روز نوسانی بورس تهران

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۱۳
روز نوسانی بورس تهران

شاخص کل در بازار سرمایه در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۷ شهریورماه دو نیمه متفاوت را تجربه کرد و در نهایت شاخص بورس با دو هزار و ۳۵۴ واحد افت در کانال یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحدی به معاملات خود پایان داد.بورس روندی پر فراز و نشیب را تجربه کرد و معاملات آن تحت تاثیر برخی از هیجانات ایجاد شده، دچار نوسان شد.

شاخص بورس در نخستین دقایق معاملات با صعودی بیش از ۱۰ هزار واحد همراه شد، اما از نیمه دوم معاملات از شدت رشد این بازار کاسته و معاملات آن در دقایق پایانی وارد مدار منفی شد که در ادامه این روند، شاخص بورس با بیش از دو هزار واحد افت به معاملات امروز خود پایان داد. در معاملات این روز بیش از ۱۶ میلیارد و ۵۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۴۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با حدود ۹ هزار واحد افزایش به ۴۶۷ هزار و ۵۱۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با پنج هزار واحد رشد به ۲۹۵ هزار و چهار واحد رسید. شاخص بازار اول یک هزار و ۸۶۷ واحد و شاخص بازار دوم چهار هزار و ۳۰۱ واحد کاهش داشتند. طی معاملات روز گذشته حقوقی‌ها حدود هزار و ۱۰۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۵هزار و ۲۸۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۹درصد یعنی دو هزار و ۹۴۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «مواد و محصولات دارویی» و «مخابرات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «شپنا» و «وبملت» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «کاوه»، «غناب» و «کروی» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با یک هزار و ۵۷۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۸۷۷ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۸۶۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۷۹۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۷۰۷ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۹۸ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۵۸۶ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۴۸۲ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۴۲۱ واحد، فولاد خراسان با نماد «فخاس« با ۴۰۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با نماد «تاصیکو» با ۳۷۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با دو هزار و ۹۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۸۵۹ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۶۶۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۶۱۹ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۶۰۷ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۵۶۲ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۵۵۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با ۵۴۹ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۵۳۶ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۴۱۷ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. برپایه این گزارش، طی روز یکشنبه سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ‌ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۹۶۸ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

      روند صعودی فرابورس

در دومین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۷۵ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۸۰۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار هفت میلیارد و ۶۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱۴ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز یکشنبه بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، ‌فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، موسسه اعتباری ملل با نماد «وملل»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» و بانک دی با نماد «دی» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا» و پتروشیمی مارون با نماد «مارون» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. آخرین قیمت ۷۲نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۳۰۵نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۷۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۰۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته هزار و ۴۶۰میلیارد تومان بود.

      کاهش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۷۸۹هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۸۵۵هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۸۷۳هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر