اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۳۰

تعادل بازار  باعرضه سیمان در بورس کالا

عبدالرضا شیخان، دبیر سابق انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اعلام کنترل و ثابت نگه‌داشتن قیمت سیمان از سوی برخی از مسوولان گفت: بدون شک مسوولان و دولتمردان نیتی خیرخواهانه برای پایین نگه‌داشتن قیمت کالایی مانند سیمان و حمایت از مصرف‌کننده رادارند اما باید تجربیات قبل مرور شود؛ متأسفانه طی سال‌های گذشته دولت در هر بازاری ورود کرده به دلیل کنترل قیمتی و دونرخی شدن بازار بارانت و فساد مواجه شده‌ایم و به‌این‌ترتیب نتایج این اقدامات به‌هیچ‌وجه تطابقی با اهداف دولت نداشته است. او خاطرنشان کرد: هزینه‌های تولید هرروز در حال افزایش است و ثابت نگه‌داشتن قیمت کالای نهایی، می‌تواند به تولید کشور آسیب برساند. در این میان تولیدکنندگان، اغلب بخش خصوصی یا نیمه‌خصوصی هستند و این بخش سرمایه خود را برای کسب درصدی سود وارد این حوزه کرده است؛ بنابراین نمی‌توان از تولیدکنندگان توقع داشت که تولیدات‌شان را بازیان به بازار عرضه کنند. این مسوول با اشاره به اینکه دولت سال‌ها تولیدکنندگان سیمان را مجبور به فروش همراه بازیان محصولات کرده است، افزود: نتیجه این اتفاق نیز تعطیلی بخشی از کارخانه‌های سیمان که قدرت ماندگاری باقیمت‌های اجباری نداشتند، بود. شیخان توضیح داد: اکنون نیز اگر دولت بخواهد رویه گذشته خود را ادامه دهد و برخلاف جریان و مسیر اقتصاد تورمی ایران، سیمان را در انزوا و محدودیت نگاه دارد؛ قطعاً در آینده با شمار بیشتری از تولیدکنندگان این محصول در کشور خداحافظی خواهد کرد؛ البته به‌جز اندک کارخانه‌هایی که دولتی هستند و با بودجه دولت فعالیت می‌کنند. دبیر سابق انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تأکید کرد: کاری که اخیراً برای بازار سیمان در پیش‌گرفته‌شده یعنی عرضه سیمان در بورس، سیاست مهم و منطقی بوده و لازم است، دولت از آن حمایت کند. شیخان با اشاره به اینکه عرضه سیمان باید در بورس به صد درصد برسد ادامه داد: با گسترش عرضه، قطعاً بازار به تعادل خواهد رسید و قیمت‌های کشف‌شده به‌صورت منطقی و واقعی و در فضای سالم رقابتی، تعیین خواهد شد. او متذکر شد: با آزادسازی بازار سیمان و عرضه این محصول در بورس، واسطه‌ها و دلالان حضوری کمرنگ در بازار خواهند داشت و نفع فروش سیمان به تولیدکننده خواهد رسید. تولیدکننده نیز از این محل می‌تواند به بازسازی و نوسازی صنعت اقدام کند. دبیر سابق انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: در سال‌های گذشته و طی دهه‌ها، امکان توسعه از صنعت سیمان گرفته‌شده بود چراکه تمامی نفع حاصل از تولید به جیب دلالان این حوزه می‌رفت. شیخان اضافه کرد: بی‌پرده باید اعلام کرد که نتیجه رویکرد گذشته در حوزه قیمت‌ها به نقش پررنگ دلالان در این بازار منتهی شد که در چنین شرایطی ثابت نگه‌داشتن قیمت سیمان، ادامه همان مسیری است که دهه‌ها دولت در پیش‌گرفته بود و عایدی آن، همان ویژه خواری‌ها برای عده‌ای خاص شد.

پذیرش سهام ۵ شرکت طی ۵ ماه گذشته در بورس تهران

تسنیم| مدیریت پذیرش بورس تهران اعلام کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون در حوزه پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران، 9 جلسه هیات پذیرش تشکیل شده که به پذیرش سهام 5 شرکت با مجموع سرمایه اسمی 119504 میلیارد ریال منتج شده است. بر این اساس در ابتدای سال 1400 تاکنون بالغ‌بر 9 جلسه هیات پذیرش برگزارشده که منجر به پذیرش سهام 5 شرکت با مجموع سرمایه اسمی 119504 میلیارد ریال، درج نماد 6 شرکت با مجموع سرمایه اسمی 116445 میلیارد ریال و عرضه اولیه و بازگشایی سهام 8 شرکت با مجموع سرمایه اسمی 161012 میلیارد ریال و ارزش روز 2246134 میلیارد ریال در بورس تهران شده است.در قسمت بازار بدهی نیز از ابتدای سال 1400 تاکنون، 23 اوراق شامل اوراق مشارکت و اوراق گام به ارزش 100265 میلیارد ریال پذیرش و 3 صندوق قابل معامله به ارزش 8000 میلیارد ریال و 14 اوراق بدهی شامل اوراق مرابحه، اوراق گام، اوراق مشارکت، اوراق اجاره به ارزش 67300 میلیارد ریال پذیره‌نویسی و بازگشایی نماد انجام‌گرفته است.

کاهش نرخ ارز بدون توافق؛ شاید!

حمیدرضا قاسمی، کارشناس اقتصادی در این خصوص بیان کرد: بخشی از افزایش نرخ ارز ناشی از جو روانی انتخابات در ایران و مباحث مطرح‌شده در برجام و کاهش خوش‌بینی‌ها به برجام و همچنین معرفی تیم اقتصادی دولت بود. بخش زیادی از افزایش نرخ ارز هم ناشی از سوء مدیریت در بازار ارز بوده است. متأسفانه مدیریت بازار ارز به نحو مطلوبی اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه تغییر در مدیریت اقتصادی کشور هم در افزایش قیمت‌های اخیر اثرگذار بوده که منطقی هم بوده است. وی افزود: البته نیروها وعده‌ای افراد خاص هم در بازار ارز مداخله داشته و بانفوذ خود، قیمت‌ها را دست‌کاری می‌کنند. انتظار می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، بعضی از این نیروها با دولت همکاری کنند تا نرخ ارز مدیریت شود که فعلاً چنین اتفاقی رخ نداده است؛ اما ممکن است با شروع به کار تیم اقتصادی و تیم سیاست‌گذاران روابط بین‌الملل دولت جدید، بازار ارز آرامش بیشتری را تجربه کند. بعید است که دلار به ۱۵ هزار تومان برسد؛ ولی می‌توان امیدوار بود که دلار به کانال ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان بازگردد. قاسمی در رابطه با تأثیر عدم توافق بر نرخ ارز گفت: نرخ دلار به‌شدت وابسته به عملکرد دولت خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ما و تورم افسارگسیخته‌ای که اقتصاد ما را در برگرفته؛ بدون حصول توافق و کاهش تحریم‌ها، خوش‌بین به دلار ۲۰ الی ۲۲ هزارتومانی در کوتاه‌مدت نیستم. 

 

ارسال نظر