مهمان جدید در تابلوی فرابورس

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۷۰

احسان جنگجوی، مدیرعامل شرکت سبد گردان سهم آشنا در نشست پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری «کامیاب آشنا» با تأکید بر اینکه مجموعه سهم آشنا با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در حوزه بازار سرمایه همیشه تلاش کرده ابزارها و نهادهای لازم را برای حضور غیرمستقیم مردم در این بازار ایجاد کند، گفت: شرکت سبد گردان سهم‌آشنا در سال 96 تأسیس شده است و در حال حاضر 11 صندوق فعال در بازار سرمایه دارد.

وی یکی از ویژگی‌های مجموعه سهم آشنا را تلاش برای ایجاد بسترهای متنوع در جهت جذب سرمایه‌گذاران باسلیقه‌های مختلف در بازار سرمایه دانست و گفت: 11 صندوقی که در حال حاضر در بازار فعالیت می‌کنند از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، به‌این‌ترتیب که صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، صندوق شاخصی، صندوق کالایی و در حوزه‌های نوین مثل صندوق جسورانه، تحت مدیریت این سبد گردان قرار دارند.

جنگجوی با اشاره به اینکه هرکدام از این صندوق‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و سرمایه‌گذاران باسلیقه‌های مختلفی را جذب کرده‌اند، گفت: کار یک‌ نهاد مالی و یک شرکت سبد گردان ایجاد ظرفیت‌های متعدد و جذب سرمایه‌گذاران باسلیقه‌های متنوع است که سهم آشنا برای تحقق آن تلاش می‌کند.

وی با اشاره به پذیره‌نویسی صندوق ETF کامیاب آشنا در مراسم امروز گفت: کامیاب صندوق ETF با درآمد ثابت است که کارکرد اصلی آن جذب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک یا با ریسک حداقلی هستند، علاوه بر این صندوق کامیاب با قابلیت معامله در فرابورس به عنوان ابزار مالی که به‌صورت راحت در تابلو معاملات خریدوفروش می‌شود و سود حداقلی ثابتی را به همراه دارد، ابزار جذابی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت سبد گردان سهم آشنا از ویژگی‌های این صندوق را قابل معامله بودن در فرابورس دانست و گفت: همچنین «کامیاب» صندوق با درآمد ثابت بدون تقسیم سود دوره‌ای است به این مفهوم که قیمت آن هرروز به میزان سرمایه‌گذاری و کسب درآمد افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به‌صورت روزشمار می‌توانند با فروش واحدهای صندوق سود خود را دریافت کنند. به گفته جنگجوی این صندوق در سه حوزه سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سهام سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این صندوق با درآمد ثابت است و باید حداقل ریسک را داشته باشد، افزود: بر همین اساس نیز میزان سرمایه‌گذاری در سهام حداکثر تا 5 درصد منابع صندوق است تا بتوان ریسک صندوق را مدیریت کرد.

این مقام مسوول در تشریح سایر ویژگی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها با توجه به اینکه می‌توانند منابع بالایی را جذب کنند، امکانات سرمایه‌گذاری بهتری را نسبت به سپرده بانکی دارند، آنها می‌توانند اوراق با درآمد بالاتر و سرمایه‌گذاری در سپرده با نرخ‌های بالاتر را داشته باشند که منفعت آن برای سرمایه‌گذاران و دارندگان واحدها است. به گفته وی مخاطب‌های این صندوق‌ها علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری با ریسک کم و بازدهی متناسب با نرخ بهره جامعه هستند .

در ادامه این نشست سهراب حسین‌زاده مدیر عملیات اجرایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبد گردان سهم آشنا با اشاره به اینکه کامیاب آشنا، صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نوع دو است، گفت: تفاوتی که این صندوق با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دارد این است که در پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها بخش کمتری برای سهام در نظر گرفته می‌شود که از صفرتا 5 درصد است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت عمده این صندوق‌ها در میزان ریسکی است که به دارندگان واحدها تحمیل می‌شود، ادامه داد: صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم حتی از صندوق‌های با درآمد ثابت معمولی نیز ریسک کمتری دارند و نصاب سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق‌ها حداکثر 5 درصد است.

به گفته مدیر عملیات اجرایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبد گردان سهم آشنا این صندوق پیش‌بینی سود حداقل 16 درصدی دارد که ازاین‌جهت متفاوت با سایر صندوق‌های نوع دوم بوده و این تمایز را نسبت به آنها دارد که حداقل سود پیش‌بینی‌شده‌ای را برای سرمایه‌گذاران شناسایی خواهد کرد. وی در ادامه افزود: بر اساس پیش‌بینی سود 16 درصدی «کامیاب»، اگر سرمایه‌گذاری واحد این صندوق را خریداری کند و بعد از 90 روز دوره ماندگاری، قصد خروج داشته باشد، حداقل 16 درصد سود خواهد داشت.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه صندوق کامیاب تقسیم سود در زمان‌های مشخص ندارد، گفت: روند NAV و ارزش یونیت‌ها به‌صورت بالارونده است و با تقسیم سود در دوره‌های مختلف کم نمی‌شود.

وی تأکید کرد: البته سود ثابت قطعاً با توجه به پرتفوی صندوق که عمدتاً در سپرده بانکی و اوراق است به بیشتر از 16 درصد خواهد رسید.

این مقام مسوول سرمایه‌گذاری در این صندوق را گزینه بسیار خوبی برای افرادی که وجوه بیکار دارند یا قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، دانست و گفت: هر شخصی با داشتن کد بورسی و نام کاربری آنلاین می‌تواند واحدهای این صندوق را با کارمزد بسیار پایین حدود یک‌دهم درصد، خریداری کند.

 

ارسال نظر