نوسان در بورس تهران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۴۱
نوسان  در  بورس  تهران

تالار شیشه‌ای روزهای نوسانی را پشت سر می‌گذارد و برخی از روزها مثبت و برخی دیگر از روزها منفی است. نوسان نسبی نرخ ارز نیز در این چرخه اثرگذار است و شاهد تغییر قیمت دلار از 28 هزار تومان تا 26 هزارتومان هستیم که به عقیده بسیاری از کارشناسان این تغییر قیمت تاثیر مستقیمی بر روی معاملات دارد و در این بین بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند تا در وضعیت ابهام آینده، مذاکرات برجامی و کسری بودجه سنگین دولت، دلار در نهایت روند صعودی به خود بگیرد. البته نباید عدم جذابیت بازارهای موازی را نادیده گرفت چراکه تاثیر بسیاری در بازگشت حقیقی‌ها به بازار سهام دارد.

   شانس خوب بورس

با یک نگاه کلی به اقتصاد و متغیرهای تاثیرگذار در بورس می‌توان گفت که به علت عزم دولت برای کنترل تورم در کوتاه‌مدت مقابله با افزایش قیمت در بازارهایی همانند طلا و سکه می‌تواند به‌نفع بازار سرمایه تمام شود؛ همچنین اعمال محدودیت‌هایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه در همه بازارهای دارایی به‌جز بازار سهام به‌نفع این بازار تمام شده و نگاه کنترل‌گر دولت احتمالا می‌تواند سوداگری در سایر بازارها تا حدودی کاهش دهد و در صورتی که این امر محقق شود، می‌توان انتظار داشت که بازار سهام به‌دلیل آنکه محدودیت‌های قانونی و مشکلات سایر بازارها را ندارد و بازاری به‌مراتب نقدشونده‌تر؛ و قابل اعتماد‌تر است با اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران مواجه شود، چراکه فضای امنیتی احتمالی در سایر بازارها می‌تواند مانع از جذابیت آنها شده و بر شانس بورس برای جلب اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران بیفزاید. البته باید به‌این نکته نیز توجه کرد که بازارهایی نظیر رمزارزها که در ماه‌های اخیر به‌یکی از مهم‌ترین رقبای بورسی تبدیل شده بودند هم‌اکنون از جذابیت چندانی برخوردار نیستند و از نوسان‌اندکی برای کسب سود برخوردار هستند. البته محدویت سرمایه‌گذاری در این بازار رمزارزها هم نقش مهمی در اقبال سرمایه‌گذاران به بورس دارد.

هما‌ن‌گونه که گفته شد نرخ ارز بسیار بسزایی در روند معاملات بازار دارد و بسیاری از کارشناس نیز می‌گویند تغییر نرخ ارز تاثیر فوری و بلافاصله بر روی روند معاملات دارد. البته نباید فراموش کرد که نرخ دلار پایداری نسبی بر روی قیمت 27 الی 28 هزارتومان دارد و این نرخ می‌تواند محرک مثبت برای صورت مالی شرکت‌ها باشد.

در شرایطی که گزارش‌های عملکرد سه ماهه نخست و ماهانه تا ‌ماه گذشته در شرایط خوبی بوده، به ‌انتظارات مثبت درباره افزایش درآمد شرکت‌ها در‌ماه‌های پیش‌رو افزایش دهد. این عامل چیزی نیست جز افزایش قیمت یورو در بازار متشکل ارزی که انتظار می‌رود در نهایت خود را در صورت‌های مالی و برخی از شرکت‌ها که درآمدهای هنگفتی با این ارز دارند نشان دهد. از آنجاکه نرخ برابری ارزها نمی‌تواند در بلندمدت اختلاف قابل‌توجهی داشته باشند از این‌رو انتظار می‌رود که افزایش قیمت یورو رفته رفته به‌ گران‌تر شدن قیمت دلار در سامانه‌های سنا و نیما و نزدیک‌شدن آن به‌نرخ موجود در بازار آزاد بینجامد و در نهایت بتواند تاثیر بااهمیتی بر صورت‌های مالی شرکت‌هایی که از طریق صادرات کسب درآمد می‌کنند، بگذارد. این عامل همچنین می‌تواند با افزایش قیمت رسمی ارز آن دسته از کالاهای را که در بازار داخلی اما بر اساس قیمت‌های جهانی به‌فروش می‌رسند، دستخوش تغییر کرده و در نهایت سود تولیدکنندگان آنها را افزایش دهد.

درنتیجه می‌توان گفت که قیمت‌ها در بازار داخلی یا خارجی چه در محدوده ثبات قرار بگیرند یا به‌مسیر صعودی خود ادامه دهند، در هر صورت لزوم پر شدن شکاف قابل‌توجه قیمت رسمی ارز با قیمت‌های واقعی بازار آزاد مساله‌ای است که می‌تواند در ۶ماهه دوم سال جاری به‌نفع شرکت‌های تولید‌کننده وارد صحنه شود و به‌سود حاصل از سرمایه‌گذاری سهامداران آنها بیفزاید. پس باید صبر کرد و دید که رویکرد سیاست‌گذار در مواجهه با لزوم عدم‌مداخله در قیمت‌ها و پافشاری‌نکردن بر کنترل دستوری بازارها چگونه خواهد بود و بخت و اقبال سهامداران در شرایط مشخص‌نبودن رویکرد اقتصادی دولت جدید نه فقط سرمایه آنها بلکه کل اقتصاد کشور را به‌کدام‌سو می‌برد.

   بازار از دریچه یکشنبه 

شاخص کل در بازار بورس در دومین روزکاری هفته یعنی یکشنبه، ۱۴ شهریورماه سه هزار و ۷۸۰ واحد کاهش داشت که در نهایت شاخص در کانال یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحدی به روند نزولی خود ادامه داد.طی معاملات این روز بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۷۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۶ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۵۸۵ واحد افزایش به ۴۶۷ هزار و ۱۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک ‌هزار و ۶۳۱ واحد رشد به ۲۹۴ هزار و ۶۸۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۶ هزار و ۱۳۲ واحد کاهش و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۸۹۳ واحد افزایش داشت.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۷۸۸ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۵۲۶ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۳۷۱ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۳۹ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» با۲۴۱ واحد، گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۲۲۸ واحد، نفت سپاهان با نماد «شسپا» با ۲۲۷ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۲۲۳ واحد، توسعه معدنی و و صنعتی صبانور با نماد «کنور» با ۲۲۳ واحد و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۲۲۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۲۴۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۲۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۹۴۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۷۱۷ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۶۲۵ واحد و پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۵۵۲ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

برپایه این گزارش، در این روز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، سایپا با نماد «خساپا»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو ‌میلیارد و ۹۷۰ میلیون برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در دومین روزکاری هفته شاخص فرابورس نزدیک به ۴۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۶۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار پنج میلیارد و ۴۳۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۷۷ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

طی روز یکشنبه فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، بانک دی با نماد «دی»، بیمه سامان با نماد «بساما»، بیمه دی با نماد «ودی»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل» و کلر پارس با نماد «کلر» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین ‌سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر» و سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب» با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر