روز نوسانی بورس تهران

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۰۱
روز نوسانی بورس تهران

شاخص کل در بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، هشتم تیرماه حدود چهار هزار و ۷۲۷ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۲۴۸ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۱۷۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۴ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۷۷ واحد افزایش به ۳۸۲ هزار و ۵۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۷۷ واحد رشد به ۲۴۵ هزار و دو واحد رسید. شاخص بازار اول هفت هزار و ۳۰۷ واحد رشد و شاخص بازار دوم سه هزار و ۶۱۵ واحد کاهش داشت.

حقوقی‌ها در این روز حدود ۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد پنج هزار و ۹۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۵درصد یعنی ۸۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «سیمان، آهک و گچ» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وتجارت»، «برکت» و «شتران» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «اتکای»، «فملی» و «میدکو» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۱۴۲ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۸۸۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۷۵۲ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۶۳۱ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۵۰۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۴۴۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۴۰۵ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۳۵۷ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» با ۳۵۶ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۳۲۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۲۶۴ واحد و پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۲۳۰ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۷۸۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۶۴۷ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۳۲۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان اصفهان با نماد «وسصفا» با ۲۹۵ واحد، بانک پاسارگاد با نماد «وپاسار» با ۲۲۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۲۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین با نماد «سیتا» با ۲۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان با نماد «وسگلستا» با ۱۹۲ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۱۸۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با نماد «وسکرمان» با ۱۶۳ واحد، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۱۴۲ واحد و پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۱۳۷ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در چهارمین روز کاری هفته شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، سایپا با نماد «خساپا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» و صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه مواد دارویی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۳۵ میلیون و ۳۰۲ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شاخص فرابورس نیز حدود ۱۶۴ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۹۶۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۹۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۲ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

طی روز سه‌شنبه پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» و صنعتی مینو با نماد «غصینو» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین شرکت بیمه دی با نماد «ودی»، ویتانا با نماد «غویتا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، کشت و دامداری فکا با نماد «زفکا»، توکاریل با نماد «توریل»، گروه کارخانجات تبرک با نماد «تبرک»، مبین وان کیش با نماد«اوان»، صنعتی بهپاک با نماد «بهپاک» و صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. آخرین قیمت ۱۲۷نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۱۷۳نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۶۲نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۲۰میلیارد تومان بود. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازارسرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۱درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۳۴۱هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۳۶۳هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۰۴هزار تومان رسیده است.

    وضعیت صکوک در بهار امسال

بر اساس آمار منتشر شده در سه ماهه نخست امسال بیشترین حجم و تعداد درخواست تامین‌مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه نسبت به دوره مشابه در ادوار گذشته رقم خورد؛ به‌طوری که در این مدت تعداد 12 موافقت اصولی انتشار انواع صکوک مجموعاً بالغ بر 72 هزار میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد که یک مورد آن مربوط به اوراق مرابحه شرکت بهمن دیزل (سهامی عام) است که به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال در تاریخ 31 خرداد 1400 منتشر شده است، 11 مورد مابقی نیز همچنان در دست انتشار هستند.

 

ارسال نظر