رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۳۶

رفع مشکل برق صنایع فولاد و سیمان

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نامه‌ای به اسداله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تاثیرات قطعی برق صنایع سیمان و فولاد بر بازار این محصولات و عرضه‌ها در بورس اشاره و پیشنهاداتی را به منظور بهبود اوضاع مطرح کرد.

در نامه مدیرعامل بورس کالای ایران به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: به دلیل اجرای برنامه‌های وزارت نیرو در خصوص قطع یا ایجاد محدودیت در برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت‌های فعال در این دو صنعت به‌شدت کاهش یافته و به تبع آن عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا به کمتر از یک سوم حالت عادی رسیده است و این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده است.

یکی دیگر از دلایل ایجاد التهاب در بازار سیمان، دوگانگی در فروش محصولات است به نحوی که بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کماکان محصولات خود را با قیمت‌های مصوب درب کارخانه می‌فروشند که به دلیل شکاف قیمت قابل توجه بین قیمت درب کارخانه و قیمت کف بازار، سود هنگفتی نصیب خریداران می‌شود.

از طرف دیگر دوگانگی کانال فروش باعث شده است بخش اندکی از فروش صنعت (تقریبا ۲۰ درصد) از طریق بورس انجام شود و به دلیل این عرضه اندک، رقابت شدیدی در بازار شکل بگیرد؛ در حالی که در صورت عرضه کامل محصول در یک بازار امکان کشف قیمت منصفانه و منطقی فراهم خواهد شد.

با توجه به موارد فوق پیشنهادات ذیل جهت مدیریت بازار سیمان و کاهش التهابات ارایه می‌گردد: 

۱- پیگیری تامین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح ۵۰ درصد و افزایش تولید

۲- اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه

۳- تجمیع عرضه‌ها و انجام عرضه هر دو هفته یک‌بار

۴- عرضه سلف سیمان (با موعد تحویل بیش از یک ماه) جهت اطمینان بخشی به پیمانکاران پروژه‌ها و خریداران در تامین نیاز آتی ایشان که این امر نیازمند اطمینان از تامین برق در موعد سررسید تحویل خواهد بود.

حضور ۱۰ میلیون نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

فارس| میثم فدایی، مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس گفت: در حال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بورس حضور دارند که ارزش روز آنها بیش از ۵۱۳ هزار میلیارد تومان شده است و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها حضور دارند که درواقع روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را برگزیده‌اند.

به گفته وی، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق‌ها شامل صندوق با درآمد ثابت هستند، همچنین ۸۷ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های بازار گردان در بورس است که برای نقد شوندگی سهام فعالیت دارند و ۵۶ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های سهامی است.

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس گفت: در صندوق‌های با درآمد ثابت ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام وجود دارد. همچنین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های شبکه بانکی در صندوق‌های با درآمد ثابت وجود دارد.

فدایی در پاسخ به این پرسش که مشتری اوراق دولتی که منتشر می‌شود چه کسانی هستند، گفت: حدود ۴۰ درصد از اوراق دولتی توسط صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری می‌شود و این صندوق‌های با درآمد ثابت برای اعضای خود سود ماهانه تقسیم می‌کنند؛ اما در مورد صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط با افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری (یونیت‌ها) سودی نصیب دارندگان این واحدها می‌شود.

وی درباره اینکه اکثر کارشناسان می‌گویند مردم تازه‌وارد به‌صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند، عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر مردم قدرت تحلیل سهام و بازار را ندارند و یا وقت کافی برای تحلیل بازار را ندارند از طرفی با توجه به اینکه هزینه معاملاتی درروش سهامداری مستقیم بالا است و در صندوق‌ها این هزینه کمتر است بنابراین توصیه می‌شود کسانی که تازه می‌خواهند وارد بازار شوند به روش غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند.

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس در مورد مدیریت صندوق‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه مدیران سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به تأیید حرفه‌ای سازمان بورس می‌رسند و صلاحیت آنها باید تأیید شود بنابراین افراد حرفه‌ای در این صندوق‌ها قرار می‌گیرند.

فدایی درباره اینکه آیا امکان سوخت پول مردم در صندوق‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صندوق‌های سهامی امکان زیان وجود دارد اما احتمال سوخت کل سرمایه وجود ندارد چون این صندوق‌ها پشتوانه دارند. بخش عمده‌ای از پشتوانه این صندوق‌ها سهام موجود بازار است. همچنین در مورد صندوق‌های سپرده‌گذاری پول‌ها توسط متولی حسابرسی چک می‌شود و در صندوق‌های با درآمد ثابت ضامن نقد شوندگی که معمولاً بانک‌ها هستند وجود دارد. البته در صندوق سهامی ضامن نقد شوندگی وجود ندارد و امکان سود و زیان در آن وجود دارد.

 

ارسال نظر