رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۷۹

درباره کتاب «تکنیک‌های تابلوخوانی در بورس»

آشنایی با تابلوخوانی اساس و پایه تحلیلگری بازار سرمایه است و درواقع نقطه شروع محسوب می‌شود. هیچ معامله‌گری نمی‌تواند مدعی این موضوع شود که با آشنایی به تکنیک‌های تابلو خوانی، بی‌نیاز از یادگیری سایر تحلیل‌ها است.

توانایی تجزیه‌وتحلیل تابلوی معاملاتی بورس نخستین قدم جهت ورود به بازار سرمایه است. پیش از ورود رایانه به عرضه معاملات بورس، تابلوهای دستی و نوع پیشرفته آن تابلوهای الکترونیکی وجود داشتند که اطلاعات سهم‌ها را در آن درج می‌کردند، البته امروزه با ورود رایانه این فعالیت‌ها بسیار سهل شده است. هر معامله‌گری برای تداوم فعالیت و ایجاد سود بالاتر در سرمایه خود باید توانایی تحلیل بازار را داشته باشد. این تحلیل، ازیک‌طرف تحلیل تخصصی خواهد بود که در آن معامله‌گر باید با آشنایی به تکنیک‌های تابلو خوانی، تحلیل بنیادی و تکنیکال روند حرکتی کلیت بازار و سهام مشخص را تشخیص دهد و نقطه ورود و خروج را با تعیین حد ضرر و اهداف حرکتی تعیین کند.

کتاب «تکنیک‌های تابلوخوانی در بورس» نوشته محمد فخار توسط انتشارات چالش در ۱۳۵ صفحه منتشرشده است. در این کتاب سعی شده با شناخت از انواع بازارها و اصطلاحات مفید و کاربردی هر یک از تابلوهای مندرج در سایت TSETMC به‌صورت کامل بیان شود و در صورت ارجاع به تابلوی دیگر در سایت دیگر، آن نیز بیان شود و در انتها نیز اطلاعات مربوط به معامله ارایه‌شده است.

بازار سرمایه، شفاف‌ترین سرپناه برای نقدینگی

ایرنا| امیر تقی‌خان تجریشی، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس تهران به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و تأثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: بازار از سال گذشته روند اصلاحی در پیش گرفت اما بعد از فراز و نشیب‌هایی که معاملات این بازار تجربه کرد، از سه ماه گذشته اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت بورس و بازگشت رشد به معاملات این بازار در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: باوجود تلاش‌های مثبت انجام‌شده برای ثبات بازار و بازگشت آرامش به سرمایه‌گذاران، بازار با تردیدهایی برای ورود دوباره سرمایه‌های مردم به این بازار مواجه شد، یکی از این تردیدها مربوط به تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری بود که روند معاملات این بازار را تحت تأثیر خود قرارداد. بازار نگران نتیجه انتخابات بود، این امر موجب شد تا سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری باشند و روند بازار در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: با برگزاری انتخابات و با توجه به حضور و مشارکت گسترده مردم در روز جمعه، سایه تردید در این بازار مرتفع شد و روز گذشته شاهد واکنش مثبت بازار به نتیجه انتخابات و سبزپوشی شاخص بورس بودیم که امیدواریم این روند در بازار ادامه‌دار باشد. به گفته رییس هیات‌مدیره شرکت بورس تهران، با توجه به اینکه در وضعیت فعلی تهدید خاصی این بازار را تهدید نمی‌کند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع واقف باشند که با توجه به وضعیت شرکت‌ها و قیمت‌های موجود، بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها می‌تواند بازدهی مطلوب‌تری را در اختیار آنها قرار دهد.

وی به دیگر ابهام موجود در بازار که تا حدودی روند معاملات بازار را تحت تأثیر خود قرارداده است، اشاره کرد و اظهار داشت: نکته دیگر بحث مذاکرات برجامی است که به نتیجه رسیدن هر چه زودتر آن می‌تواند ابهام فعلی بازار را در کوتاه‌مدت رفع کند و روند معاملات را بهبود ببخشد. ازجمله محورهای اصلی برنامه رییس‌جمهور منتخب، مساله بورس برای بهبود معاملات بوده است که نشانه‌های اولیه این موضوع را در حضور و بازدید وی از بورس تهران مشاهده کردیم.

رییس هیات‌مدیره شرکت بورس تهران گفت: انتظار این است که دولت آتی عملکرد مثبتی را از خود در حوزه بازار سرمایه نشان دهد، اما انتظار همه فعالان بازار و آحاد سرمایه‌گذاران این است که بعد از انتخاب و استقرار کابینه، به این بازار به عنوان یک اولویت توجه شود و با اتخاذ تصمیمات منطقی، ضمن ورود سرمایه‌های مردم به این بازار مانع از ضرر و زیان احتمالی سهامداران شوند.

وی اظهار داشت: تصمیمات عملیاتی که در این خصوص گرفته می‌شود باعث تحت تأثیر قرار گرفتن انتظارات بلندمدت از معاملات بورس می‌شود و بر اساس آن می‌توان آینده بلندمدت این بازار را مورد پیش‌بینی قرارداد. نکته دیگر نیز تصمیم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است که تصمیم قطعی برای اجرای آن در ادامه دولت فعلی و قرار گرفتن آن در اولویت اقدامات دولت آتی می‌تواند اثر بسیار مهمی را بر روند بازار بگذارد.

رییس هیات‌مدیره شرکت بورس تهران اظهار داشت: اکنون‌که در فصل مجامع قرار داریم خوشبختانه عملکرد بسیاری از شرکت‌ها ازنظر سودآوری و تولید در جایگاه خوبی قرارداد و می‌تواند به لحاظ سودآوری روزهای روشنی را برای این شرکت‌ها رقم بزند. تداوم این امر منوط به برنامه اقتصادی دولت آتی در خصوص توجه به تولید، نرخ ارز و همچنین چگونگی تأمین مالی دولت است، گرچه حرکت در این مسیر باید در محدوده بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ باشد.

تجریشی بابیان اینکه با توجه به نوسان بازار و اصلاح شاخص بورس در چند وقت گذشته، امروز همه می‌دانند که شفاف‌ترین سرپناه برای نقدینگی و تأمین مالی بازار سرمایه است، گفت: به‌طور حتم دولت آتی نیز به این امر توجه خواهد کرد و امیدواریم اثر آن را تا پایان سال درروند معاملات بازار مشاهده کنیم.

 

ارسال نظر