روند نوسانی خروج نقدینگی از بورس تهران

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۷۷
روند نوسانی خروج نقدینگی از بورس تهران

گروه بازار سرمایه|

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۳۰ خردادماه در ادامه روند صعودی خود، حدود یک هزار و ۶۹۱ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۶۳ هزار واحد رسید. پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بخشی از ابهامات و دغدغه‌های سهامداران رفع شده و روند معاملات بورس، مثبت شده است. بر پایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۲۱۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۱۳ واحد کاهش به ۳۶۹ هزار و ۸۸۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۸۶ واحد افت به ۲۳۷ هزار و ۵۳۸ واحد رسید. شاخص بازار اول دو هزار و ۱۶۴ واحد افت و شاخص بازار دوم ۱۵ هزار و ۷۲ واحد افزایش داشت. حقوقی‌ها در این روز حدود ۵۳۵ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۷ درصد یعنی هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۳ درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار سهام در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.. سه نماد «شپنا»، «فولاد» و «وملل» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «نوری»، «شستا» و «ثشاهد» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۴۵۷ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۷۸۴ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۷۴۴ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۵۷۳ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۵۵۰ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۳۶۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۳۶۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۳۰۳ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۱۸۶ واحد و خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۱۸۰ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۳۹۲ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۶۲۲ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۳۲۵ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۲۸۸ واحد، کارخانجات دارو پخش با نماد «دارو» با ۲۶۴ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۲۶۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۱۹۷ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۱۶۴ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۱۵۰ واحد، کارخانجات تولیدی شهید قندی با نماد «بکام» با ۱۰۹ واحد و گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۱۰۰ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز نماد گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، بانک تجارت با نماد «وتجارت» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۶۷ میلیون و ۵۷۰ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

     روند اصلاحی فرابورس

در دومین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز حدود ۲۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۲۸۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۳۳۴ هزار برگه سهم به ارزش ۸۱ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد. روز یکشنبه شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، بیمه سامان با نماد «بساما»، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پخش البرز با نماد «پخش»، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد»، صنعتی بهپاک با نماد «بهپاک»، کشت و صنعت دشت خرم دره با نماد «زدشت» و بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، گروه خارخانجات صنعتی تبرک با نماد «تبرک»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، توکاریل با نماد «توریل»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، صنعتی دوده فام با نماد «شصدف»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر» و بیمه دی با نماد «ودی» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۵ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۲ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۹۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۷۰۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۶۶ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۳۹ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     تغییر ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز یکشنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۲۷ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان رسیده است.

     تغییرات جدید بازار پایه قرمز فرابورس

فرابورس از لغو اصلاحات مربوط به تابلوی قرمز بازار پایه و لزوم بازبینی نسبت به طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در این تابلو ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ ابلاغ مصوبه خبر داد. سروش خواجه حق وردی، معاون نظارت بازار شرکت فرابورس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بند ۴ صورتجلسه ۲۹ اردیبهشت هیات‌مدیره سازمان بورس با موضوع اصلاحات مربوط به مقررات اوراق بهادار درج شده در تابلوی قرمز بازار پایه فرابورس به شرح ذیل اعلام می‌شود: مقرر شد بند ۳ صورتجلسه ۹ آذر سال ۹۹ هیات‌مدیره سازمان بورس در خصوص اصلاحات مربوط به تابلوی قرمز بازار پایه ملغی شود و در خصوص نمادهای معاملاتی که بر اساس مصوبه فوق در تابلوی قرمز درج شده‌اند، کمیته درج موظف است ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ ابلاغ این مصوبه در صورت لزوم نسبت به بازبینی طبقه‌بندی شرکت‌های مذکور طبق مفاد ماده ۲۱ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس اقدام کند. موادی از دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس و دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس که مشمول تغییر خواهند شد به شرح پیوست این اطلاعیه قابل بهره‌برداری است. موادی از اصلاحات موضوع مصوبه ۹ آذر سال ۹۹ که در پیوست به آنها اشاره نشده همانند سابق لازم‌الاجرا است.

 

ارسال نظر