حرکت بورس بر مدار صعود

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۶۹
حرکت بورس بر مدار صعود

شاخص کل در بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۵ تیرماه ۲۰ هزار و ۷۲۸ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از هشت میلیارد و ۳۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۳ هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۲۳ واحد افزایش به ۳۸۰ هزار و ۹۰۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۵۷۸ واحد رشد به ۲۴۴ هزار و ۱۵۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۶ هزار و ۵۰۴ واحد رشد و شاخص بازار دوم ۳۷ هزار و ۳۵۰ واحد افزایش داشتند. طی معاملات روز گذشته بازار سرمایه حقیقی‌ها حدود ۳۳۵ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۵ درصد یعنی پنج هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان پنج درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «مواد و محصولات دارویی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با دو ‌هزار و ۶۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۵۴۲ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با یک هزار و ۳۰۸ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۱۴۴ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۸۳۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۸۱۲ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۸۱۲ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۷۵۲ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۷۳۳ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۶۵۲ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۶۱۲ واحد با تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی با نماد «وسرضوی» با ۳۵۰ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۱۳۴ واحد، صنایع سیمان دشتستان با نماد «سدشت» با ۷۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با نماد «وسکرمان» با ۷۰ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۷۰ واحد، صنعت غذایی کورش با ۶۶ واحد با نماد «کوروش»، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۵۵ واحد، کارت اعتباری ایران کیش با نماد «رکیش» با ۵۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با نماد «وساخت» با ۴۸ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۴۸ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» و فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۲۸ میلیون و ۳۳۵ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

     روند صعودی فرابورس

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۵۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۶۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۶۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» و بیمه پاساگارد با نماد «بپاس» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، گروه کارخانجات صنعتی تبرک با نماد «تبرک»، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع»، داروسازی آوه سینا با نماد «داوه»، ریل پرداز سیر با نماد «حریل»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر»، شیر پاستوریزه پگاه گلستان با نماد «غگلستا»، شیر پاستوریزه پگاه فارس با نماد «غفارس»، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر با نماد «زملارد» تولید و صادرات ریشمک با نماد «ریشمک»، صنایع بهداشتی ساینا با نماد «ساینا» و رایان هم افزا با نماد «رافزا» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۹۸ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۷ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۶۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۲۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۷۰ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۱۶۸ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند. در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۶ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسیده است.

     ابلاغ شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی 

به بانک‌ها

بر اساس شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی اعتباری به صاحبان سهام عدالت و یارانه بگیران، سقف فردی اعتبار قابل‌اعطا به مشتری در این طرح حداکثر مبلغ ۷ میلیون تومان است. شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بانک مرکزی شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تأمین مالی زنجیره تولید را به بانک‌ها ابلاغ کرد. بر اساس این شیوه‌نامه همه اشخاص حقیقی ازجمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزانی از سهام خود را نفروخته‌اند و همچنین کلیه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، امکان استفاده از این کارت‌ها رادارند. این گزارش می‌افزاید: سقف فردی اعتبار قابل‌اعطا به مشتری در این طرح حداکثر مبلغ 7 میلیون تومان است.

 

ارسال نظر