بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۷۳

احراز هویت ۹۹ هزار سهامدار در مرداد امسال

بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص مردادماه امسال، تعداد 77 هزار و 882 ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از 99 هزار سهامدار در این ماه به 99 هزار و 471 مورد رسیده است. لازم به ذکر است بر اساس آمار منتشرشده، در تیرماه امسال تعداد ثبت‌نام در سامانه «سجام» 89 هزار و 120 و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز 112 هزار و 263 مورد بوده است. همچنین بر اساس این گزارش تعداد نفرات ثبت‌نام‌شده در سامانه «سجام» در سومین ماه بهار به تفکیک هر استان حاکی از آن است که 5 استان «تهران با 16 هزار و 149 مورد، خوزستان با 8 هزار و 694 مورد، خراسان رضوی با 6 هزار و 182 مورد، اصفهان با 4 هزار و 979 مورد و کرمان با 4 هزار و 181 مورد» در صدر بیشترین ثبت‌نام‌شده‌ها در کل کشور قرار دارند.  از سویی دیگر بر اساس آمارهای منتشرشده، 5 استان «ایلام با 298، خراسان جنوبی با 425، کهکیلویه و بویراحمد با 478، چهارمحال و بختیاری با 529 و سمنان با 613 مورد» در انتهای لیست کمترین ثبت‌نام‌شده‌های در بین سایر استان‌ها قرار دارند. شایان‌ذکر است سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره‌وری درزمینه جمع‌آوری اطلاعات و ارایه خدمات عمومی و مهم‌تر از همه، یکپارچگی سامانه‌های اطلاعاتی شده است.

سهم بالای معاملات طلا از معاملات مرداد بورس کالا

در جریان معاملات مردادماه گذشته معامله گران تعداد 12 میلیون و 60 هزار گواهی سپرده کالایی را به ارزشی بالغ‌بر 9 هزار و 884 میلیون ریال دادوستد کردند که این آمار معاملاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب با رشد 16 و 158 درصدی همراه بوده است؛ در مردادماه مدال طلای حجم و ارزش معاملات به گواهی سپرده سکه طلا رسید. این گزارش می‌افزاید: در جریان معاملات ماهی که گذشت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه طلای بانک‌های آینده، رفاه، سامان، صادرات و ملت به ثبت رسید تا سکه طلا در این بازار مدال طلای معاملات ماهانه را کسب کند. به‌طوری‌که طی مردادماه امسال 8 میلیون و 92 هزار و 300 گواهی سپرده سکه طلای تحویل یک‌روزه مورد معامله قرار گرفت و ارزش بالغ‌بر 9 هزار و 338 میلیارد ریال برای آن رقم خورد. همچنین در این مدت تعداد 3 میلیون و 740 هزار و 877 گواهی سپرده زعفران نگین به ارزشی بیش از 512 میلیارد و 647 میلیون ریال بین بازیگران بازار دست‌به دست شد تا این دارایی پایه پس از سکه طلا بیشترین حجم و ارزش معاملاتی ماهانه را به ثبت برساند و دوم شود. معامله گران در دو نماد معاملاتی انبارهای سحرخیز و طلای سرخ تعداد 217 هزار و 880 گواهی سپرده زعفران پوشال را خریدوفروش کردند تا ارزشی بیش از 23 میلیارد و 129 میلیون ریال برای دارایی پایه مذکور ثبت شود. بر اساس این آمارها، زعفران پوشال به لحاظ حجم و ارزش معاملات در رده سوم جدول معاملات مردادماه قرار گرفت. آمارها حاکی از آن است که در دوره زمانی موردبررسی 3619 گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی انبارهای مه ولات و سبز دانه معامله‌شده و ارزش 6.6 میلیارد ریالی را رقم‌زده است. معامله 5320 گواهی سپرده زیره سبز انبارهای دانش، کیمیابذر و مینوبذر نیز ارزشی بیش از 4 میلیارد ریال را به ثبت رساند. معامله 195 گواهی سپرده کشمش تیزابی تاکستان نیز ارزشی نزدیک به 45 میلیون ریال را در پی داشت.

رشد ادامه‌دار شاخص کل

بازار| کریمی، کارشناس بازارسرمایه گفت: بازار و حرکت‌های که انجام می‌شود در واکنش به ریزش‌های اخیر بوده است. باوجوداینکه پارامترهای اقتصادی خاصی تغییر پیدا نکرده، اما اگر توجه کنید سال گذشته وقتی بورس افت پیدا کرد، در همان بازه زمانی دلار به رشد کردن ادامه داد و از محدود ۲۱ هزار تومان تا ۳۱ هزار تومان رشد کرد و مجدداً اصلاح کرد و تا نزدیک ۲۰ هزار تومان هم ریزش داشت. این کارشناس اضافه کرد: از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا الان دلار از محدود ۲۱ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان رشد داشته است. پس یکی از پارامترهای تأثیرگذار روی شاخص کل بورس تهران نرخ دلار است. از سال گذشته که شاخص افت داشته دلار هم چندان افزایش قیمت نداده است اما با رشد دلار شاخص بورس به آن واکنش نشان داده و در حال رشد است. او نرخ بهره بین‌بانکی را به دلایل رشد شاخص اضافه کرد و گفت: یکی از پارامترهای تأثیرگذار نرخ بهره بین‌بانکی است که در حال حاضر از محدود ۲۲ درصد به ۱۸ درصد رسیده است که این موضوع به نفع بورس هست و باعث شده که سرمایه در بورس به‌جای اینکه در مسیر سود بین‌بانکی قرار بگیرد، پارک شود. کریمی گزینه‌های دیگر مثل تعطیلی کسب‌وکارها در ایام کرونا را باعث سرمایه‌گذاری مجدد مردم به سمت بورس به دلایل رشد شاخص اضافه کرد. رشد شاخص بیشتر ناشی از بازی الاکلنگی سهم‌های بزرگ است و بسیاری از سهم‌های بازار در این رشد چندان موثر نبودند و به‌اندازه رشد شاخص رشد نکردند که کریمی هم با تأکید بر اینکه رشدهای اخیر را نمی‌توان پای سهام گذاشت گفت: شاید بتوان گفت سهام موجود در بازار به‌اندازه رشد شاخص، رشد نکردند، اما حتماً بعد از رسیدن قیمت‌ها به سطوح بالاتر باید انتظار رشد قیمت‌های بیشتری در بازار داشته باشیم.

 

ارسال نظر