رکورد زنی در سالگرد سرخ‌پوشی

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۲۳
رکورد زنی در سالگرد سرخ‌پوشی

گروه بازار سرمایه|

از نوزدهمین روز سال 1399 شاخص کل بورس ریزش بی‌سابقه خود را آغاز کرد و یک سال از آن زمان می‌گذرد.طی این مدت شاخص کل بیش از ۳۰ درصد از سقف تاریخی خود فاصله گرفت و افت را ثبت کرد. بر همین اساس شرکت‌های بورسی و فرابورسی بازار سهام چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ارزش ریالی خود را ازدست‌داده‌اند. بااین‌حال بررسی روند معاملات و مسیر شاخص کل نشان می‌دهد بازار سرمایه با پشت سر گذاشتن یک دوره اصلاح عمیق و طولانی‌مدت، جانی تازه کرده  مجدد به رالی رشد بازگشته است. شاخص کل بورس به‌رغم ثبت بازدهی منفی در سال گذشته و سه‌ماهه نخست سال جاری، طی دو ماه تابستان روند رو به رشدی را طی کرده و با عبور از مقاومت‌های تکنیکالی توانسته است مجدد در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۵۰ واحدی قرار گیرد. در همین حال ارزش معاملات خرد بازار نیز از ابتدای امسال صعودی بوده و روز گذشته نیز با رکوردشکنی از هشت هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان عبور کرد. با توجه به روند رو به رشد نرخ دلار، چشم‌انداز تورمی اقتصاد کشور و ارزندگی بالای بخش بزرگی از شرکت‌های بازار سرمایه، به نظر می‌رسد سرمایه‌های پارک شده با سرعت بیشتری راه خود را به سمت بازار سرمایه بیابند.

مقایسه بازدهی بازارها طی یک سال اخیر نشان می‌دهد درحالی‌که شاخص کل بازار سرمایه از نوزدهم مردادماه سال 1399 بازدهی منفی ۰۶/۳۰ درصد را ثبت کرده اما دلار بازار آزاد در همین مدت به بازدهی ۹۶/۲۴درصدی دست‌یافته و از نرخ ۲۰ هزار و ۹۹۱ تومان در نوزدهم مردادماه سال گذشته به قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۰ تومان در لحظه تنظیم این گزارش رسیده است. بر این اساس درحالی‌که بازار مسکن در تیرماه ۳/۱ درصد رشد کرده است، بازار طلا در تیرماه ۹۳/۰ درصد و در مردادماه ۲۶/۳ درصد افزایش‌یافته است. در همین حال نرخ ارز نیز در تیرماه ۴۹/۱ درصد و در مردادماه ۵۰/۶ درصد بالا رفته است. نکته اینکه شاخص کل بازار سرمایه در همین مدت توانسته است رشد ۲۰/۱۲ درصد و ۸۷/۱۰ درصد را برای دو ماه تیر و مرداد ثبت کند.

 همچنین رشد نرخ دلار طی ماه‌های گذشته عموماً ناشی از ابهام در سرنوشت برجام و افزایش تنش‌های منطقه‌ای بوده است(تعادل در گزارش‌های پیشین این موضوع را موردبررسی قرار داده). بر همین اساس به نظر می‌رسد با استقرار دولت جدید، آغاز به کار تیم‌های اقتصادی و سیاست خارجی و روشن شدن سرنوشت برجام، دلار نیز به نرخ تعادلی و متناسب خود بازگردد. در همین حال رشد نرخ مسکن در ماه‌های گذشته درحالی‌ رقم خورده که عملاً این بازار با رکود معاملات روبه‌رو است و تنها در دوره‌های سنتی جابه‌جایی و نقل‌وانتقال توانسته برخی معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره را ثبت کند. در همین حال طلای ۱۸ عیار نیز از رقم یک‌میلیون و ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان در نوزدهم مردادماه سال ۹۹ به قیمت یک‌میلیون و ۸۸ هزار و ۱۰۰ تومان در روز گذشته رسیده است که بازدهی ۱۱/۵ درصدی را نشان می‌دهد. بررسی بازار مسکن نیز نشان از بازدهی بالای ۲۹ درصدی قیمت مسکن از پایان مردادماه سال گذشته تا پایان تیرماه سال جاری دارد. چشم‌انداز تورمی اقتصاد نیز حاکی از آن است در صورت تداوم افزایش غیرواقعی قیمت مسکن، این بازار بیش‌ازپیش در رکود تورمی فرو خواهد رفت. از سوی دیگر بازار طلا نیز به طور عادی هم‌زمان با افزایش نرخ‌ها با رکود و عقب‌نشینی خریداران مواجه می‌شود. از همین رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان از دورنمای بهتری برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان بهره‌مند باشد. به‌ویژه آنکه نمودارهای مقایسه‌ای بازارهای و اعداد و ارقام نشان از بهبود وضعیت بازار سرمایه و بازگشت بورس به دنیای سرمایه‌گذاری‌ها دارد.

    رشد ۳۰ هزار واحدی شاخص

شاخص کل در بازار بورس در آخرین روز کاری هفته چهارشنبه، ۲۰ مردادماه ۳۰ هزار و ۷۷۸ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. در معاملات این روز بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۴۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۶۲ واحد افزایش به ۴۲۲ هزار و ۳۳۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۶۳۰  واحد رشد به ۲۶۶ هزار و ۸۳۲ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۱۷۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۶ هزار و ۹۴۲ واحد رشد داشتند. طی معاملات آخرین روز کاری هفته حقوقی‌ها حدود ۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۹هزار و ۲۲۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۲درصد یعنی دو هزار و ۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «استخراج کانه‌های فلزی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌‌های «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و  «محصولات شیمیایی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وبملت»، «فملی» و «وغدیر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شستا»، «شتران» و «فارس» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۹۱۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۵۶۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با دو هزار و ۳۲۶ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۱۳۵ واحد، گروه صنعتی و معدنی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۵۳۹ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۴۹۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۴۳۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۲۷۸ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۱۵۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۱۵۴ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۸۹ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۸۹ واحد، معدنی دماوند با نماد «کدما» با ۷۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۷۸ واحد، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با نماد«دعبید» با ۵۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری البرز با نماد «والبر» با ۵۴ واحد و خوراک دام پارس با نماد «غدام» با ۵۴ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۸۷ میلیون و ۸۹۳ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۲۳ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۲۱۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۶ میلیارد و ۸۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰۰ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال دادوستد شد. روز چهارشنبه پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»،  پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، صنعتی مینو با نماد «غصینو» و فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» و تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان با نماد «زماهان»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، کشتیرانی دریای خزر با نماد «حخزر»، پخش البرز با نماد «پخش» و شیر پاستوریزه پگاه فارس با نماد «غفارس» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر