اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۲۶

بخشنامه تسویه اعتبارات کارگزاران صادر نشده 

محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان «هیچ بخشنامه‌ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با تسویه اعتبارات کارگزاران صادر نشده است.» گفت: این شائبه که تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری با اعمال فشار از سوی واحدهای نظارتی توسط شرکت‌های کارگزاری در انتهای شهریورماه انجام‌شده، درست نیست. محمد عطایی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال مالی بسیاری از شرکت‌های کارگزاری ۳۱ شهریورماه است، آنها از مشتریان خود می‌خواهند تا اعتبارات خود را تسویه کنند. البته این موضوع فراگیر نیست و سازمان بورس در این زمینه نیز هیچ ابلاغیه‌ای صادر نکرده است. وی در ارتباط با مقررات سازمان بورس در خصوص فعالیت شرکت‌های کارگزاری در حوزه معاملات اعتباری اوراق بهادار اظهار کرد: این مقررات شامل الزامات دستورالعمل‌های خرید اعتباری و کفایت سرمایه در تمام سال (و نه در ماه یا روزهای خاص) می‌شود که به‌طور مستمر و یکسان اعمال‌شده و تحت نظارت سازمان است.

سررسید جدید در قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا

بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران از روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه میزبان راه‌اندازی سررسید جدید برای تحویل آذرماه است. معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۲۴ آذرماه قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ٣٠ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک‌قیمتی رأس ساعت 10:30 با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف‌شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد. بر اساس این گزارش، قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا از روز شنبه ۱۲ تیرماه امسال در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد. دارایی پایه این قراردادها، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام‌شده و همچنین اندازه هر قرارداد نیز ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری طلا در نظر گرفته‌شده است. حد نوسان قیمت روزانه این قراردادها حداکثر مثبت و منفی ۵ درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل و حداکثر حجم هر سفارش ۲۵ قرارداد خواهد بود. در خصوص سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز و معاملات نیز باید گفت که سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و برای بازارگردانان ۴۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل‌افزایش تا ۱۰ درصد موقعیت‌های تعهدی باز در آن نماد در بازار است.

«فرابورس» اختیاری شد

فرابورس ایران از 19 مردادماه شاهد آغاز به کار بازاری جدید در بستر خود بود، به‌این‌ترتیب که از تاریخ 19 مردادماه برای اولین‌بار اوراق اختیار خریدوفروش ذوب‌آهن اصفهان در این بازار منتشر و معاملات آن کلید خورد تا این بازار در فرابورس به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند. از آن تاریخ تا امروز که کمتر از یک ماه می‌گذرد فرابورس زمینه معاملات اوراق اختیار خریدوفروش حدود 8 شرکت را در بازار فراهم کرده و همچنین قرار است از امروز (سه‌شنبه 16 شهریورماه) معاملات اختیار نماد سهام «فرابورس» هم در بازار آغاز شود. گفتنی است طی هفته آینده نیز حدود 5 نماد معاملات اوراق اختیار خریدوفروش را آغاز می‌کنند تا جمع شرکت‌هایی که به این بازار پیوسته‌اند طی یک ماه به 8 نماد برسد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در راستای توسعه و عمق‌بخشی به این بازار، به سرعت تعداد نمادهایی که شرایط انتشار اوراق اختیار رادارند افزایش یابد تا بازار آتی سهام فرابورس بتواند ابزاری جدید و جذاب با عمق مناسب را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. لازم به ذکر است قراردادهای اختیار خریدوفروش روی سهام، از نمونه‌ ابزارهای پرطرفدار مشتقات در دنیای مالی محسوب می‌شوند. این ابزارها با فراهم کردن امکان پوشش ریسک در بازار و نیز امکان کسب سود در شرایط مختلف بازار ازجمله شرایط صعودی و نزولی (بازار دوطرفه) به تعمیق بازار، تقویت ثبات در بازار سهام از طریق انتقال رفتارهای هیجانی از بازار نقد به بازار مشتقات و نیز تنوع‌بخشی به ابزارهای موجود در بازار کمک شایانی می‌کنند. در قراردادهای اختیار، با توجه به قیمت اعمال و زمان اعمال، این قرارداد می‌تواند باقیمت‌های متنوعی مورد معامله قرار بگیرد، وجهی که در معامله قرارداد اختیار خرید از سمت خریدار به عرضه‌کننده اوراق پرداخت می‌شود برای به دست آوردن حق خرید دارایی باقیمت اعمال مشخص است و این نرخ به‌مراتب کمتر از قیمت دارایی پایه است. سرمایه‌گذار با خرید اوراق اختیار خرید، می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک، در مزایای افزایش قیمت دارایی پایه سهیم باشد و هم‌زمان از افزایش قیمت اوراق اختیار خرید خود در بازار یا امکان اعمال اختیار خود در سررسید، بهره‌مند شود. قرارداد اختیار فروش به دارنده این حق را می‌دهد که مقدار معینی از دارایی درج‌شده در قرارداد را باقیمت توافقی در دوره زمانی مشخصی بفروشد. در حالی در قرارداد اختیار خرید، سرمایه‌گذار به امید افزایش قیمت آن را می‌خرد، خریدار قرارداد اختیار فروش پیش‌بینی می‌کند که قیمت در آینده کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر