شکست حمایت یک‌میلیون و نیم شاخص بورس

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۶۳

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۲۱ شهریورماه با ۴۰ هزار و ۴۶۶ واحد کاهش در جایگاه یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۵۱۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۱ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۳ هزار و ۲۸۵ واحد کاهش به ۴۵۰ هزار و ۵۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با هشت هزار و ۳۸۳ واحد افت به ۲۸۳ هزار و ۹۸۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۶ هزار و ۷۴۵ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۳۴۶ واحد کاهش داشتند.

طی معاملات این روز حقوقی‌ها حدود هزار و ۴۲۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۳۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۲ درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۲درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» و «محصولات کاغذی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «شتران» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «مدیریت»، «فایرا» و «ولقمان» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۲۴۴ واحد، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۱۴۸ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۱۰۴ واحد، کارخانجات داروپخش با نماد «دارو» با ۹۶ واحد و آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۹۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۹۴۱ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۷۴۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۳۳۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با دو هزار و ۸۸ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۲۱۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۱۳۴ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با یک هزار و ۱۳۰ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۶۳ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۹۷۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۹۷۱ واحد و پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۹۰۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. برپایه این گزارش، در این روز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، سپید ماکان با نماد «سپید»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، سایپا با نماد «خساپا» و ایران خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۶۵ ‌میلیون و ۸۶۷ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در دومین روزکاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۴۱۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۵۴۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز شرکت فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، توکاریل با نماد «توریل»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و رایان هم افزا با نماد «رافزا» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، ‌سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بانک دی با نماد «ودی»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز» و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۷نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۵۸نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۴۵۰میلیارد تومان بود.

    کاهش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۲.۶درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۷۸۲هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۹۵۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ٨ میلیون و ٢۶٩هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر