بازار سهام

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۷۶

شروع اعتمادسازی سهامداران بورسی

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با انتشار اوراق، اسناد و صورت‌های مالی، شفافیت به بازار سرمایه برگشته و اعتماد ازدست‌رفته سهامداران خرد زنده شد. محسن علیزاده با اشاره به برگزاری چهارمین نشست میز صنعت بازار سرمایه با موضوع بررسی مشکلات و مسائل صنعت بیمه و ارایه راهکارهای اساسی، اظهار کرد: میز مشترک صنعت بیمه و بازار سرمایه شروع فعالیتی نو در بازار سرمایه است و بازار به آن بیش‌ازپیش نیاز دارد. وی بابیان اینکه این اولین نشستی بود که دو بازار مالی به شکل بنیادی گرد هم آمده بودند تا مسائل خود را مطرح کنند، افزود: در این جلسه مقرر شد ابعاد کامل و دقیق‌تر همکاری این دو صنعت بحث و بررسی شود و مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون اقتصادی نیز در همین راستا و در جهت بهبود بازار سرمایه و صنعت بیمه قول همکاری داد. در صورت اصلاح قوانین یا تدوین قوانین جدید با قید فوریت، مجلس شورای اسلامی اقدامات اساسی را انجام خواهد داد. علیزاده با اشاره به نگرانی‌هایی که اهالی بازار س مایه به‌ویژه سهامداران خرد طی یک سال اخیر داشتند، گفت: متأسفانه عدم شفافیت در بازار بر این نگرانی‌ها دامن زد که خوشبختانه با حضور دهقان رییس سازمان و انتشار اوراق و اسناد و صورت‌های مالی، شفافیت‌های لازم ایجاد و اعتماد به بازار سرمایه برگشت. امیدواریم شرکت‌ها به تبعیت از اینکه ناظر عالی بازار سرمایه انجام داد، شفافیت را در انتشار اوراق مالی جهت اعتمادسازی برگردانند چراکه لازمه بازار تزریق اعتماد است تا سهامداران را به سوی خود جذب کند.

ابزارهای بهینه مدیریت ریسک و پرتفوی صنعت بیمه

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در میز صنعت بیمه به کارکردهای «اینشورتک» و «صکوک» به عنوان دو ابزار کارآمد و بهینه مدیریت ریسک و پرتفوی صنعت بیمه پرداخت. وی به‌ضرورت تزریق فناوری‌های نوین مالی و جایگاه فین‌تک در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: موضوع فناوری‌های نوین در صنعت بیمه (اینشورتک) ازجمله فعالیت‌های جذاب این حوزه به شمار می‌رود که با ورود صنعت بیمه به این حوزه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود و کمک می‌کند تا بیمه‌ها قادر شوند از افراد بیمه‌گذار با درجات مختلف ریسک، حق بیمه‌های متفاوتی دریافت کنند. به گفته هامونی بیمه مرکزی درگذشته راسا کار تصدی‌گری را خود انجام داده و استقلال این نهاد به عنوان نهاد ناظر در برخی بخش‌ها دچار خدشه شده است که به نظر می‌رسد در این حوزه نهاد قانون‌گذار باید فعالیت‌های تصدی‌گری و اجرا را به‌طور کامل واگذار کند و در این زمینه اوراق بهادار بیمه اتکایی ابزار مناسبی جهت واگذار کردن این ریسک به مابقی شرکت‌های بیمه‌ای به شمار می‌رود. هامونی با اشاره به اینکه کشورمان در جامعه اکچوئری (SOA) نماینده‌ای ندارد، اظهار کرد: بهتر است شرکت‌های صنعت بیمه‌ایران همانند سایر کشورهای منطقه چند نفر اکچوئر در این مجمع داشته باشند. مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال طراحی ابزارهای بلندمدت‌تر در این بازار برای بازه‌های زمانی بیش از ۴ سال مانند صکوک‌های با دوره عمر بیش از ۴ سال است، عنوان کرد: مخاطبان این صکوک شرکت‌های بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری هستند، زیرا این شرکت‌ها ازآنجاکه تعهدات بلندمدت دارند بهتر است پرتفوی بلندمدت نیز برای خود در نظر بگیرند تا بهتر بتوانند مدیریت ریسک کنند و مساله دیرش نداشته باشند؛ درواقع این مدل از ابزار بلندمدت و اوراق بلندمدت با پرتفوی بلندمدت شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند منطبق باشد و این خود زیرساختی را در کشور ایجاد می‌کند که به پیش‌بینی‌ناپذیر اقتصاد ما کمک می‌کند.

چگونه می‌توان  با مدیریت مالی، ثروتمند شد؟

اسمش نجم الدین مدنیان، مدیر تأمین مالی جمعی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک در خصوص بازارهای مالی نوشت: دستیابی به استقلال مالی فقط با پس‌انداز به دست نمی‌آید؛ بلکه باید یاد گرفت چگونه پول خود را رشد داد. بازار مالی مجموعه‌ای از دارایی‌های متعدد است و هنگامی که با گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری روبرو شویم، در انبوهی از گزینه‌ها غوطه‌ور می‌شویم که انتخاب گزینه مناسب و صحیح را دشوار می‌کند. در ابتدا، لازم است چند نکته مفید برای تقویت مدیریت مالی خود را بررسی کنیم: نخست قدر پول خود را بدانید؛ برای یادگیری نحوه مدیریت امور مالی، باید بدانید که پول شما از کجا می‌آید و کجا می‌رود. درآمد خود را هرماه ثبت کنید و سعی کنید عادات خرج خود را تجزیه‌وتحلیل کنید. هزینه‌های خود را طبقه‌بندی کنید و در صورت لزوم اولویت هریک را مشخص کنید. آیا شما بیش‌ازحد برای کارهای غیرضروری هزینه می‌کنید؟ آیا می‌توانید برنامه خود را تنظیم کنید تا بیشتر پس‌انداز کنید؟ به یاد داشته باشید، همیشه قبل از خرج کردن، فکر کنید.  دوم: درآمد بیشتری ایجاد کنید؛ درآمد متداول به شما کمک می‌کند تا از پس هزینه‌های زندگی روزمره برآیید، اما به‌طورمعمول، به ثروتمند شدن شما کمک نمی‌کند. بنابراین، باید راه‌های ایجاد درآمد جدید را پیدا کرد: سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی مانند اوراق قرضه، سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مواردی ازاین‌دست؛ این روش‌ها دارای سطح مشخصی از ریسک هستند و شما می‌توانید هرکدام که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید، مقداری از پول نقد خود را به آنها اختصاص دهید و منتظر بازگشت سرمایه خود و سود آن شوید. سپرده‌گذاری بانکی یا خرید محصولات بیمه‌ای؛ این گزینه درواقع نتیجه‌ای مشابه نتیجه اول دارد، اما تفاوت در این است که شما کنترل را به بانک یا شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید تحویل می‌دهید.

 

ارسال نظر