رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۴۴

الزامی شدن ثبت‌نام سهامداران در سجام

حسین فهیمی، مدیرعامل سمات با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی سجام بیش از ۳۹ میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: این سامانه با هدف ایجاد زیرساختی برای ارایه خدمات نوین به سهامداران به‌ویژه مشاهده دارایی‌ها به صورت متمرکز، توزیع سود و برگزاری مجامع الکترونیکی راه‌اندازی شده است و افراد را از شناسایی‌های مشتری به صورت مکرر در کارگزاری‌ها و دیگر نهادهای مالی بی‌نیاز می‌کند.

وی ادامه‌داد: درخواست ما از فعالان حقیقی بازار سرمایه این است که به صورت داوطلبانه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سامانه سجام ثبت‌نام کنند تا بتوانیم خدمات کارآمدی را به آنان ارایه کنیم. فهیمی درباره اجباری شدن ثبت نام و احراز هویت سهامداران حقیقی در سامانه سجام، تاکید کرد: با توجه به درخواست تعداد زیادی از شرکت‌های کارگزاری و تماس‌های مکرر سهامداران با مرکز تخصصی ارتباط با بازار سرمایه، فرآیند الزامی شدن ثبت نام در این سامانه به صورت تدریجی و با تعیین مهلت کافی برای ثبت نام و احراز هویت خواهد بود تا نگرانی معامله‌کنندگان حقیقی در این زمینه برطرف شود. مدیرعامل سمات درباره وضعیت هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور که در بازار سرمایه کشورمان سرمایه‌گذاری کردند، گفت: تا زمانی که مکانیزم قابل اتکایی برای احراز هویت الکترونیکی آنان مهیا نشده باشد، ثبت نام در سامانه سجام برای این افراد الزامی نخواهد بود.

رتبه‌های برتر صندوق‌های سهامی

برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ابتدای مردادماه ۱۴۰۰ مشخص شدند. با امتیازدهی به معیارهای ۱۵ ‌گانه مربوط به فعالیت و عملکرد حدود ۲۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری کشور در گروه‌های سهامی، مختلط و درآمد ثابت رتبه‌بندی صندوق‌های سهامی تا ابتدای مرداد ماه اعلام شد.  صندوق‌های سرمایه‌گذاری «آسمان یکم» به مدیریت سبدگردان آسمان و «پیشتاز» و «پیشرو» به مدیریت سبدگردان انتخاب مفید رتبه‌های اول تا سوم این رتبه‌بندی را در گروه صندوق‌های سهامی کسب کردند. این رتبه‌بندی، جایگاه اول تا سوم را در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به صندوق‌های «توسعه ممتاز» به مدیریت سبدگردان انتخاب مفید، «آسمان خاورمیانه» به مدیریت سبدگردان آسمان و «سپهر اندیش نوین» به مدیریت تامین سرمایه نوین اختصاص داد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری «نگین سامان» به مدیریت تامین سرمایه کاردان، «کاریزما» به مدیریت سبدگردان کاریزما و «کاردان» به مدیریت تامین سرمایه کاردان نیز برترین‌های گروه صندوق‌های بادرآمد ثابت هستند.

موافقت رییس‌جمهور با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

تسنیم| طرح توزیع سهام عدالت در حالی از سال 1385 تاکنون در کشور در حال اجرا است که بر اساس این طرح، در ابتدا یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های مختلف به شرطی به مشمولان داده شد که به مدت 10 سال، سود این سهام بابت اقساط آن به‌جای پرداخت به سهامداران، به خزانه دولت واریز، و پس از آن سازوکار و شرایط آزادسازی و خرید و فروش این سهام فراهم شود. این در حالی است که یکی از مشکلات قابل بیان در زمینه سهام عدالت، توزیع این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی جامعه به‌جای دهک‌های درآمدی در ابتدای امر بوده و همین موضوع نیز موجب از قلم افتادن بخش قابل توجهی از افراد نیازمند طی این سال‌ها از دریافت سهام عدالت شده است. علاوه بر این حدود 2 میلیون نفر نیز در زمان ثبت سهام عدالت با وجود ارایه مدارک و ثبت نام نهایی و حتی دریافت کارت‌های سهام عدالت، در نهایت به دلایل مختلف که قصور آن از طرف این دسته از افراد نبوده، سهامدار عدالت نشده و اصطلاحا از قلم افتاده‌اند. ضمن اینکه طی این سال‌ها به دلیل شرایط اقتصادی و تورم افسارگسیخته در جامعه، افراد جدیدی به دهک‌های کم‌درآمد جامعه و همچنین مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اضافه شده‌اند و مستحق دریافت سهام عدالت هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه سهام عدالت به‌صورت قسطی به مشمولان فروخته شده است، با تخصیص سهام به مشمولان جدید به چند هدف می‌توان دست یافت. نخست ایجاد عدالت در زمینه توزیع سهام عدالت و همچنین ارایه خدمات به افراد نیازمند است. علاوه بر این یکی از اهداف سهام عدالت کمک به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و به نوعی خصوصی‌سازی انبوه است که با تخصیص سهام عدالت به مشمولان جدید و جاماندگان این هدف نیز اتفاق خواهد افتاد. به باور کارشناسان با توجه به اینکه سهام عدالت به‌صورت قسطی به مردم فروخته شده است؛ بنابراین دولت جدید باید از اختصاص سهام عدلت جدید به جاماندگان البته با شیوه‌ای متفاوت استقبال کند. بر این اساس به تازگی محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از موافقت اولیه رییس‌جمهور و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه جهت اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال خبر داده است.

 

ارسال نظر