بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۹۰

موفقیت طرح تامین‌ مالی جمعی هم‌آفرین

نجم الدین مدنیان، مدیر تأمین مالی جمعی مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک، گفت: سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین با مجوز از شرکت فرابورس ایران و تحت نظارت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک موفق به جذب سرمایه‌های مردمی جهت تولید داروهای مکمل برای شرکت دانش‌بنیان سپید طب‌نیا شد. وی افزود: این طرح، ۱۲ ماهه با پیش‌بینی سود ۳۴درصد سالانه توسط ۵۸ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی تأمین مالی است. مدیر تأمین مالی جمعی مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک بیان کرد: در این طرح، شرکت سپید طب نیا اصل سرمایه و حداقل ۳۰درصد سود سالانه را برای سرمایه‌گذاران خود با ارایه وثایق مناسب تضمین کرده است. مدنیان عنوان کرد: سود این طرح هر سه ماه یک‌بار به‌صورت علی‌الحساب به‌حساب سرمایه‌گذاران واریز و در پایان طرح ضمن بازگشت اصل سرمایه، سود قطعی طرح محاسبه و با سرمایه‌گذاران تسویه‌حساب می‌شود.

درباره کتاب «تکنیک‌های ورود به معامله»

یکی از بخش‌های مهم در برنامه معامله‌گری هر معامله‌گر، تعیین نقطه ورود است، زیرا هر سهم هرچقدر هم ارزشمند باشد، اگر شما در نقطه مناسب وارد آن نشوید با ضرر روبرو خواهید شد. از سوی دیگر نقطه ورود به معامله بر سایر بخش‌های برنامه معامله‌گری، ازجمله تعیین حد ریسک، تعیین حجم معامله و تعیین حد ضرر تأثیرگذار است.کتاب «تکنیک‌های ورود به معامله» نوشته جیم کین و ترجمه عماد نوبهار توسط موسسه مهربان نشر در ۲۰۷ صفحه منتشرشده است. در این کتاب تلاش شده تا تکنیک‌های کلیدی و کاربردی ورود به معامله تشریح و شرایط مورداستفاده هر یک از این تکنیک‌ها نیز به‌طور کامل تبیین شود. ویژگی دیگر این کتاب، ارایه مثال‌های کاربردی است که نویسنده در این مثال‌ها گام‌به‌گام عمل کرده و فرآیند تفکر خود در هنگام انجام معامله را برای خوانندگان بازگو کرده است. در هر مثال به مقایسه تکنیک‌های مختلف و ویژگی‌های آنها پرداخته‌شده است به همین دلیل خواننده به‌راحتی می‌تواند میزان حساسیت و سطح تایید این تکنیک‌ها را نسبت به هم ارزیابی کرده و در شرایط مختلف بر اساس ویژگی‌های هر تکنیک از آن بهره‌مند شود.

بررسی ابهامات بازگشایی «شبندر»

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: یکی از مسائل مطرح برای سهامداران نحوه اعمال افزایش سرمایه است. با توجه به اینکه این شرکت افزایش سرمایه ۳۶۸ درصدی داشته است، برخی از سهامداران درباره قیمت تئوریک بازگشایی این نماد ابهام داشته و عنوان کرده‌اند این نماد باقیمت تئوریک پایین‌تری ثبت‌شده است. محمود گودرزی افزود: به دلیل برگزاری مجمع عمومی و تصویب تقسیم سود و نیز تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق‌العاده، لذا ابتدا مبلغ سود تقسیمی از قیمت پایانی قبل از بسته شدن نماد، کسر و سپس قیمت تعدیل‌شده مبنای محاسبه قیمت تئوریک پس از افزایش سرمایه می‌شود. او ادامه داد: قیمت پایانی شبندر قبل از مجمع ۲۱۳۶۰ ریال بوده که در مجمع عمومی ۳۸۵۰ ریال سود نقدی مصوب شده است. با کسر این مبلغ و اعمال افزایش سرمایه ۳۶۸ درصدی قیمت تعدیل‌شده ۳۷۳۹ ریال خواهد بود که به‌درستی در سامانه‌های معاملاتی قرارگرفته است. معاون بازار شرکت بورس تهران با تأکید بر اینکه هنگام بازگشایی نمادها همواره شرایط عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت هستند، عنوان داشت: در بازگشایی شرکت فوق حدود یک میلیارد ورقه بهادار در مرحله حراج جهت خریدوفروش وارد سامانه معاملات شد که علاوه بر مشارکت گسترده سرمایه‌گذاران، کشف قیمت با حجمی حدود ۳۱ برابر حجم‌مبنای نماد و نزدیک به ۷ دهم درصد از سرمایه شرکت صورت گرفت و بر همین اساس حراج مذکور مورد تایید ناظر بازار قرار گرفت. این موضوع توسط سرمایه‌گذاران نیز مورد تایید قرار گرفت، به‌طوری که تا پایان معاملات روز جاری با معامله حدود ۲ میلیارد و هفت‌صد میلیون سهم یعنی حدود ۲ درصد سرمایه شرکت قیمت پایانی روز نزدیک به قیمت کشف‌شده در زمان حراج شد.

شستا، هپکو را رد کرد

ضیاءالدین شجاعی برهان سرپرست و نایب رییس هیات‌مدیره شستا طی نامه‌ای به محسن انصاری مهیاری سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص فروش سهام هپکو توسط سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: پیش‌نویس مورداشاره توسط سازمان تأمین اجتماعی تهیه و برای اظهارنظر به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ارسال‌شده بود که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، مورد مخالفت هیات‌مدیره شستا قرار گرفت. طبیعی است که شستا درصورتی‌که بر اساس صرفه و صلاح تصمیمی در این رابطه اتخاذ کند، خود را ملزم به رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان بورس می‌داند و در چارچوب آن عمل خواهد کرد. با توجه به فضای رسانه‌ای، اطلاعات معتبر و متقن در مورد اطلاعات شستا را از مراجع ذیصلاح شرکت دریافت و مورد استناد قرار دهید. شایان‌ذکر است شرکت هپکو سال 1351 در اراک راه‌اندازی و سه بار از سوی سازمان خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار شد اما هر سه بار خریداران نتوانستند به تعهدات در پرداخت اقساط عمل کنند. درنتیجه این شرکت فرابورسی دوباره به دامن دولت برگشت. این در حالی است که درنهایت قرار شد 60 درصد از سهام دولتی هپکو در قبال بدهی دولت به تأمین اجتماعی به این سازمان واگذار شود که با نامه سرپرست و نایب‌رییس هیات‌مدیره شستا به سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس آب پاکی بر روی دست دولت، سازمان خصوصی‌سازی، شرکت هپکو و کارمندان این شرکت و نیز سهامداران شرکت هپکو ریخته شد.

 

ارسال نظر