رشد ادامه‌دار شاخص بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۴۳

شاخص کل در بازار بورس دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، نهم خردادماه ۱۷ هزار و ۳۷۷ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۵۶ هزار واحد رسید.برپایه معاملات این روز بیش از هفت میلیارد و ۵۰۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۳ واحد کاهش به ۳۸۵ هزار و ۵۳۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۰ واحد افت به ۲۴۸ هزار و ۷۹۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۵ هزار و ۹۵۴ واحد و شاخص بازار دوم ۲۴ هزار و ۶۱ واحد افزایش داشتند.

حقوقی‌هادر این روز حدود ۲۱۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۳ درصدیعنی هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار سهام در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «فعالیت‌های کمکی به نهاده‌ای مالی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و«فرآورده‌های نفتی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

علاوه بر این در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۲ هزار و ۷۷۳ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۶۴۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۴۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهربا نماد «کگل» با یک هزار و ۲۷۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با یک هزار واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۹۳۳ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۹۲۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیربا نماد «وغدیر» با ۸۲۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شنبدر» با ۶۸۶ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۶۸۶ واحد و پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۶۵۳ واحد، تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۴۱۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امیدبا نماد «وامید» با ۲۱۷ واحد، داروسازی جابربن‌حیان با نماد «دجابر» با ۱۸۲ واحد، کیمیداروبا نماد «دکیمی» با ۱۱۶ واحد، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثربا نماد «زکوثر» با ۱۰۶ واحد، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» با ۹۱ واحد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۹۱ واحد و تأمین سرمایه امیدبا نماد «امید«با ۸۷ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، شرکت صنعتی زرماکارون با نماد «غزر»، ایران‌خودروبا نماد «خودرو»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، سایپابا نماد «خساپا»، بهساز کاشانه تهران با نماد «ثبهساز» و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۶۰ میلیون و ۷۸۵ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

     آخرین وضعیت شاخص فرابورس

روز یکشنبه شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۱۰۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۸۴۱ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار یک میلیارد و ۹۷۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۸ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال دادوستد شد.در دومین روز کاری هفته شرکت، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، پلیمر آریاساسول با نماد «آریا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فولاد هرمزگان‌جنوب با نماد «هرمز»، بیمه پاسارگادبا نماد «بپاس»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» و پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، صنعتی مینوبا نماد «غصینو»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، بیمه دی با نماد «ودی»، نفت پاسارگادبا نماد «شپاس»، سیمان ساوه با نماد «ساوه»، ریل پرداز سیربا نماد «حریل»، زرین معدن آسیابا نماد «فرزین»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه با نماد «ثباغ» و توسعه خدمات دریایی و بندری سینابا نماد «حسینا»تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

     عرضه صکوک در بازار

غلامرضا ابوترابی با بیان «با صدور مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک خرید دین شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش (سهامی خاص) به ارزش یک هزار میلیارد ریال از طریق شرکت فرابورس ایران در روز دوشنبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ با نماد کیش ۰۲۱۱ عرضه می‌شود. این دومین باری است که اوراق خرید دین در بازار سرمایه کشور منتشر می‌شود. پیش‌ازاین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در سال ۱۳۹۸ نسبت به انتشار صکوک خرید دین اقدام کرده بود» گفت: مطالبات مدت‌دار مبنای انتشار این اوراق تعداد ۱۲۳ قرارداد فروش است که به شرکت واسط مالی خرداد سوم واگذار می‌شوند و سپس با انتشار این اوراق، منابع مالی موردنیاز شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش جهت راه‌اندازی ترمینال دوم فرودگاه کیش تأمین می‌شود.مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: صکوک خرید دین شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش با نرخ ۱۸ درصد، عمر ۲ سال و ۸ ماه و پرداخت‌های هر سه ماه یک‌بار از طریق شرکت فرابورس ایران عرضه می‌شود. وی اظهار داشت: ضامن این اوراق، بانک ملت و عامل وصول شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش بوده و پذیره‌نویسی و بازار گردانی آن بر عهده شرکت تأمین سرمایه بانک ملت است. ضمناً، شرکت کارگزاری بانک ملت عاملیت فروش و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عاملیت پرداخت این اوراق را بر عهده‌دارند و سازمان حسابرسی نیزبه عنوان رکن امین اوراق معرفی‌شده است..

 

ارسال نظر