشتی نیز همپای دیگر شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سیمان غدیر باهدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، حذف واسطه‌های غیرضروری و ایجاد ارتباط مستقیم با خریداران و توزیع‌کنندگان واقعی سیمان، وارد بورس کالا شده است و متناسب با نیاز بازار نسبت به عرضه محصولات خود در بورس اقدام می‌نماید. وی تصریح کرد: از خردادماه امسال با اولین عرضه سیمان در بورس کالا، کشف قیمت سیمان بر اساس مکانیزم‌های عرضه و تقاضای بازار انجام شد و علی‌رغم اینکه در تیرماه تولید سیمان براثر قطع ناگهانی برق دچار افت شد اما پس از رفع مشکل با تلاش مدیران کشور در صنعت سیمان به سرعت به جایگاه اصلی تولید بازگشتیم و امروز شاهد تعادل و ثبات در بازار سیمان هستیم. مدیرعامل سیمان منددشتی در پایان افزود: اصلاح ساختاری در هر صنعتی نیاز به زمان و همکاری چندجانبه دارد؛ بنابراین از همه مسوولان و مشتریان درخواست می‌نماییم با اندکی صبر و همراهی خود، صنعت سیمان را در این مسیر صحیح همراهی نمایند.

راه‌اندازی معاملات  گواهی سپرده سیمان بزودی

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا درباره عرضه گواهی سپرده سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان از خردادماه در بازار فیزیکی بورس کالا آغازشده است و معاملات سیمان به‌صورت عمده صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: برای اینکه خریداران خرد هم بتوانند دسترسی مناسبی برای خرید سیمان در بورس کالا داشته باشند، گواهی سپرده سیمان تا پایان شهریورماه راه‌اندازی می‌شود. این مقام مسوول افزود: قیمت‌ها در گواهی سپرده سیمان تابع بازار فیزیکی است و خریداران خرد که نیاز به خرید در تناژ پایین‌تر دارند می‌توانند از طریق گواهی سپرده اقدام به خرید کنند. ناصرپور با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید خرد سیمان در بورس کالا وجود دارد بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های سیمانی استقبال خوبی از عرضه خرد سیمان در بورس کالا کردند و درخواست پذیرش انبار دادند و به‌محض پذیرش انبار از سمت بورس کالا، امکان ارایه گواهی سپرده کالایی فراهم می‌شود. وی ادامه داد: الزامی به عرضه سیمان خرد توسط شرکت‌های سیمانی وجود ندارد و شرکت‌ها بر اساس تمایل خود اقدام به عرضه سیمان به‌صورت خرد می‌کنند. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا بابیان اینکه محدودیتی در عرضه خرد سیمان در بورس کالا وجود ندارد تصریح کرد: میزان عرضه سیمان در گواهی سپرده کالایی حداقل ۱۰ تن در نظر گرفته‌شده است، اما شرکت‌ها با توجه به محدودیت‌های خود ازنظر تحویل و حمل‌ونقل و همچنین درخواست آنها می‌توانند حجم هر گواهی سپرده را پایین‌تر بیاورند. پیش‌بینی می‌شود ۳۰ درصد حجم معاملات سیمان از طریق گواهی سپرده کالایی انجام شود.

دلایل توقف و بازگشایی  نماد فرابورس

سروش خواجه‌حق‌وردی، معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران در خصوص شایعات متعدد پیرامون نحوه بازگشایی نماد فرابورس در بازار گفت: طی چند ماه گذشته، در هر مرحله توقف و بازگشایی نماد فرابورس شائبه‌ای مطرح شد که ناظر، نماد فرابورس را در شرایطی که بازار منفی بوده متوقف می‌کند تا شاهد افت قیمت سهم در این بازار نباشیم؛ در ۳۱ مردادماه نماد فرابورس ایران متوقف شد داده‌های روز قبل و همان روز نشان می‌دهد، بازار مثبت بوده است همچنین در هفتم شهریورماه سال جاری نماد وقتی شاخص فرابورس مثبت بود متوقف شد و بازهم شائبه اینکه فرابورس نمادهای خود را در بازار منفی می‌بندد تا شامل افت قیمت سهام نشود به‌وضوح رد خواهد شد. خواجه‌حق‌وردی گفت: چند مساله وجود دارد ابتدا اینکه ما باید برای توقف نماد، استناد مقرراتی داشته باشیم چراکه توقف و بازگشایی نماد باید بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران باشد و به ازای هر توقف و بازگشایی باید دلیل مشخص داشته باشیم. وی افزود: سوال این است که با توجه به اینکه ناظر معاملات در فرابورس، سهامدار فرابورس نیست، انگیزه آن از توقف نماد در روزهای منفی چه باید باشد؟ و اساساً آیا عملکرد مدیران فرابورس به این موضوع گره‌خورده است؟ در هر شرایطی پیامدهای رشد و افت قیمت برای ما به عنوان ناظر وجود دارد. از سویی آیا شرکت فرابورس ایران به عنوان یک شخص تحت نظارت، راه تخلف کردن دارد؟ در پاسخ باید بگویم خیر. چراکه سازمان بورس به عنوان ناظر بالادستی فرابورس روند معاملات نماد و اقدامات ما در خصوص نماد فرابورس را بررسی می‌کند.

 

ارسال نظر