بورس خاکستری امیدوار می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۸۷
بورس خاکستری امیدوار می‌شود؟

گروه بازار سرمایه|

چند وقتی می‌شود که روند معاملات تالار شیشه‌ای تغییر کرده و بازار سهام روند رو به بالایی را طی می‌کند، درست قیمت‌ها با آنچه در نیمه دوم سال گذشته به ثبت رسیده فاصله بسیاری دارد اما حداقل می‌توان گفت که از ابتدای تیرماه رشد و سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران شده است. در شرایط حال حاضر اعتماد عمومی بازار به‌صورت صددرصد بازنگشته، بااین‌وجود می‌توان گفت که بورس از روزهای خاکستری خود فاصله گرفته و تقریباً نسبت به سال مالی گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارد.

میزان امیدواری و اعتماد در بازار سرمایه افزایش‌یافته اما این امیدواری هنوز به مرحله 100 درصد نرسیده و انتظار می‌رود که با ورود دولت جدید مولفه‌های تأثیرگذار در بورس قوی‌تر و مثبت‌تر از گذشته عمل کند. بررسی آمارهای معاملات بورس طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد سهام خرد با توجه به استقبال مردم طی سال‌های گذشته صف‌های فروش بیشتری متحمل شد و پس از رونق بازار شاهد صف‌های خرید بود اما نتوانست آن خسارت واردشده توسط صف‌های فروش را جبران کند.

رویه صف‌های بازار طی هفته‌های اخیر تغییر کرد و میزان صف‌های فروش در حدود ۲۰ درصد کاهش‌یافته و ارزش آن نیز به فراز و نشیب‌های زیاد در بسیاری از روزها از هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. تمامی این‌ها، حکایت از آن دارد که به دنبال ریزش‌های شدید قیمت سهام در طول یک سال گذشته در کنار افزایش انتظارات تورمی به دلیل بالا رفتن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی میزان تلاش برای سرمایه‌گذاری در بورس کاهش‌یافته اما؛ مجدداً انتظار می‌رود که با تغییر دولت و نزدیک شدن به فصل‌ مجامع سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش یابد.

بااین‌حال امید می‌رود که روزهای خاکستری بورس به‌طور کامل به پایان برسد و شاهد روزهای طلایی این بازار باشیم. درست است که این هفته‌ها روند افزایشی تالار شیشه‌ای را مشاهده می‌کنیم اما این افزایش به‌تنهایی نمی‌تواندخاکستر بازار سرمایه را نابود کند و باید عوامل تأثیرگذار دست‌به دست هم دهند تا شاهد یک بازار متعالی باشیم.

     چه عواملی بورس را تهدید می‌کند؟

امیرعلی امیر باقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی اخیر خود در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: در هفته گذشته بازار سهام به سمت تعادل در عرضه و تقاضا پیش رفت و ضمن تفکیک راه سهام از یکدیگر عمدتاً نگاه‌ها به سمت سهامی بود که از بنیاد و آینده روش‌تری برخوردار بودند. نخستین ریسک فعلی بازار، بحث شیوع ویروس کرونا در کشور است، ازآنجایی‌که هنوز این بیماری مهار نشده است؛ بنابراین این ریسک همچنان در بخش تولید و تقاضا وجود دارد که این موضوع تا حدودی فضای کسب‌وکار را با رکود مواجه می‌کند.

امیر باقری بابیان اینکه موضوع دوم که اخیراً مطرح‌شده است و انتظار می‌رفت تا تحلیلگران آن را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ کنند، مقوله مرتبط با بحران انرژی در کشور است، اضافه می‌کند: با توجه به ذخیره آبی کشور تا حدودی صنایع با بحران برق و آب مواجه شدند، اکنون این موضوع در بازار به عنوان یک ریسک نوظهور به وقوع پیوسته است و می‌تواند بخش تولید را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید نگاه ویژه‌ای به سهامی داشته باشند که تأثیرپذیر از این مقوله هستند. این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در بحث سوم با توجه به کاهش درآمدهای دولت و اصلاح نظام مالیاتی، مباحث مالیاتی می‌تواند بیش از گذشته بر سرمایه شخصی افراد و بخش تولید تأثیر داشته باشد که به نظر می‌رسد دولت جدید مباحث مالیاتی را با تمرکز بیشتری پیگیری کند و راه فرار مالیاتی با سد روبرو شود.

وی بابیان اینکه در علم اقتصاد مباحث مرتبط با مالیات مانند یک شمشیر دو لبه است، اظهار می‌کند: این موضوع همانطور که می‌تواند مفید واقع شود به همان میزان هم بخش تولید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛ بنابراین باید به‌طور حتم در این بخش، کارشناسی‌های لازم صورت بگیرد و مطالعات تطبیقی انجام شود تا در آینده در این حوزه دچار مشکل نشویم.

این کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه به لحاظ تکنیکی موضوعی که در هفته گذشته موردتوجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت مباحث مرتبط به سفته‌بازی، فضای مجازی و تأثیر آن بر بازار سرمایه است، توضیح می‌دهد: در بازار فرابورس عمدتاً فاصله قیمتی یک ریال است، همین امر می‌تواند عملیات سفته بازانه را در این بازار مهیا کند که به نظر می‌رسد باید در میان‌مدت یک همگرایی بین قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی بین بورس و فرابورس داشته باشیم تا بنیاد سهام بر روند قیمتی تأثیرگذار باشد و عملیات سفته بازانه نتواند واقعیات اقتصادی موجود در شرکت‌ها را مهار کند؛ بنابراین در مورد فاصله قیمتی در بازار فرابورس باید بازنگری‌هایی صورت گیرد.

وی بابیان اینکه تیرماه فصل مجامع است و بازار سرمایه در این فصل، تحرکی مضاعف را به خود می‌بیند، می‌گوید: این اتفاق نه‌تنها آورده نقدی را برای سرمایه‌گذاران با خود به همراه دارد بلکه استراتژی کلان شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت در مجامع مطرح می‌شود و سهامداران می‌توانند سوالات خود را در این مجامع عنوان کنند؛ بنابراین این فصل یک استراتژیک برای بازار سرمایه است که به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در مجامع ازنظر آمار تولید و فروش شنیده شود.

امیر باقری بابیان اینکه از بعد ریسک‌های سیاسی همچنان ریسک داخلی و خارجی بر بازار سهام حاکم است، می‌گوید: محور ریسک خارجی، مذاکرات وین و برگشت امریکا به برجام است.

این کارشناس بازار سرمایه به تقویت نسبی قیمت‌های جهانی در بازار هفته گذشته اشاره کرد و توضیح داد: بنا بر آمار ارایه‌شده، بخش بزرگی از جمعیت در کشورهای مختلف، دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و همچنین تقاضا به بازارها بازگشته است که این موضوع باعث تقویت بازارهای جهانی شد.

امیر باقری درنهایت اظهار داشت: برخی از کارشناسان توقع تقویت سنگین قیمت‌ها را در بازار جهانی ازلحاظ تقویت تقاضا و نیز سیاست‌های فدرال رزرو داشتند که تا حدودی این جهش سنگین با تعدیل مواجه شد و روند صعودی در قیمت‌های جهانی به‌صورت آرام و مستمر دیده شد. از طرفی در خصوص بازار رمز ارزها تا حدودی نگاه‌ها به این بازار با شک و تردید مواجه شده است و عمدتاً دیدگاه‌ها به سمت دارایی‌های فیزیکی مانند طلا و املاک در سطح جهانی بازگشته است. بنا بر آمار معتبر، در رأس این دارایی‌ها طلا و املاک دیده می‌شود؛ بنابراین دیدگاه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار با تردید مواجه و فشار بر بدنه بازار وارد شد.

     صعود مجددا شاخص کل بازار

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی یکشنبه، ۲۰ تیرماه ۱۴ هزار و ۵۳۸ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۲۸۵ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۴۲۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۳ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۱۱۹ واحد افزایش به ۳۹۷ هزار و ۶۰۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۲۶۲ واحد رشد به ۲۵۳ هزار و ۳۶۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۵ هزار و ۶۰ واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۴۷۸ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۷۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۱۱۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۸۵۸ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۷۹۰ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۷۰۹ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۴۹۵ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۴۴۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۴۳۶ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۴۱۶ واحد و پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۳۸۷ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۸۲۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان همدان با نماد «وسهمدا» با ۹۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۸۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۸۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان هرمزگان با نماد «وسهرمز» با ۶۷ واحد، سیمان فارس با نماد «سفار» با ۶۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان با نماد «وسگلستا» با ۶۰ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان با نماد «وسصفا» با ۵۲ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۷۸۰ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در دومین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز حدود ۱۹۲ افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۶۱۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۷۳۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲۶ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی ایران‌خودرو با نماد «سمگا»، بیمه تجارت نو ایران‌خودرو با نماد «بنو»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا» و بیمه سامان با نماد «بساما» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد «بپیوند» و صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر