رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۰۸

وعده‌هایی که بازار را رونق داد

حسین عبدی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به انتظار سرمایه‌گذاران برای بازگشت بازار بعد از یک دوره افت طولانی‌مدت گفت: انتظار سرمایه‌گذاران بر این نکته بود که بازار بعد از یک دوره افت طولانی نیاز به رشد دارد و این انتظار روان‌شناختی باعث شده با فراهم شدن شرایط لازم ازجمله ثبات نرخ ارز، بازار به‌صورت خودجوش شروع به حرکت کرده و روند به‌هم‌پیوسته‌ای عوامل بنیادی بر هم اثرگذار باشند. وی در ادامه افزود: بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و شرکت‌های حقوقی زمانی که روند بازار را رو به رشد دیدند، شروع به خریدن سهم‌های بنیادی کرده و از سوی دیگر هم طبق گزارش‌های ماهانه، اکثر شرکت‌ها با وضعیت بسیار مطلوبی مواجه و خبرهای خوبی از برگزاری مجامع شنیده شد. اگر بخواهیم بعد کلان اقتصادی را به بعد سیاسی متصل و به‌صورت کلان به این موضوع توجه کنیم، انتخاب دولت منتخب نیز بازار را امیدوارتر کرد. تا باانرژی‌تر و پرحجم‌تر ظاهر شود. وی در پاسخ به این سوال که روند صعودی بازار تا پایان سال 1400 ادامه دارد، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت بنیادی شرکت‌ها بسیار مثبت ارزیابی می‌شود به‌طوری‌که در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد شرکت‌های بزرگ وضعیت خوبی دارند و با توجه به نرخ‌های خوب جهانی، شرکت‌ها با نرخ‌های خوب می‌توانند فروش داشته باشند. به گفته کارشناس بازار سرمایه شرکت‌های اوره‌ای، متانول و پتروشیمی بالاترین قیمت‌های تاریخی را درفروش دارند و شرکت‌های بنیادی تا انتهای سال 1400 می‌توانند بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشند. عبدی فضای تورمی 40 تا 45 درصد را برای کشور پیش‌بینی کرد و گفت: به‌طورکلی این فضا می‌تواند بازار سرمایه را به عنوان سردمدار بازارهای مالی در ایران و با بازدهی برای سرمایه‌گذاران، معرفی کند. با نگاهی به مجامع سرمایه‌گذاری متوجه روند صعودی بازار خواهیم بود به‌طوری‌که بازدهی آن از بازدهی بازارهای ارز، طلا، سکه و مسکن هم بالاتر خواهد رفت. وی انتخاب بازار سرمایه را منطقی دانست و افزود: با برگزاری مجامع خبرهای امیدوارکننده‌ای شنیده شد که به‌طورکلی یکی از دلایل مثبت شدن بازار برگزاری این مجامع بوده است. به گفته عبدی؛ بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و فلزی وضعیت نقدینگی خوبی داشتند و وعده‌های خوبی در این مجامع به‌خصوص تولیدات شرکت‌ها داده شد. با برگزاری این مجامع، شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی در شرکت‌های بنیادی نسبت به فروش آنها صورت گرفت و کمک بسیاری به سرمایه‌گذاران خرد کرد.

بورس در انتظار یک شرکت آهنی

بهراد منتظری، مدیرعامل آهن آنلاین بیان کرد: در بازار امروز، سرعت یکی از فاکتورهای اصلی فعالیت‌های تجاری است، آهن آنلاین علاوه بر سرعت در فناوری نیز پیشتاز است، این شرکت علاوه بر فعالیت‌های کنونی، ارایه خدمات به تأمین‌کننده را نیز در دستور کار قرار داده‌ است. تأمین مالی و شفافیت ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های بورس است، عرضه آهن آنلاین در بورس، ازجمله برنامه‌های چشم‌اندازی این شرکت است.

وی در ارتباط با درخواست از رییس‌جمهوری منتخب، تصریح کرد: از دولت جدید درخواست داریم پوپولیستی رفتار نکنند، چراکه اینگونه عملکردها با ایجاد موانع بر سر راه توسعه، پیشبرد فعالیت‌های زیرساختی را به تعویق می‌اندازد و به اقتصاد و تولید آسیب می‌زند. دولت باید از تصمیمات خلق‌الساعه بپرهیزد و با عملکرد شفاف، توسعه زیرساخت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد، مردم نیز باید صبور باشند و بدانند به ثمر نشستن فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای نیاز به زمان دارد. تلاش باید سرلوحه کار همه باشد، دانشجویان ایرانی نیز همچون دانشجویان سایر کشورها باید در کنار تحصیل، کار کنند، به‌جای توقع از دولت، فرهنگ کار کردن در دوره دانشجویی باید جا بیفتد، رسانه‌ها نیز در این فرهنگ‌سازی باید کمک کنند. در حال حاضر بیلت و شمش فولادی ایران به جنوب شرق آسیا صادر می‌شود، افزایش صادرات ارتباط مستقیم با حل مساله برجام و اصلاح قوانین صادراتی دارد. منتظری در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های صادراتی و تولید بیش از ۸۰۰ هزار مسکن ریاست‌جمهوری جدید قابلیت اجرا دارد، بیان کرد: به عنوان یک فعال اقتصادی معتقدم، اجرای پروژه‌های مطرح‌شده توسط ریاست‌جمهوری ارتباط مستقیم با حل مشکلات ارزی و بانکی، تحریم‌ها و برجام دارد. همچنین چینش کابینه وزرا در دولت جدید، به‌خصوص وزرایی که در وزارت اقتصاد، امور خارجه، صمت و همچنین بانک مرکزی به صندلی قدرت تکیه می‌زنند، در عملیاتی شدن پروژه‌ها تأثیر مستقیم دارد

به گفته بهراد منتظری در بحث اقتصاد، مساله‌ای تحت عنوان از دست دادن بازار برای یک فعال اقتصادی اجایل، وجود ندارد. در برابر پرسش بازاری مانند قطر و عراق، این میزان عرضه و تقاضا است که تعیین‌کننده است. وی همچنین مجددا تاکید کرد که در بازار امروز که بازار سرعت است، تنها سیستم سریع و چابک زنده می‌ماند و در این مورد، اضافه شدن بخش انبار آهن‌آنلاین با توجه به نیازی که در چند سال اخیر در بازار به وجود آمده را مثال زد.  بهنام کیامرزی، رییس هیات‌مدیره آهن آنلاین گفت: گسترش انبار آهن آنلاین ازجمله برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت است. با این طرح توسعه‌ای، آهن آنلاین در بخش فروش به واردکنندگان بزرگ کمک می‌کند و به نحوی مسوولیت فروش محصولات را خود به عهده می‌گیرد. کیامرزی ضمن بیان این مساله که خدماتی که شرکت آهن آنلاین ارایه می‌دهد مثل انباری منظم، آنلاین، کنترل کیفیت کالاها و رصد جزئیات کالایی قوی است، افزود: ایجاد پایگاهی برای فروش محصولات در دستور کار مجموعه ما وجود دارد. علاوه بر قیمت جهانی فولاد، قیمت ارز، تصمیمات دولت، وضع قوانین جدید نیز بر تعیین قیمت داخلی این محصول تأثیرگذار است.

 

ارسال نظر