بازار سهام

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۱۴

عضویت اولین کارگزاری‌ بورس کالا در فرابورس

کارگزاری باهنر که سال 99 در بخش فروش تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران با کسب ۳۹ درصد از ارزش کل معاملات، اول شده بود پس از کسب مجوز اوراق تأمین مالی از سازمان بورس و اوراق بهادار در خردادماه سال جاری به عنوان یکصدوهفتمین کارگزاری به عضویت فرابورس ایران درآمد. فرزین ابوالعلایی مدیرعامل شرکت کارگزاری باهنر در آیین گرامیداشت عضویت این کارگزاری در فرابورس ایران با اشاره به اینکه تأسیس کارگزاری باهنر در حوزه بورس کالا بوده و درواقع این شرکت از موسسین بورس فلزات بوده است، گفت: این کارگزاری طی 17 سال فعالیت در حوزه کالا و انرژی، همواره جزو برترین کارگزاری‌های این دو بورس بوده و عملکرد درخشانی داشته است. به گفته ابوالعلایی کارگزاری باهنر تصمیم گرفت در تمامی حوزه‌ها اعم از اوراق و سهام مجوزهای لازم را کسب کند که در این راستا با اخذ مجوزهای لازم توانست موفق به عضویت در بورس تهران و فرابورس ایران شود.نایب‌رییس هیات‌مدیره کارگزاری باهنر در ادامه از برنامه در دست اقدام این کارگزاری برای راه‌اندازی 10 شعبه‌ دیگر تا پایان سال 1400 خبر داد. گفتنی است شرکت کارگزاری باهنر (سهامی خاص)، عضو موسس بورس کالای ایران، در آبان ماه سال 1382 به ثبت رسید و موضوع فعالیت آن، خریدوفروش انواع فلزات آهنی و رنگین، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، سیمان، مشاوره و پذیرش کالا و خریدوفروش اوراق بهادار مبتنی بر کالا بوده است.این شرکت که یکی از عرضه‌کنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بوده، در آذرماه 1388 موفق به اخذ مجوز مشاور پذیرش و در سال 1393 نیز موفق به اخذ مجوز انجام معاملات در بورس انرژی شد که به‌تازگی با عضویت در بورس تهران و فرابورس ایران ازاین‌پس در حوزه معاملات اوراق بهادار نیز فعالیت خواهد کرد. تا پیش‌ازاین تعداد کارگزاران عضو فرابورس ایران، 106 کارگزاری بود و با اضافه شدن کارگزاری باهنر به عنوان اولین کارگزاری فرابورسی در سال 1400، خانواده کارگزاران فرابورس یکصدوهفت‌ عضوی شد.

طرح «عرضه خودرو  در بورس» در صحن مجلس

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد آخرین وضعیت طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور، اظهار داشت: این طرح چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهایی و امروز برای بررسی‌های آخر به صحن مجلس ارسال شد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مخالفت وزیر صمت باعرضه خودرو در بورس، گفت: بند مربوط به عرضه خودرو در بورس نیز در طرح گنجانده‌شده است و باید دید نظر نمایندگان مجلس در صحن چیست.  سال گذشته مجلس بارها به دولت اعلام کرد که برای ساماندهی بازار خودرو لایحه‌ای را به مجلس ارایه کند اما به دلیل عدم اعتنای دولت به این موضوع، نمایندگان راسا اقدام به تدوین طرحی تحت عنوان «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» برای اصلاح شرایط موجود بازار خودرو کردند؛ طراحان معتقدند که با اجرای این طرح می‌توان به متعادل شدن قیمت‌ها و حذف رانت و واسطه‌گری امیدوار بود. یکی از محورهای مهم این طرح که مورد اختلاف مجلس و وزارت صمت است، عرضه خودرو در بورس و چگونگی انجام آن است. اگرچه این بند در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب و به گفته جدی به صحن ارسال‌شده اما وزیر صمت دیروز در گفت‌وگویی اعلام کرد که همچنان باعرضه خودرو در بورس مخالف است و اعتقاد دارد که اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست.

عرضه اولیه جدید در بازار سرمایه

تعداد 30 میلیون سهم شرکت محصولات کاغذی لطیف معادل 15 درصد سهام این شرکت، چهار‌‌شنبه 2 تیر به عنوان ششمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی «لطیف» در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 30 هزارتا 32 هزار و 500 ریال برای هر سهم و با سهمیه 50 سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری صبا تأمین، متعهدین خرید شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین و شرکت کارگزاری صبا تأمین هر یک به میزان 25 درصد از کل سهام قابل‌عرضه می‌باشند. گفتنی است تعداد 30 میلیون سهم شرکت محصولات کاغذی لطیف در حالی چهار‌شنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، 26 میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 4 میلیون سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه باقیمت ثابت کشف‌شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد. شایان‌ذکر است شرکت محصولات کاغذی لطیف در هفتم خرداد سال 1364 تأسیس و عملیات اجرایی را در اواخر سال 70 در شهر هشتگرد در زمینی به مساحت 65 هزار مترمربع و زیربنای حدود 30 هزار مترمربع با ظرفیت 15 هزار تن محصولات کاغذی آغاز و از دوم تیر سال 73 تولید آزمایشی را شروع کرد و در 19 مرداد سال 73 به بهره‌برداری رسید. سرمایه شرکت با 245 نیروی انسانی در بدو تأسیس یک‌میلیون تومان بوده که طی 9 مرحله افزایش سرمایه به 20 میلیارد تومان رسیده است و 99.8 درصد مالکیت شرکت به گروه صنعت سلولزی تأمین گستر نوین اختصاص دارد و واحد تجاری نهایی سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر