بورس

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۵۱

رشد 250 درصدی درآمدهای عملیاتی سازمان بورس

صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته برای نخستین مرتبه در راستای ارتقای شفافیت برای عموم مردم و فعالان بازار سرمایه منتشر شد.

صورت‌های مالی تصویب‌شده سال ۱۳۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی سازمان بورس از بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد ۲۵۰ درصدی داشته است. بر اساس این صورت‌های مالی، درآمدهای عملیاتی سازمان در سال ۱۳۹۹، ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۲۳۵ میلیارد تومان یعنی بیش از ۶۰ درصد، کارمزد حق نظارت بر معاملات بورس اوراق بهادار و خدمات سهام و امور جانبی است.

همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان یا ۲۰ درصد درآمدهای عملیاتی به کارمزد حق نظارت بر معاملات فرابورس اختصاص دارد. به‌عبارت‌دیگر ۸۰ درصد درآمدهای عملیاتی سازمان به کارمزد حق نظارت بر معاملات بورس و فرابورس اختصاص دارد.

در این میان ۱۵۰ میلیارد تومان حق نظارت بر معاملات بورس کالا و ۲۰ میلیارد تومان نیز حق نظارت بر معاملات بورس انرژی بوده است. این در حالی است که درآمدهای عملیاتی سازمان بورس در سال ۱۳۹۸، ۵۷۰ میلیارد تومان بوده که این درآمدها در سال ۱۳۹۹ با رشد ۲۵۰ درصدی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

ترس بورس‌های جهانی از آمار تورمی

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان پس از انتشار آمار تورمی امریکا ریزش کردند. نرخ تورم امریکا کماکان به طرز نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است: متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به می‌با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۰ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت‌شده ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرارگرفته؛ به‌گونه‌ای که تورم بنزین به ۵۶.۲ درصد رسیده است. در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، امریکا روی طیفی از اقلام وارداتی به ارزش بیش از ۷.۵ میلیارد دلار از اروپا تعرفه تجاری اضافه وضع کرد.

وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرد کسری حساب تجاری این کشور در آوریل به ۶۸.۹ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل کاهش ۶.۱ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. در این مدت امریکا ۲۰۵ میلیارد دلار صادرات به دیگر کشورها داشته و ۲۷۳.۹ میلیارد دلار هم کالا و خدمات وارد کرده است. به تفکیک بخش‌های مختلف، حساب کالا دارای کسری ۶.۲ میلیارد دلاری و حساب خدمات دارای مازاد ۰.۱ میلیارد دلاری بوده است. ۳۲.۴ میلیارد دلار از این کسری مربوط به تجارت با چین بوده است.

 جوزف اشتلوتسفوتز، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه اوپنهایمر اینوستمنتز گفت: کم‌کم در حال بازگشت به سطح قبل از آغاز کرونا هستیم و این یک پیشرفت بزرگ و نشانه‌ای دلگرم‌کننده در غلبه بر یکی از جدی‌ترین بحران‌های مالی معاصر است. در نیمه دوم امسال اخبار بهتر بیشتری خواهیم داشت اما قطعا روزهای پرنوسان بازارهای مالی تکرار خواهد شد چرا که هنوز هیچ کس نسبت به اینکه بحران به‌طور کامل پشت سر گذاشته شده است اطمینان ندارد.

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۶۰۰.۵۵ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۶ درصد افزایش تا سطح ۴۲۴۳.۲۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۱ درصد صعود در سطح ۱۴ هزار و ۱۰.۷۶ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۸۸.۱۸ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۷۱.۲۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۲۶ درصدی در سطح ۶۵۴۶.۴۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۲۴ درصد پایین رفت و به ۹۱۳۳.۸۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۳۴ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۹۵۸.۵۶ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۰۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۷۳۸.۸۸ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۶۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۲۷۱.۴۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۴۴ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۰۲.۵۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر