بورس روی مدار رشد

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۷۲
بورس روی مدار رشد

شاخص کل بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه با دو هزار و ۹۴۸ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۵۲۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۹۰۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۴ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۷۴۸ واحد افزایش به ۴۶۶ هزار و ۹۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۴۷۲ واحد رشد به ۲۹۴ هزار و ۱۰۹ واحد رسید. شاخص بازار اول دو هزار و ۱۱۱ واحد و شاخص بازار دوم ۶ هزار و ۹۵ واحد افزایش داشتند. طی معاملات روز گذشته حقوقی‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۷ درصد یعنی هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «شپنا» و «برکت» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «کنور»، «شستا» و «اتکای» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۸۰۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۴۰۱ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۳۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۳۰۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۲۹۹ واحد، توسعه معدنی و صنعتی صبانور با نماد «کنور» با ۲۹۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۲۸۳ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۲۷۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۲۷۰ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با ۲۶۹ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۱۸۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۱۴۵ واحد، نفت سپاهان با نماد «شسپا» با ۱۳۸ واحد و بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۱۳۶ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در آخرین روز کاری هفته شرکت سپید ماکان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، بهساز کاشانه تهران با نماد «ثبهساز»، تولید نیروی برق آبادان با نماد «آبادا» و پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۳۶۳ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

      آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز چهارشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۰۲ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۷۶۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۲۴۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰۱ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، توکاریل با نماد «توریل»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل» و کلر پارس با نماد «کلر» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، بیمه کوثر با نماد «کوثر» و گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

      «حآفرین» در فرابورس

بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران، به اطلاع می‌رساند سهام شرکت ریل‌ پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. تعداد کل سهام قابل عرضه، ۳۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم، معادل ۵ درصد از کل سهام شرکت است. همچنین، حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی، ۷۴ میلیون سهم، قیمت‌ نهایی ارزش‌گذاری ۵ هزار و ۴۰۲ ریال، قیمت مبنا، ۳ هزار و ۳۰ ریال و دامنه قیمت در ثبت سفارش از مبلغ ۲ هزار و ۷۲۷ ریال تا ۳ هزار و ۳۳۳ ریال قید شده است. همچنین از روز دوم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا ۵۰ درصد دارایی که خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند. سرمایه‌گذاران حقیقی نیز می‌توانند اقدام به خرید سهام مذکور در معاملات ثانویه کنند. بازارگردان نیز از روز دوم بازارگردانی را آغاز خواهد کرد. تاریخ ثبت سفارش سهام، دوشنبه (۲۲ شهریورماه) است که در همان روز، سهام اختصاص یافته به هر صندوق هم مشخص خواهد شد.

 

ارسال نظر