استقبال ادامه‌دار حقیقی‌ها از بورس

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۹۱
استقبال  ادامه‌دار حقیقی‌ها  از بورس

شاخص کل در بازار بورس در آخرین روز معاملاتی خود یعنی چهارشنبه، ۳ شهریورماه ۶ هزار و ۶۷۲ واحد افزایش داشت که درنهایت شاخص در کانال یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی به رشد خود ادامه داد. در معاملات این روز بیش از ۱۳ میلیارد و ۳۴۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۰ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۷۸ واحد افزایش به ۴۵۶ هزار و ۲۹۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۲۰۴ واحد رشد به ۲۸۷ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. شاخص بازار اول هشت هزار و ۸۶۴ واحد و شاخص بازار دوم ۹۹۹ واحد افزایش داشتند.

در معاملات این روز حقیقی‌ها حدود ۶۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۰هزار و ۵۷۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۲درصد یعنی هشت هزار و ۷۰۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «قند و شکر» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری»به نفع حقوقی‌ها تمام شد.سه نماد «پارسان»، «قثابت» و «خبهمن» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وبملت»، «برکت» و «فولاد» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و۴۰۴ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۱۸۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۱۳۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۸۹۸ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۶۶۶ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۶۱۳ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۵۴۷ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۴۲۳ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۳۶۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با یک هزار و ۷۱۶ واحد، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۷۷۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۷۳۱ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۶۲۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۴۴۹ واحد، پتروشیمی شیراز با نماد «شراز» با ۳۸۹ واحد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۲۴۸ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» با ۱۹۳ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۱۸۴ واحد، سرمایه‌گذاری صدر تأمین با نماد «تاصیکو» با ۱۵۴ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» با ۱۳۷ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، سیمان‌سفید نی‌ریز با نماد «سنیر»، خوراک دام پارس با نماد «غدام»، سایپا با نماد «خساپا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و ایران‌خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۶۹ میلیون و ۳۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

     چه خبر از فرابورس

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۳۱۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۳۲۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۶۵ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال دادوستد شد. روز چهارشنبه پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، بانک دی با نماد «دی»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان» و توسعه و مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، کلر پارس با نماد «کلر» و سیمان ساوه با نماد «ساوه» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     روند اصلاحی سهام عدالت

در پایان معاملات در آخرین روز کاری هفته بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت، ۰.۱درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۵۹۴هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۴۸۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۷۵۶هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر