روزهای خوش در انتظار بورس

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۰۸
روزهای  خوش  در  انتظار بورس

گروه بازار سرمایه|

بازار سرمایه در سومین روز معاملات خود روند متعادل‌تری نسبت به روزهای دیگر داشت و سهامداران بازار در حال رسیدن به یک مسیر جدید هستند. البته هنوز هم ابهامات در بازار سهام ادامه‌دارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان امیدواری در تالار شیشه‌ای افزایش‌یافته و اگر دولت آتی برنامه جامعی برای بازار سرمایه داشته باشد می‌توان یک آینده بسیار درخشان برای بورس متصور بود.

آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد که میزان P/E بازار به رقم 10/4 واحد رسیده و گزارش‌های خوبی از صنایع بنیادی منتشر می‌شود و احتمال می‌رود تا پایان هفته میزان P/E بازهم کاهش یابد و صنایع مذکور وضعیت مطلوب‌تری به خود بگیرند. به عقیده برخی از تحلیلگران بازار سرمایه این تغییر رقم به معنای جذاب‌تر شدن سرمایه‌گذاری در بازار محسوب می‌شود که در صورت کاهش ادامه‌دار آن و رسیدن به حد مطلوب و واقعی، بورس می‌تواند یک بازار بسیار قوی برای سرمایه‌گذاری باشد. مهدی رضایی، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت P/Eها می‌نویسد: P/E محاسبه‌شده برای بازار سهام معادل ۱۰ واحد درواقع نشان‌دهنده روند یک سال گذشته بازار سرمایه است که پس از گزارش‌های فصل بهار و تقسیم سودها پایین‌تر هم خواهد آمد. بازار عموما P/E آتی و آینده‌نگر را نگاه می‌کند اما اکنون مشکل ما همین پیش‌بینی آینده است. زیرا برای پیش‌بینی آینده بازار نیازمند شناسایی نرخ ارز و ثبات آن هستیم. در همین حال محاسبه نرخ کامودیتی‌ها در بازار جهانی نیز بسیار مهم است. علاوه بر اینها بحث دولت جدید و سیاست‌های اقتصادی آن در کنار تغییر تیم اقتصادی اعم از وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی نیز مطرح است که در بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد. باید توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم یک P/E را به عنوان کف بازار معین کنیم و بگوییم ازآنجا بازار بازمی‌گردد باید P/E آینده‌نگر را محاسبه کنیم که به دلایل گفته‌شده بسته به قیمت ارز غیرقابل‌پیش‌بینی است. همانطور که در روزهای قبل هم مشاهده کردیم با انتشار یک خبر از مذاکرات، نرخ ارز دو‌سه هزار تومان کاهش می‌یابد یا با یک خبر منفی همان میزان افزایش پیدا می‌کند. وقتی بازار تصویر درستی از قیمت ارز پیدا نکند که متصل به مسائل سیاسی است مقداری سخت است که روی P/E به دست آمده تکیه کرد. زیرا دولت هم در حال تغییر است. رییس بانک مرکزی هم تغییر کرده است؛ درواقع مشخص نیست که سیاست دولت آینده در زمینه نرخ ارز و نرخ سود که برای بازار سرمایه بسیار مهم است چه خواهد بود. بازار در حال حاضر درگیر این ابهامات است و تا مشخص نشود نمی‌توان کف بازار و نقطه بازگشت آن را مشخص کرد.

با یک نگاه کلی می‌توان وضعیت سهامداران بازار سرمایه را به دو قسمت تقسیم کرد، نخست گروهی که تنها با عدد و اخبار کار می‌کنند و در انتظارند تا ابهامات موجود در بازار سرمایه رفع شود و سپس به سرمایه‌گذاری بپردازند اما گروهی هستند که عقیده دارند تغییر دولت می‌تواند مولفه‌های موجود را تغییر دهد و درنتیجه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. ولی دو گروه نیز به تغییرات امیدوارند و سعی دارند همچنان در سرمایه‌گذار بورس باقی بمانند که این موضوع جای امیدواری دارد.

دراین‌بین روز گذشته نشست خبری دولت آینده بود که موضوع بورس در آن مطرح شد و به عقیده کارشناسان این دولت می‌تواند وضعیت بورس را تغییر دهد. موضوع جبران خسارت و تسهیل عرضه سهام در این نشست مطرح شد که این موضوع اگر طی سال جاری اجرایی شود تغییراتی عمده‌ای در نحوه سرمایه‌گذاری در بورس پدید خواهد ساخت.سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور دولت آینده در پاسخ به سوالی درباره بورس و جبران خسارات گفت: ما در رابطه با بازار سرمایه اعتماد مردم را بازخواهیم گرداند و دولت بورس را به عنوان قلکی برای خود قرار نخواهد داد که بخواهد کسری بودجه خود را از بورس تأمین کند. حتماً تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین‌های لازم برای جبران خسارت این عزیزان ایجاد کنیم. رییسی در ادامه از برنامه خود برای فعال‌سازی سازوکارهای نظارتی در بورس خبر داد و اظهار کرد: فعال شدن سازوکارهای نظارتی در بورس موجب فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت است تا از ایجاد تکانه‌های بورس که موجب خسارت و ضرر شود پیشگیری خواهد کرد. اقدامات دیگر ازجمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس در دست برنامه‌ریزی است.وی توضیح داد: ما شرایط را برای شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند در بورس سهام عرضه کنند، تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که آماده هستند می‌توانند عمق بورس را افزون کنند و با عمق یافتن بورس خسارت یا مشکلات برای صاحبان سهام خرد کاهش خواهد یافت.

      سبزپوشی شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۳۱ خردادماه در ادامه روند صعودی خود، حدود چهار هزار و ۸۳۷ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۶۸ هزار واحد رسید. پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بخشی از ابهامات و دغدغه‌های سهامداران رفع شده و روند معاملات بورس، مثبت شده است.برپایه معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۳۷ واحد افزایش به ۳۷۰ هزار و ۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۸۸ واحد رشد به ۲۳۷ هزار و ۶۲۵ واحد رسید. شاخص بازار اول سه هزار و ۸۹۸ واحد و شاخص بازار دوم هشت هزار و ۵۵۳ واحد افزایش داشتند. حقوقی‌ها در این روز حدود ۱۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۱۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۴درصد یعنی هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فرآورده‌های نفتی» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «مخابرات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «وپاسار» و «میدکو» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «نوری»، «فتوسا» و «فملی» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۲۰۹ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۵۲۷ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۵۰۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۴۳۱ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۴۰۰ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۳۵۵ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۳۴۷ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۳۰۰ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۲۷۹ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۲۷۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۲۵۹ واحد، گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۲۴۰ واحد و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۲۳۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۴۴۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۲۸۵ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۲۰۹ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۲۰۶ واحد، قند هکمتان با نماد «قهکمت» با ۱۷۰ واحد، کارخانجات قند قزوین با نماد «قزوین» با ۱۳۰ واحد، پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ» با ۱۳۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۱۲۲ واحد، و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۱۲۱ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

روز دوشنبه شاخص فرابورس نیز حدود ۳۲ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۳۱۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۴۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲۲ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد.در این روز نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم»، ‌زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، بیمه سامان با نماد «بساما» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بیمه دی با نماد «ودی»، گروه کارخانجات تبرک با نماد «تبرک»، کلر پارس با نماد «کلر»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، کشت و صنعت شریف آباد با نماد «زشریف»، صنعتی بهپاک با نماد «بهپاک»، ذوب روی اصفهان با نماد «فروی» و زرین معدن آسیا با نماد «فرزین» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.


 

ارسال نظر