اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۱۸

مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس با قیمت‌گذاری دستوری

مهدی طغیانی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ثابت نگه‌داشتن دستوری قیمت، فساد آور است همانطور که تلاش‌های ناکام برای تثبیت نرخ ارز و قیمت سایر کالاها طی سال‌های گذشته به بروز و گسترش فسادهای متعدد دامن زد و پرونده‌های قضایی متعددی را درپی آورد. عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: آنچه در بحث قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای ضروری، منطقی و اصولی می‌دانیم این است که با پذیرش منطق بازار، تلاش کنیم موانع برطرف و قیمت‌ها به‌صورت منطقی در نظام بازار تعیین شود؛ یعنی با همان سازوکارهای پذیرفته‌شده در بازار و منطق عرضه و تقاضا در بازار کالاهای ضروری و ازجمله سیمان، اجرایی شود؛ درواقع باید به خروجی عرضه و تقاضا در بورس کالا اعتماد کنیم. طغیانی خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته، مشکل عرضه سیمان در بازار به دلیل قطعی برق را داشتیم و این مشکل، قیمت‌ها را در بازار متلاطم و غیرمنطقی کرد. بعضی این اتفاق را به بورس کالا نسبت می‌دادند درحالی که بورس یک مکانیسم حراج است و ربطی به تعیین قیمت یا بالا و پایین رفتن قیمت‌ها ندارد. کما اینکه دیدیم در هفته‌های گذشته با رفع موانع تولید و افزایش عرضه‌ها در بورس به‌تدریج بازار آرام‌ شد و اکنون به سطح قیمت‌های قبل از قطعی برق رسیده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: با این تفاسیر هر تأکیدی با مضمون تثبیت قیمت سیمان یا فراخواندن دولت برای ورود دستوری به بازارها، منطقی نیست و خسارات و لطمات زیادی به دنبال دارد. طغیانی ادامه داد: انواع و اقسام رانت‌ها، دونرخی شدن‌ها، خریدوفروش حواله‌ها و فسادهای ناشی از آن، نتیجه سیاست‌هایی است که طی سال‌های گذشته و حتی دهه‌های قبل، تجربه کرده‌ایم. به گفته نماینده اصفهان در مجلس، اگر دولت به عنوان یک خریدار عمده، می‌خواهد وارد بازار شود و با نرخی مناسب سیمان را به پروژه‌های خود تزریق کند، این موضوعی است که باید همه جوانب آن و راهکارهای ضد رانت آن بررسی شود؛ اما یک اتفاق در این روند قطعاً نباید رخ دهد و آن، تعیین قیمت مصوب برای برخی افراد متقاضی سیمان است که این روند به معنای سیاست مداخله‌ای و دستوری است و قطعاً موفق نخواهد بود.

کمیسیون صنایع خواهان تنظیم‌گری بازار خودرو

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: امروزه خودرو به دلیل وضعیت اقتصادی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل‌شده و بیشتر افراد برای حفظ ارزش پول خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در این کالا می‌کنند. فیروزی در این باره اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی برای آنکه عرضه و تقاضا را در صنعت خودرو متعادل کند، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو را مطرح کرد. وی افزود: طرح ساماندهی خودرو از مجلس دهم صادر و به شورای نگهبان ارجاع داده‌شده بود اما در شورای نگهبان این طرح به دلیل همسو نبودن با اقتصاد مقاومتی رد شد اما بازهم این طرح به کمیسیون صنایع ارجاع شد تا اصلاحاتی در آن انجام شود. فیروزی ادامه داد: کمسیون صنایع و معادن به دنبال آن است تا با این طرح، بتواند ضمن حفظ تعادل عرضه و تقاضا، بازار را تنظیم‌ کرده و پاسخ درستی به بخشی از مردم، ارایه دهد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: ورود خودروهای خارجی ضمن ایجاد رقابت در بازار، باعث کیفی‌سازی صنعت خودروسازی در کشور می‌شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: طرح ساماندهی صنعت خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین و تصویب شد از فعالیت‌های سوداگری در بازار جلوگیری کرده و خودرو را به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رساند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طبق اصلاحیه مجلس بر این طرح، هرکسی که بتواند خودرو یا قطعات خودرو صادر و برای دولت هزینه ارزی ایجاد نکند، اقدام به واردات خودرو خواهد کرد و با این شیوه کمیسیون صنایع خواهان تنظیم‌گری در بازار است که امیدواریم این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب برسد و شورای رقابت نیز متناسب با کمبودها، نقش تنظیم‌گری را در واردات بر عهده خواهد گرفت.

عرضه‌های بورس انرژی باید سریع‌تر اجرایی شود

هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی از طریق بورس انرژی ایران موضوعی است که کمیسیون انرژی به‌طورجدی به آن ورود کرده و پیگیر اجرای آن است. بیگی نژاد در این باره افزود: باعرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی، شاهد شفاف‌سازی هر چه بیشتر در بحث مربوط به میزان دقیق فروش آن خواهیم بود. وی ادامه داد: در صورت باور به شفافیت و اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر مناسب جهت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه این امکان وجود دارد که نفت و فرآورده‌های آن از طریق بورس انرژی عرضه شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: عرضه نفت و فرآورده‌های آن از طریق بورس انرژی ایران به‌صورت منظم و مستمر هرچه سریع‌تر باید اجرایی شود. وی گفت: مجلس معتقد است با اجرای این قانون در یک فضای شفاف، شاهد میزان فروش نفت و خرید فرآورده‌های نفتی خواهیم بود. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باعرضه نفت خام و کوره در بورس انرژی اعتبارات بودجه‌ای شفاف‌تر شده و مجلس شورای اسلامی نظارت کامل بر اجرای آن خواهد داشت.

 

ارسال نظر