بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۵۳

عدم دسترسی افراد خارج از کشور به TSETMC برطرف شد

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با اعلام علت عدم دسترسی افراد خارج از کشور به مهم‌ترین سایت بازار سرمایه یعنی TSETMC از رفع این محدودیت موقتی از امروز سه‌شنبه خبر داد . روح‌الله دهقان درباره علت عدم دسترسی افراد خارج کشور به مهم‌ترین واصلی‌ترین سایت بازار سرمایه یعنی TSETMC که با انتقاداتی همراه شده گفت: این تصمیم موقتی بوده و از اول هفته جاری به دلیل لزوم به‌روز رسانی زیرساخت‌های سایت و ارتقای سطح امنیت و با هماهنگی سازمان بورس رخ‌داده است. وی ادامه داد: با این اوصاف و در پی انجام عملیات لازم، دسترسی فعالان خارج از کشور به این سایت از صبح روز سه‌شنبه برقرار و طبق روال گذشته، امکان‌پذیر می‌شود.

برگزاری نخستین دوره آموزشی ویژه ناشران بورسی

سجاد موحد، مدیرعامل مرکز مالی ایران بابیان  « مرکز مالی ایران با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران نخستین دوره آموزشی درزمینه موضوعات روز و موردنیاز ناشران بورسی را برای اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل برگزار می‌کند.» گفت: آموزش، یکی از ارکان اساسی فعالیت در بازارهای مالی است. این مولفه به حدی مهم و جدی است که لازم است کارکنان سازمان‌ها ازجمله مدیران عالی در هر سطحی که قرارگرفته‌اند جهت افزایش توانمندی و ارتقای سطح علمی خود دوره‌هایی را سپری کنند. مدیرعامل مرکز مالی ایران با اشاره به اهمیت این دوره اظهار کرد: گسترش ابزارهای مالی جدید در سالیان اخیر و با توجه به دارایی‌های تحت مدیریت شرکت‌های بازار سرمایه و اهمیت نگهداری، مدیریت و افزایش سرمایه و ثروت با توجه به حضور بیش از ۵۰ میلیون سهامدار در این بازار، لزوم بالابردن سطح آگاهی و دانش مدیران ارشد بازار سرمایه را بیش از هر زمان دیگر خاطرنشان می‌کنند. موحد افزود: پیرو این مهم، مرکز مالی ایران در نظر دارد با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران نخستین دوره آموزشی درزمینه موضوعات روز و موردنیاز ناشران بورسی را برای اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل برگزار کند . وی همچنین بابیان اینکه دوره ویژه ناشران بورسی با هدف افزایش تعامل ناشران با بازار سرمایه برنامه‌ریزی‌شده است، خاطرنشان کرد: سرفصل‌های مشتمل بر آشنایی با بازار سرمایه و روش‌های تأمین مالی از طریق آن، قوانین و مقررات بازار سرمایه، حاکمیت شرکتی است. همچنین، نکاتی از اقتصاد ایران جهت توسعه کسب‌وکارها و بررسی انواع تحریم‌های اقتصادی و تعامل کشورهای مختلف در دوره تحریم با ایران ازجمله سرفصل‌های اصلی این دوره هستند و در ادامه اساتید به سوالات و ابهامات مطرح‌شده در این حوزه نیز خواهند پرداخت.

صعود بورس‌ها در جهان

تحرکات بانک‌های مرکزی زیر ذره‌بین معامله گران بورسی قرارگرفته است؛ کمیته پولی بانک مرکزی اروپا در حال بازنگری سیاست‌های نرخ بهره‌ای خود است. انتظار می‌رود نرخ بهره نسبت به سطح کنونی افزایش سریعی پیدا کند که آخرین بار در سال ۲۰۰۳ چنین بازنگری انجام‌شده بود. کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا گفته است حفظ ثبات بازارهای مالی و حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا به قوت خود باقی خواهند ماند والان زمان مناسبی برای قطع همه حمایت‌ها نیست.  فیونا سینکوتا، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در سیتی بانک گفت: شرایط به نسبت ماه‌های قبلی قطعاً بهتر شده است. ما اکنون شاهد رشد اقتصادی خوبی در بیشتر کشورها هستیم بااین‌حال هنوز رشد در مرحله‌ای قرار ندارد که بتوان آن را یک‌روند رو به رشد تمام‌عیار دانست. در مقایسه با محیط کلان اقتصادی، شاخص‌های بورسی طی هفته‌های اخیر کمی بیش‌ازحد افزایش داشته‌اند و این بدان معناست که روزهای اصلاح بازار درراه خواهند بود.  در وال‌استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۹۸۸.۷۰ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۸ درصد صعود تا سطح ۴۳۸۱.۹۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۸ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۷۲۸.۵۷ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۲۵.۴۲ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۰.۶۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۹۰.۵۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۶ درصدی در سطح ۶۵۵۹.۲۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۴۵ درصد بالا رفت و به ۸۸۱۶.۷۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افزایش ۲.۲۵ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۶۹.۰۲ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۶۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۷ هزار و ۵۱۵.۲۴ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۱.۲۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۳۲.۷۱ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۸۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۳۳.۴۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر