رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۲۸

چرا سپرده‌های بانکی سازمان بورس به بازار تزریق نمی‌شود؟

باشگاه خبرنگاران| بهزاد خاکی، مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سپرده‌گذاری دو هزار میلیارد تومان سازمان بورس در بانک‌های متعدد طی سال گذشته و عدم خرید اوراق، اظهار کرد: سازمان بورس به‌واسطه اساسنامه خود و قانون بازار اوراق بهادار اجازه انتشار اوراق را ندارد بلکه می‌تواند منابع خود را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کند محل درآمدهای سازمان درواقع کارمزد معاملات و سپرده‌های بانکی است.

او افزود: مبلغ 2 هزار میلیارد مربوط به مبالغی می‌شود که در سطح گروه رخ‌داده است که هزار میلیارد تومان از آن به شرکت‌های زیرمجموعه اعم سپرده‌گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و سایر موارد تعلق می‌گیرد. این مقام مسوول بیان کرد: یک هزار میلیارد تومان باقی‌مانده نیز در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می‌گیرد که از این میزان بخش عمده‌اش یعنی مبلغی بالغ‌بر ۴۵۰ میلیارد تومان صرف اموری مانند مالیات و سایر موارد خواهد شد.وی تأکید کرد: مابقی مبالغ که از هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند سازمان بورس آن میزان را صرف امور جاری خود می‌کند، چنین امری سازمان را مکلف می‌کند تا در بانک‌ها به سپرده‌گذاری بپردازد.خاکی در ادامه بیان کرد: افزایش هزینه‌های اداری و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان که در صورت‌های مالی لحاظ شده مربوط به هزینه‌های پست، ارتباطات، نشریات و غیره است که در صورت‌حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی در سامانه کدال می‌شود آن را مشاهده کرد.مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: هزینه‌های اضافی عمدتاً مربوط به دو عامل می‌شود که در گام نخست می‌توان به افزایش تعداد کدهای سهامداری در سال ۹۹ و در گام بعدی ارتقای ضریب نفوذ بازار سرمایه که هزینه‌های عمده‌ای را درزمینه مختلف اعم استعلام از اداره ثبت، احراز هویت و غیره را در برمی‌گرفت، اشاره کرد.

صعود بورس‌های اروپایی و آسیایی

برخلاف بورس‌های امریکایی، شاخص‌های مهم بورسی در اروپا و آسیا صعود کردند. جهان در ۱۲ ماه منتهی به مه‌با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۰ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت‌شده ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرارگرفته؛ به‌گونه‌ای که تورم بنزین به ۵۶.۲ درصد رسیده است.

وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرد کسری حساب تجاری این کشور در آوریل به ۶۸.۹ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل کاهش ۶.۱ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. در این مدت امریکا ۲۰۵ میلیارد دلار صادرات به دیگر کشورها داشته و ۲۷۳.۹ میلیارد دلار هم کالا و خدمات وارد کرده است. به تفکیک بخش‌های مختلف، حساب کالا دارای کسری ۶.۲ میلیارد دلاری و حساب خدمات دارای مازاد ۰.۱ میلیارد دلاری بوده است. ۳۲.۴ میلیارد دلار از این کسری مربوط به تجارت با چین بوده است. راب هاورث، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه یو اس بنک ولث گفت: دیدگاه کلی ما این است که در کوتاه‌مدت، وضعیت رشد اقتصادی و نرخ تورم شرایط را به نفع دارایی‌های پرریسک‌تر رقم خواهد زد. نرخ‌های بهره در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد و تا زمانی که شاهد بازگشت سطح تولیدات به زمان قبل از آغاز همه‌گیری نباشیم، بعید است که بانک‌های مرکزی به تغییر در نرخ‌های فعلی رضایت دهند.

در وال استریت بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۲۲۷.۳۶ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۸ درصد ریزش تا سطح ۴۲۳۵.۷۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۴ درصد صعود در سطح ۱۴ هزار و ۱۳۱.۲۳ واحدی بسته شد.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۴۶.۶۸ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۱۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۷۳.۶۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۲۴ درصدی در سطح ۶۶۱۶.۳۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۸۳ درصد بالا رفت و به ۹۲۸۱.۱۰ واحد رسید.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۷۴ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۱۶۱.۸۰ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۸۴۲.۱۳ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» ریزش ۰.۸۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۲۲۴.۷۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۱۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۱۲.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر