ادامه عرضه سیمان در بورس کالا

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۳۶

نگاهی به اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران برای شنبه ۱۶ مردادماه نشان می‌دهد که شرکت‌های سیمانی باعرضه‌های گسترده به تالار معاملات می‌آیند به‌طوری که در این روز ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن انواع سیمان از سوی ۴۴ شرکت عرضه خواهد شد که امکان خرید حداقل ۱۰ تن -حجم بار کوچک‌ترین کامیون- نیز برای خریداران خرد فراهم است. بدین‌ترتیب شرکت‌های سیمانی شامل بین‌المللی ساروج بوشهر، آذر آبادگان خوی، آرتا اردبیل، اردستان، ارومیه، بجنورد، بهبهان، تهران، توسعه ماهان کرمان، جوین، خاش، خزر، خوزستان، داراب، دشستان، دورود، زابل و زاوه تربت از عرضه‌کنندگان روز شنبه هستند.

همچنین از دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده سیمان در بورس کالا می‌توان به سیمان زنجان، ساوه، سپاهان، سفید شرق، سفید نی‌ریز، شاهرود، شرق، شمال، صوفیان، عمران انارک، غرب، فارس، فارس نو، فیروزکوه، قائن، مازندران، ممتازان کرمان، منددشتی، هرمزگان، کاوان بوکان، کردستان، کرمان، کویر کاشان، صنایع سیمان سامان غرب، مجتمع سیمان غرب آسیا و کارخانه‌های سیمان لامرد اشاره کرد.پس از عرضه بالغ‌بر ۷۳۰ هزار تنی سیمان در هفته گذشته، بازار سیمان کشور با آرامش نسبی مواجه شده و قیمت‌ها در بازار نیز در سراشیبی قرار گرفت است؛ روز جاری ٤٤ شرکت سیمانی بالغ‌بر ٩٤١ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌کنند تا با پاسخگویی نیاز مصرف‌کنندگان، بازار سیمان با تعادل بیشتری همراه شود. در این میان حداقل تناژ خرید در بورس تا ۱۰ تن کاهش‌یافته تا از این طریق مشتریان خرد نیز قادر به تأمین نیاز خود از مسیر بورس کالا باشند. لذا اکنون نه‌تنها مشتریان بزرگ نظیر انبوه‌سازان و شهرداری‌ها امکان خرید سیمان از بورس کالا رادارند بلکه مشتریان کوچک هم قادر به خرید هستند. این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که انحصاری در خرید ایجاد نشود و از سوی دیگر نیاز تمامی مشتریان پاسخ داده شود.

     تعیین نرخ‌های بازار سیمان از سوی دلالان

سید عباس حسینی، مدیرعامل سیمان تهران گفت: هرچند ظرفیت تولید سیمان کشور بیش از مصرف است اما به دلیل توقف تولید، عرضه از تقاضا به‌شدت عقب‌مانده است. باوجوداینکه کمبود تولید اتفاق افتاده اما هنوز کارخانه‌ها باقیمت‌های مشخص سیمان را معامله می‌کنند. درواقع، قیمت‌های کنونی و بالای بازار، نرخ‌هایی است که از سوی دلالان تعیین و تحمیل می‌شود.مدیرعامل سیمان تهران در پاسخ به اینکه فاصله قیمت‌های داخلی و جهانی سیمان چقدر است توضیح داد: اینکه نرخ‌ها با توجه به فشار دولت طی سال‌های گذشته بر عدم افزایش، چقدر منطقی است و اینکه افزایش قیمت در یک بازار آزاد چقدر می‌تواند قابل دفاع باشد خود بحث مفصلی است که می‌توان در یک فرصت جداگانه به آن پرداخت اما امروز برای حل گره ایجادشده و برای برطرف کردن بحران حال حاضر، سریع‌ترین اقدام، تأمین برق کارخانه‌ها و اهتمام برای تأمین نیاز بازار است.حسینی اظهار کرد: در توضیحی ساده، باید یادآور شد، جهش‌های قیمت کنونی نه به بورس کالا مربوط می‌شود و نه به تولیدکنندگان این حوزه ارتباطی دارد. بلکه ناشی از تصمیمات نادرست در دولت، کمبود تولید اتفاق افتاده است وعده‌ای دلال نیز از فضای به وجود آمده به نفع خود سوءاستفاده کردند و جهش قیمت‌ها را دامن زدند. وقتی دولت تصمیمی می‌گیرد باید به پیامدهای آن تصمیم نیز بیندیشد. قیمت‌های امروز در بازار سیمان نتیجه کمبود سیمان و کمبودها نتیجه تصمیم دولت درباره قطع برق کارخانه‌ها است اما رانت‌خواران که از شفاف شدن بازار و پایان انحصار خریدهای بزرگ می‌ترسند علیه بورس در حال جوسازی هستند.

      پایان دلالی‌ها باعرضه سیمان در بورس کالا

علیرضا بستانیان، مدیرعامل شرکت سیمان فارس عنوان کرد: از اوایل تیرماه امسال، به علت کمبود برق در کشور، دولت تصمیم گرفت تا برق صنایع سیمان و فولاد را قطع کند تا برق سایر مصارف، به‌ویژه مصارف خانگی تأمین شود اجرای این تصمیم موجب افزایش قیمت سیمان در هفته‌های اخیر شد. طبق این تصمیم، فقط ۱۰ درصد از «دیماند» برق صنعت سیمان، تأمین شد، رقمی که معنای آن توقف کامل تولید در کارخانه‌های سیمان بود، زیرا حتی برای تولید کلینکر، واحدهای تولیدی نیازمند ۶۰ درصد «دیماند» برق خود هستند.بر همین اساس، کارخانه‌های سیمان، عمده ذخیره کلینکر خود را مصرف کردند و با توقف دوباره تولید این‌بار به دلیل قطع برق، واحدهای تولیدی، ذخیره‌ای برای تولید در ایام بی‌برقی نداشتند.وی ادامه داد: کاملاً طبیعی است، وقتی تعادل میان عرضه و تقاضا از بین می‌رود، قیمت در بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، افزایش قیمت سیمان طی یک ماه اخیر، هیچ ارتباطی به ورود سیمان به بورس کالا ندارد. طی روزهای اخیر، سرم تزریقی در داروخانه‌ها کمیاب شده و این کمبود باعث افزایش قیمت شده و مشابه همین رخداد در بازار سیمان هم به وقوع پیوست.وی یادآور شد: زمستان سال گذشته که کارخانه‌های سیمان با مشکل قطع گاز مواجه بودند، طبق قیمت تعیین‌شده، هر پاکت سیمان درب کارخانه با نرخ ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید، درحالی که در بازار این قیمت حداقل ۵۰ هزار تومان بود. آن زمان، هنوز، سیمان وارد بورس کالا نشده بود و علت افزایش قیمت، سوءاستفاده دلالان بود، دلالانی که هم‌اکنون نیز به جهش قیمت‌ها دامن می‌زنند تا سودهای بادآورده به جیب بزنند. مدیرعامل سیمان فارس درباره تأثیر ورود سیمان به بورس بر قیمت این محصول، توضیح داد: آخرین عرضه بورسی سیمان فارس، قبل از بروز مشکل قطع برق، فقط به میزان ۵۰ درصد عرضه، متقاضی داشت و بر همین اساس، محصول به قیمت پایه فروخته شد و نیمی از محصول عرضه‌شده مشتری نداشت و بازار، نرمال بود. پس از سپری شدن یک ماه از قطع برق که وضعیت بهتر شده و برق بیشتری به واحدهای تولیدی سیمان داده می‌شود، قیمت در سطح بازار رو به نزول گذاشته و اگر کارخانه‌های سیمان سه هفته بدون توقف و مشکل تولید کنند، بازار به تعادل کامل خواهد رسید.

 

 

ارسال نظر