رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۷۴

ممنوعیت فروش صادراتی تایر گروه بارز خارج از بورس کالا

با اعلام معاون امور هلدینگ‌های شستا، عرضه محصولات صادراتی گروه بارز در رینگ صادراتی بورس کالا با ضرب الاجل ۷ روزه انجام می‌شود و هرگونه فروش صادراتی خارج از مسیر بورس کالا ممنوع شد. پس از دریافت مجوز صادرات لاستیک از انجمن صنفی صنعت تایر و دریافت نامه مربوطه از این نهاد، سعید کاردار، معاون امور هلدینگ‌های شستا در راستای تداوم فروش و عرضه‌های بورس کالایی شستا، طی نامه‌ای به مدیرعامل هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین و گروه بارز، دستور عرضه لاستیک را در رینگ صادراتی بورس کالا صادر و ضرب الاجل ۷ روزه جهت به انجام رساندن آن تعیین و هرگونه فروش صادراتی خارج از مسیر بورس کالا را ممنوع اعلام کرد. در این نامه آمده است: هر اقدامی در راستای عرضه محصولات صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا به عنوان شرکت پیشتاز در این خصوص و اجرای فروش حداکثر ظرف ۷ روز کاری مورد تأکید است. بر اساس این دستورالعمل، هرگونه فروش صادراتی خارج از بستر رینگ صادراتی بورس کالا اکیداً ممنوع بوده و مسوولیت پاسخگویی به ذینفعان و نهاد‌های نظارتی در خصوص هرگونه تخطی از این فرآیند تعیین‌شده بر عهده هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت است. کاردار در این نامه آورده است: هیات‌مدیره شرکت موظف به تداوم و توسعه فروش لاستیک بازار داخلی و صادراتی در بستر بورس کالا است و انتخاب سبد بهینه و جذاب و نوع تسویه در کمیته فروش با توجه به تجربیات صادراتی قبل تصمیم‌گیری شود و مسوولیت طراحی سبد‌های پیشنهادی جذاب و قابل‌فروش با اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل است. معاون امور هلدینگ شستا در این نامه آورده است: نظر به اینکه در تجربیات اولیه عرضه داخلی در بورس کالا نوع سبد‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده که قابلیت و استقبال از فروش حاصل نشد مورد انتظار است با استفاده از تجربیات قبلی و فعلی بورس، تمهیدات لازم اندیشیده شده تا این مشکل مجدداً تکرار نشود.

بازار سرمایه شفاف‌تر شد

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار صورت‌های مالی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر ذی‌نفعان هر سازمانی از مسائل مالی واداری آن سازمان اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشند، به‌طور حتم تفاهم و اعتماد متقابلی بین مدیران و کارمندان ایجاد خواهد شد. محمدمهدی مفتح افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر نهاد عمومی دیگر که باید اصل شفافیت را رعایت کند، عملکرد مالی‌ خود را در معرض دید و قضاوت فعالان بازار قرار بدهد تا میزان شفافیت بازار سرمایه را افزایش دهد. وی در ادامه عنوان کرد: سازمان بورس نقشی را که دولت برای آن قائل است، باید در اقتصاد کشور, به‌درستی ایفا کند، و بازار سهام مکانی است که مکانیزم آن باعث تامین مالی برای تولید می‌شود، بنابراین با ورود منابع مردم به بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند می‌توانند تامین مالی قوی‌تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به سمت فعالیت‌های خود انتقال دهند. نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: بنابراین کسانی که وارد بازار سرمایه و بورس می‌شوند، باید از سلامت سازمان بورس و اوراق بهادار اطمینان کامل داشته باشند تا با اعتماد بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. مفتح اعلام کرد: به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس توانست درک متقابلی بین فعالان این حوزه و سازمان ایجاد و استحکام روابط را بیش‌ازپیش افزایش دهد. وی در پاسخ به این سوال که اقدام سازمان بورس تا چه میزان می‌تواند سازمان و نهادهای مالی را برای انتشار صورت‌های مالی تشویق کند، گفت: اقدام سازمان در انتشار صورت‌های مالی برای تشویق دیگر سازمان‌ها بسیار موثر بوده و منجر به اتفاق‌های مثبت در کشور شده و مجلس شورای اسلامی هم حمایت‌های لازم را از این حرکت به عمل آورد.

بورس کالا، بهترین مکان برای قیمت‌گذاری محصولات

اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص قیمت‌گذاری دستوری سیمان و فولاد واکنش نشان داد گفت: قیمت‌گذاری دستوری نیازمند نظارتی دقیق است که اکنون نظارت دقیق برای این اقدام وجود ندارد؛ بنابراین بهترین راه برای قیمت‌گذاری، عرضه کالاها در بورس کالا و قیمت‌گذاری از طریق این بازار است. کشاورز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس کالا می‌تواند باعث‌وبانی گرانی محصولات باشد یا خیر، گفت: بورس کالا نمی‌تواند باعث گرانی و افزایش قیمت کالاها شود اما قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا مستلزم آن است که زیرساخت‌های درستی برای این بازار در نظر گرفته شود. معاون وزیر صمت اظهار داشت: در صورت تعریف ساختار مناسب، نه‌تنها عرضه کالاها در بورس کالا باعث افزایش قیمت نمی‌شود بلکه زمینه کاهش قیمت به‌واسطه معاملات شفاف در این بازار فراهم خواهد شد. وی به حذف وجود واسطه‌گری در اقتصاد کشور اشاره و اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای انجام معاملات وارد این بازار شوند، در این صورت بورس کالا می‌تواند به عنوان بهترین محل برای عرضه کالاها و انجام معاملات در نظر گرفته شود. کشاورز خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای انجام معاملات، بورس کالا است که در کل دنیا هم معاملات کالاهایشان در این فضا انجام می‌شود و برای وجود شفافیت در معاملات و قیمت‌گذاری کالاها از این مسیر عبور می‌کنند.

 

ارسال نظر