بازارسهام

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۲۴

پذیرش سرخابی‌ها در بازارسرمایه

باشگاه خبرنگاران| حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش شرکت فرابورس ایران در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت عرضه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس به کجا رسید، بیان کرد: استقلال و پرسپولیس دارای شرایط پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس نبوده‌اند، ریسک‌ و ابهاماتی که در صورت‌های مالی این شرکت‌ها بود باعث شد همه را به این نتیجه برساند که این شرکت‌ها توانایی پذیرش در بازار اول و دوم را ندارند. معاون پذیرش شرکت فرابورس عنوان کرد: این شرکت‌ها باید نزد سازمان بورس ثبت شوند و بعدازآن، طبق ماده ۳۶ قانون احکام دایمی، باید امکان معامله برای این شرکت‌ها فراهم شود. وی افزود: اما امکان معامله در بازار پایه فرابورس برای شرکت‌های پرسپولیس و استقلال فراهم است، استقلال و پرسپولیس به‌محض ثبت، نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، در کمیته درج در رابطه با درجشان در بازار پایه فرابورس تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین آماری که از مراحل پذیرش شرکت‌های استقلال و پرسپولیس وجود دارد این است که این شرکت‌ها در حال اعلام اعضای خودشان به سازمان بورس هستند. اعضای هیات‌مدیره باید یک شرایطی را داشته باشند و باید اعضا به سازمان بورس معرفی شود تا مستندسازی صورت بگیرد، بعد سازمان بورس اجازه ثبت را به این شرکت‌ها بدهد. معاون پذیرش شرکت فرابورس در رابطه بازمان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس بیان کرد: در رابطه باعرضه سهام پرسپولیس و استقلال، زمان مشخصی را تعیین کردن کار خیلی سختی است به‌این‌علت که بخشی از این زمان‌هایی که در فرآیند پذیرش سپری می‌شود بسته به ساختار تصمیم‌گیری شرکت‌ها دارد. اگر این شرکت‌ها آمادگی کامل داشته باشند سازمان بورس آماده ثبت این شرکت‌ها است و قطعاً در فرابورس معطل نخواهند ماند، به این صورت که اگر سازمان بورس این شرکت‌ها را تایید کند، در فرابورس مشکلی وجود نخواهد داشت. وی در پاسخ به این پرسش که دلیل طولانی شدن فرآیند پذیرش برای این شرکت‌ها چیست، عنوان کرد: به دلیل ساختار‌هایی که در شرکت‌های پرسپولیس و استقلال وجود دارد، این فرآیند طولانی شده است و بازار سرمایه چه بورس چه فرابورس هیچ کوتاهی در قبال استقلال و پرسپولیس انجام نداده است. بیشتر این زمان طولانی به‌این‌علت است که ساختار تصمیم‌گیری این شرکت‌ها بسیار کند است و این مساله کند بودن در کل ساختار این شرکت‌ها در رابطه با هر موضوعی وجود دارد.

ایجاد تعادل در بازار سرمایه با توسعه فرهنگ سهامداری

مهدی امیری، عضو هیات‌مدیره بورس تهران بابیان «پیش‌نیاز رشد بورس، گسترش فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری مبتنی بر شناخت و آگاهی از شرایط اقتصادی در سطح دنیا و کشور است؛ افراد جامعه با شناسایی موقعیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تصمیمات منطقی جهت حفظ و افزایش سرمایه خود اتخاذ کرده و از رفتارهای هیجانی اجتناب کنند» گفت: سرمایه‌گذاری مطمئن همواره یکی از دغدغه‌های آحاد جامعه است. از دیرباز مردم به دنبال استفاده بهینه از پس‌اندازها و منابع بازار خود بوده‌اند، طوری که ضمن حفظ ارزش آن در برابر تکان‌های تورمی ‌با خلق ارزش از رشد سرمایه‌های خود بهره‌مند شوند. او افزود: پرداختن به مفاهیم اقتصادی و ترویج تحلیل‌های روز اقتصادی موجب اثرگذاری مثبت در رفتار و سبک زندگی افراد جامعه می‌شود. اکنون و با توجه به توسعه و رشد بازار سرمایه در طی سال‌های اخیر گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری ضرورت بیشتری یافته است. عضو هیات‌مدیره بورس تهران با این اعتقاد که توسعه فرهنگ سهامداری، رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: با توسعه فرهنگ سهامداری می‌توان ضمن فراهم کردن درک بهتر از شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، رفتارهای هیجانی را در بازار کنترل کرد. با توسعه فرهنگ سهامداری در جامعه قطعاً رشد سرمایه‌گذاری در بورس و به دنبال آن تولید ملی رونق را در پی خواهد داشت و به دنبال آن این روند در افزایش ثروت مردم‌، ‌گسترش رفاه عمومی‌، ‌کاهش فقر و ایجاد اشتغال اثرگذار خواهد بود.  او ادامه داد: طی یک سال اخیر سرمایه‌گذاران جدیدی بدون پشتوانه اطلاعات کافی از بازار سرمایه و نبود فرهنگ کافی سهامداری وارد بورس شدند و بخش قابل‌توجهی از سرمایه آنها متحمل خسارت شد و به دنبال آن دل‌زدگی از بازار سرمایه ایجاد شد.  امیری در پایان ایجاد تعادل در بازار سرمایه را نتیجه آموزش مناسب عنوان کرد و گفت: آموزش تخصصی و تحلیل‌گری در حوزه بازار سرمایه قطعاً برای همگان امکان‌پذیر نیست، چراکه نیازمند گذراندن دوره‌های تئوری و تخصصی در دانشگاه است؛ اما می‌توان با آموزش مناسب، ظرفیت‌های سودآوری، افزایش ثروت و روش‌های مطمئن سرمایه‌گذاری را به عموم معرفی کرد. نتیجه این روند ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری، ‌کاهش و تبدیل رفتارهای هیجانی و ایجاد تعادل در بازار سرمایه خواهد بود.

آغاز عملیات بازار گردانی جدید در فرابورس

شرکت فرابورس ایران از آغاز بازار گردانی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد معاملاتی «صبا۱»، به روش مبتنی بر حراج از روز یکشنبه ۲۴ مرداد به مدت ۱۲ ماه، در بازار اول فرابورس خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، حداقل معاملات روزانه این نماد، ۵ هزار سهم و حداقل سفارش انباشته ۲۵۰ هزار سهم است. «صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی صبا گستر نفت و گاز تأمین» به عنوان بازار گردان، معرفی‌شده است. همچنین، بازار گردانی شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «مدیریت ۱» از فردا به مدت دو سال در بازار اول فرابورس ایران آغاز می‌شود. حداقل معاملات روزانه این نماد، ۵ هزار سهم و حداقل سفارش انباشته ۲۵۰ هزار سهم است. «صندوق اختصاصی بازار گردانی ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری» به عنوان بازار گردان، معرفی‌شده است.

ارسال نظر