بازار سهام

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۹۴

سامانه «کدال من» رونمایی شد

بابک درویش روحانی، مدیرعامل شرکت رایان بورس بابیان « شرکت رایان بورس به‌منظور بهبود رابط کاربری سامانه کدال۳۶۰، از سامانه جدید خود به نام «کدال من» رونمایی کرد» گفت: با تولید سامانه کدال من، آخرین اطلاعات بازار سرمایه به‌طور مستمر در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. بابک درویش روحانی افزود: کاربران جهت دسترسی به امکانات «کدال من» لازم است ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کرده و وارد حساب کاربری خود شده تا از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. او درباره این امکانات توضیح داد: امکان ذخیره جست‌وجوهای پرکاربرد، تشکیل سبد بر اساس ترکیبی از نماد و نوع اطلاعیه، نمایش «سبد من» در صفحه اصلی، امکان ثبت و ارسال پاسخ به نظرات کاربران، نمایش آمار بازدید اطلاعیه، امکان مشاهده ناشران هم‌رده و اطلاعیه‌های مشابه و پیاده‌سازی نسخه موبایل، برخی از قابلیت‌های سامانه «کدال من» است.

عرضه صکوک اجاره سهام  ۱۰ هزار میلیارد ریالی

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام «صکوک اجاره سهام شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر (سهامی خاص) به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، از طریق فرابورس ایران از روز شنبه مورخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ به مدت سه روز کاری در نماد «تدبیر۰۴» عرضه عمومی خواهد شد» افزود: شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر قصد دارد بخشی از منابع مالی موردنیاز خود را از طریق فروش و اجاره به‌شرط تملیک بخشی از سهام شرکت گروه دارویی برکت تأمین کند. او توضیح داد: این اوراق با نرخ اجاره‌بهای سالانه ۱۸ درصد و عمر ۴ ساله به شیوه حراج از طریق فرابورس ایران از روز شنبه مورخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ لغایت دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ عمومی خواهد شد. مبلغ اسمی هر ورقه آن‌یک‌میلیون ریال بوده و اجاره‌بهای مربوطه هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود.ابوترابی در خصوص ارکان انتشار این اوراق بیان کرد: صکوک اجاره سهام مذکور از طریق شرکت کارگزاری پارسیان به عنوان عامل فروش و با استفاده از خدمات شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان (سهامی عام) به عنوان متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان توسط شرکت واسط مالی آبان پنجم (با مسوولیت محدود) در فرابورس ایران منتشر خواهد شد.

دلایل آشفتگی بازار سیمان

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش عامل اصلی آشفتگی بازار سیمان مداخله و نظارت شدید دولت، ناکارآمدی قیمت‌گذاری مبتنی بر حاشیه سود در وزارت صنعت، معدن و تجارت و مداخله قیمتی دستوری دولت در این زمینه، در کنار مازاد تولید سیمان در کشور و عرضه انرژی باقیمت یارانه‌ای به این واحدها، رقابت منفی و دامپینگ میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان عنوان‌شده است. در این گزارش آمده: صنعت سیمان‌یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود که قدمتی حدود ۱۰۰ ساله در ایران دارد. غنی بودن ایران ازنظر معادن سنگ‌آهک، رس، سیلیس و آهن به عنوان مواد اولیه مورداستفاده برای تولید سیمان، موجب توسعه این صنعت در کشور شده است. در ادامه این گزارش بیان‌شده: کارخانه‌های سیمان در ابتدا به‌طور کامل از سایر کشورها (مانند شوروی، رومانی، آلمان، چکسلواکی) خریداری می‌شدند؛ اما بعدها و با دستیابی کشور به دانش فنی طراحی و ساخت این واحدها، طراحی و اجرای کارخانه‌های سیمان به‌طور کامل در کشور انجام شد. میزان متوسط سرمایه‌گذاری موردنیاز برای احداث یک کارخانه سیمان با ظرفیت یک‌میلیون تن، حدود ۱۵۰ میلیون دلار است. کارخانه‌های سیمان تا دو دهه اخیر دولتی بوده و قیمت‌گذاری و توزیع این کالا را دولت و تعاونی‌های توزیعی انجام می‌داد. در این گزارش بابیان این مساله که پس از واگذاری کارخانه‌های سیمان به بخش خصوصی (اعم از بخش خصوصی واقعی و سایر نهادهای عمومی و شبه‌دولتی) نحوه اداره واحدهای سیمانی و شبکه توزیع آن با تحولاتی روبرو شد، اما سایه قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت برای سیمان تاکنون ادامه پیدا کرد، تا اینکه با اولین عرضه سیمان در بورس کالا در خرداد سال ۱۴۰۰، کشف قیمت سیمان براساس مکانیزم‌های عرضه و تقاضای بازار انجام شد، تصریح‌شده: حمل‌ونقل و صادرات سیمان در مسافت‌های طولانی توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین در کشورهایی که دارای منابع معدنی موردنیاز برای تولید سیمان هستند، احداث کارخانه سیمان برای تأمین نیاز بازارهای محلی (تا شعاع حداکثر ۴۰۰ کیلومتر) است. در فرایند تولید سیمان، ابتدا محصول کلینکر تولید می‌شود و پس از آسیاب کردن آن، سیمان به دست می‌آید. کشورهایی که منابع معدنی موردنیاز یا فناوری لازم برای تولید سیمان ندارند، عموماً محصول میانی کلینکر را وارد کرده و پس از یک مرحله آسیاب کردن، آن را به سیمان تبدیل می‌کنند. در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: با توجه به سیاست‌های کشور در دهه‌های گذشته اعم از توسعه پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند ساخت‌وساز، سدسازی و پروژه مسکن مهر و همچنین چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ کشور مبنی بر رشد اقتصادی سالانه ۸ درصدی، اعطای گسترده مجوز به واحدهای تولید سیمان انجام‌شده است، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با توجه به مجوزهای صادرشده برای کارخانه‌های سیمان، ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور در سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۰۰ میلیون تن برسد. در حال حاضر ایران یازدهمین کشور بزرگ تولیدکننده سیمان در دنیاست. کشورهای چین، امریکا و هند، سه کشور بزرگ تولیدکننده سیمان در دنیا هستند. در حال حاضر هیچ مجوزی برای واحدهای جدید تولید سیمان در کشور صادر نمی‌شود.

 

ارسال نظر