بازارسهام

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۹۸

شرکت‌ها شفاف‌تر می‌شوند

ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به افشای فهرست زمین و ساختمان‌های خود شدند. بر اساس مصوبه مورخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰، هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان موظف شدند فهرست زمین و ساختمان‌های خود را مانند الگوی منتشرشده از سوی «سازمان»، در گزارش فعالیت هیات‌مدیره به مجامع عمومی عادی سالانه یا عادی به‌طور فوق‌العاده، افشا کنند. با توجه به اینکه بسیاری از ناشران، مجامع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کرده‌اند؛ این ناشران موظف هستند، فهرست یادشده را در قالب اطلاعیه‌ای جداگانه با عنوان «افشای فهرست زمین و ساختمان» در سامانه کدال منتشر کنند. در ابلاغیه مدیر نظارت بر ناشران سازمان، جدولی پیوست شده است که بر این اساس، فهرست زمین و ساختمان‌های ناشران، باید طبق مختصات عنوان‌شده در این جدول، منتشر شود. همچنین مبالغ مندرج در جدول یادشده باید با مبالغ متناظر آنها طبق آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده مطابقت داشته باشد. اجرای این ابلاغیه تا تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ توسط تمامی ناشران لازم‌الاجرا است.

درخواست کانون کارگزاران برای واکسیناسیون بورسی‌ها

کانون کارگزاران بورس طی نامه‌ای به وزیر بهداشت جدید اعلام کرد: با توجه به گسترش شیوع بیماری کرونا و ابتلای کارکنان شرکت‌های کارگزاری به این ویروس و در راستای حفاظت از سلامت عموم مردم، سرمایه‌گذاران و کارکنان این صنعت، تاکنون دو بار در 28 اردیبهشت و 11 مرداد با موضوع درخواست واکسیناسیون نیروهای شرکت‌های کارگزاری به وزارت بهداشت نامه ارسال کرده اما هیچ اقدامی از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته است. تاکنون علاوه بر صنوف خدماتی ازجمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای که عملکرد مشابهی با صنعت کارگزاری دارند، بسیاری از صنوف دیگر که کمتر در معرض خطر بوده‌اند نیز واکسینه شده‌اند اما واکسیناسیون کارکنان صنعت کارگزاری به‌رغم بالا بودن خطر ابتلاء همچنان مغفول مانده است. حال کانون کارگزاران برای سومین بار دهم شهریور به وزیر بهداشت جدید در این خصوص نامه‌نگاری کرده است و امید دارد گروه جدید در این وزارتخانه با توجه به گسترش شیوع سویه جدید این ویروس منحوس، اقدامات عاجلی در این خصوص داشته باشد.

عملیاتی شدن عملکرد محوری کارمزد مدیران صندوق

میثم فدایی، مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان « توسعه و تسهیل دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از اقدامات انجام‌شده در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.» گفت: در همین راستا، سازمان بورس و اوراق بهادار دسترسی‌های آنلاین و آفلاین را برای استفاده آسان‌تر سرمایه‌گذاران بازار سرمایه گسترش داده است. میثم فدایی اظهار داشت: در خصوص دسترسی‌های آنلاین، دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین تصویب شد که از این طریق، امکان صدور و ابطال صندوق‌ها بر روی اپلیکیشن‌های مختلف و استارتاپ‌های بزرگ کشور، فراهم‌شده است؛ همچنین امکان صدور و ابطال صندوق‌ها در شعب بانک‌ها آزادشده است. وی تصریح کرد: علاوه بر موارد بالا و در جهت توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوعی طراحی‌شده‌اند؛ صندوق‌های املاک و مستغلات و نیز صندوق‌های اهرمی برخی از این ابزارهای جدیدی هستند که به‌تازگی در بازار سرمایه معرفی‌شده‌اند. فدایی با اشاره به مقررات‌زدایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعلی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برخی از قوانین دست و پاگیر را کاهش داده و سعی کرده است تاحد امکان به افزایش کارایی صندوق‌ها کمک کند. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه مجوزهای سرمایه‌گذاری را از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عنوان کرد و افزود: طی ۷ ماهه اخیر مجوزهای متعددی به‌خصوص به شرکت‌های  سبد گردان اعطاشده، به‌طوری‌که این مدت با بیش از ۳۳ درصد رشد در تعداد سبدگردان‌ها همراه بوده‌ایم. وی افزود: همچنین طی ۷ ماه گذشته، با بیش از ۲۶ درصد افزایش در حجم صندوق‌ها روبرو بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۴۰۱ هزار میلیارد تومان به ۵۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده ‌است. صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی نیز از ۶۶ هزار میلیارد تومان به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌اند که رشدی حدود ۵۰ درصد را شاهد بوده‌اند. صندوق‌های کالایی نیز در این مدت به رقم ۲ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌اند که عدد قابل‌توجهی محسوب می‌شود. فدایی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ و نگهداری این ارزش و کم نشدن آن چه برنامه‌ای دارید، گفت: در این خصوص دسترسی مردم به صندوق‌ها را روزبه‌روز افزایش می‌دهیم تا صندوق‌ها بتوانند منابع بیشتری جذب کنند؛ علاوه بر این، عملکرد محوری کارمزد مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دست انجام است. براین اساس، مدیر صندوق‌هایی که عملکرد بهتری نسبت به شاخص داشته باشند، می‌توانند کارمزد دریافت کنند. این موضوع سبب ایجاد انگیزه بیشتر صندوق‌ها در جهت تلاش برای سوددهی بهتر است. وی خبر داد: عملیاتی شدن این روش نیازمند ایجاد نرم‌افزار مربوطه است که قرار است تا حدود دو هفته آینده عملیاتی شود.

 

ارسال نظر