رشد چشمگیر شاخص کل

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۳۰

گروه بازار سرمایه|

شاخص کل در بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه ۲۶ هزار و ۵۶۹ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۳۵۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۱۵۳ واحد افزایش به ۳۹۱ هزار و ۶۲۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۲۹۱ واحد رشد به ۲۵۰ هزار و ۷۵ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۷۰۸ واحد و شاخص بازار دوم ۴۶ هزار و ۱۹ واحد افزایش داشتند.

طی معاملات این‌رو حقیقی‌ها حدود ۴۴۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۴ درصد یعنی پنج هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶ درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «شستا»، «فملی» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «تاپیکو»، «وپاسار» و «رنیک» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۳۱۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۱۶۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۷۶۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با دو هزار و ۲۴۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۱۴۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۴۹ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۸۹۷ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل لامپ پارس شهاب با نماد «بشهاب» با ۱۸۵ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۶۱ واحد، پارس خزر با نماد «لخزر» با ۱۴۱ واحد، نوسازی و ساختمان تهران با نماد «ثنوسا» با ۷۴ واحد، لیزینگ صنعت و معدن با نماد «ولصنم» با ۵۲ واحد، به پرداخت ملت با نماد «پرداخت» با ۴۴ واحد، باما با نماد «کاما» با ۴۲ واحد، صنایع خاک چینی ایران با نماد «کخاک» با ۴۲ واحد، آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۴۱ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۹۷ میلیون و ۹۶۶ هزار برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۲۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس افزایشی شد

روز سه‌شنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۳۰ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۳۴۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۸۲۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۵ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» و صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین بیمه کوثر با نماد «کوثر»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، پخش البرز با نماد «پخش»، کلر پارس با نماد «کلر»، عمران و توسعه شاهد با نماد «ثشاهد»، توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان با نماد «حپارسا» و ویتانا با نماد «غویتا» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     صعود ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز سه‌شنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۲.۹ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

     پیش‌بینی‌ها راجع بازارچه می‌گویند؟

روز گذشته شاهد یک صعود بسیار مطلوب در بازار سرمایه بودیم اما به‌زعم برخی از کارشناس بازار سهام روز جاری صعود چندانی نخواهیم داشت و شاهد با توجه به ابلاغیه جدید توانیر وضعیت نزولی شود. در ابلاغ‌نامه توانیر آمده کارخانجات فولادی و سیمان موظف به تولید تنها ۱۰ درصد برق هستند و اگر سرپیچی کنند برق آنان قطع خواهد شد.

به عقیده کارشناسان این وضعیت وقتی مهم خواهد شد که بدانیم این وضعیت جهانی است و در سراسر جهان بسیاری از کارخانجات فولادی و تولیدی که برق سنگین مصرف می‌کنند با قطعی برق مواجه شده‌اند، این قطعی و محدودیت برق به‌شدت در حال آسیب‌رسانی به حوزه تولید و صنایع انرژی بر است. انتظار می‌رود با افت شدید تولید فولاد و آلومینیوم طی دو ماه آینده شاهد کاهش عرضه به بازار و اوج‌گیری قیمت‌ها باشیم. که البته تداوم رشد دلار امریکا و بی‌ثباتی ناشی از توافق برجام به این موضوع دامن خواهد زد. کامودیتی بازار سهام تهران باوجود انتظار افت تولید حوزه کامودیتی ناشی از چالش فوق وضعیت مناسبی دارد و بجای نگرانی از افت تولید شرکت‌ها، بر افزایش قیمت محصولات تولیدی در بازار متمرکز است، البته این در مورد بورس‌های جهانی طبیعی است و بسیاری از سهامداران در کشور چین و امریکا و اروپا سیگنال معاملات روزانه را از قیمت محصولات می‌گیرند. به‌هرحال با توجه به ابلاغیه جدید و عجیب توانیر پیش‌بینی می‌شود که روز جاری، وضعیت تالار شیشه‌ای مطلوب نباشد و شاید روند نزولی و اصلاحی را در پی بگیرد، در این روزهای سخت که بازار سهام سعی در صعود مجدد و ادامه‌دار خود دارد این ابلاغیه‌ها می‌توانند سختی را بیش‌ازپیش کنند.

 

ارسال نظر