سقوط آزاد بورس

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۱۷
سقوط  آزاد  بورس

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۲۲ شهریورماه با ۱۴ هزار و ۷۰۹ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۸۱۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۴ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۵۹ واحد کاهش به ۴۴۴ هزار و ۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۸۲۳ واحد افت به ۲۸۰ هزار و ۱۶۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۹ هزار و ۴۹ واحد و شاخص بازار دوم ۳۵ هزار و ۱۶ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۲۸۳ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۲۵۵ واحد، نفت سپاهان با نماد «شسپا» با ۱۸۲ واحد، توسعه معدنی و صنعتی صبانور با نماد «کنور» با ۱۸۱ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۱۴۹ واحد و سایپا با نماد «خساپا» با ۱۳۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۷۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با یک هزار و ۴۱۹ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۱۴۵ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۷۷۷ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۶۴۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۵۸۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۵۳۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۴۶۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سپید ماکان با نماد «سپید»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، تولید نیروی برق آبادان با نماد «آبادا»، سایپا با نماد «خساپا» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو ‌میلیارد و ۷۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    نزول فرابورس

در سومین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۲۶۶ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۱۳۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار هشت میلیارد و ۶۸۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۰۲ هزار و ۶۶۱ میلیارد ریال دادوستد شد.در این روز شرکت فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، مجتمع جهان فولاد سیرجان «فجهان»، بیمه دی با نماد «ودی» و ریل سیر کوثر با نماد «حسیر» و ویتانا با نماد «غویتا» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» و بانک دی با نماد «ودی» با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     جدیدترین عرضه اولیه ترکیبی

سیزدهمین عرضه اولیه سال جاری چهارشنبه این هفته 24 شهریور به‌روش ترکیبی و طی دو مرحله در بورس تهران انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب، در مرحله اول 5 درصد از سهام توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین شامل 102 میلیون سهم باقیمت مبنای 6937 ریالی و کف و سقف 6244 تا 7630 ریالی هر سهم و سهمیه 20 میلیون سهمی به سرمایه‌گذاران واجد شرایط در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اولیه می‌شود.ارسال سفارش صرفاً از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان‌پذیر خواهد بود و 50 درصد از سهام خریداری‌شده در روز عرضه اولیه تا 90 روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت. همچنین در مرحله دوم، 5 درصد دیگر از سهام «توسن» به‌قیمت کشف‌شده در مرحله اول و همان روز با سهمیه 204 سهمی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود. خریداران سهام در عرضه اولیه این نماد به تعداد تخصیص داده‌شده در آن روز دارای اختیار فروش تبعی خواهند بود. متعهد عرضه، شرکت سرمایه‌گذاران فناوری تک‌وستا، مشاور عرضه شرکت کارگزاری بانک ملی و متعهد خرید شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به میزان حداکثر 122 میلیون و 400 هزار سهم است.

      عرضه اولیه‌ای جدید برای بازار سهام

تعداد 600 میلیون سهم شرکت پارس فولاد سبزوار معادل 15 درصد سهام این شرکت، چهارشنبه این هفته یعنی 24 شهریور به عنوان دوازدهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی «فسبزوار» در بورس تهران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 28 هزار و 410 تا 31 هزار و 250 ریال برای هر سهم و با سهمیه 1200 سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. همچنین متعهدین عرضه این نماد، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به میزان 50 درصد، مدیر عرضه کارگزاری پارسیان و متعهد خرید شرکت تأمین سرمایه امید هستند.

 

ارسال نظر