رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۶۶

راه‌اندازی میز صنعت صنایع مرتبط با بازار سرمایه

هفته اخیر یک نشست شورای مشورتی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون اقتصادی دادستان کل کشور، عضو سابق شورای عالی بورس، مدیرعامل بانک توسعه صادرات، مدیرعامل بانک آینده، رییس پژوهشکده پولی و بانکی، مشاور وزیر اقتصاد و عبده تبریزی و راعی استاد دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان اینکه چالش‌های بازار سرمایه و بهبود فرآیندها در سایه هم‌اندیشی و تعامل‌گرایی با صاحب‌نظران و فعالان بازار امکان‌پذیر است، گفت: عزم سازمان بورس جدی است تا در کنار دیگر ارکان با ایجاد میز صنعت، گامی مهم را برای رفع مسائل و مشکلات پیش روی صنایع بورسی بردارد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع همه‌جانبه گرایی در سیاست‌گذاری و همچنین عملیات اجرایی نظام بورس کشور، اظهار داشت: بازار سرمایه از صنایع مختلفی تشکیل‌شده که هر یک از این صنعت‌ها در راستای تأمین مواد اولیه، تولید یا فروش محصولات خود همواره با چالش‌های متعددی روبرو هستند و بنابراین در راستای رفع مشکلات و چالش‌های پیش رو «میز صنعت» در سازمان بورس راه‌اندازی شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با تأکید بر اهمیت تعامل‌گرایی ارکان بازار و تمامی ذینفعان خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک میز همه صنایع تشکیل می‌شود و سازوکار مشخصی به این منظور تدوین می‌شود. دهقان دهنوی با برشمردن مزایای میزهای صنعت در بهبود عملکرد ناشران بازار سرمایه به نقش تعیین‌کننده سهامداران خرد در بورس اشاره کرد و گفت: طبیعی است مشکلاتی که برای صنایع به وجود می‌آید زیان‌هایی را نیز به سهامداران وارد می‌کند و نهاد ناظر خود را موظف می‌داند که در مسیر ایفای حقوق و منافع سهامداران نشست‌هایی را در قالب میزهای صنعت برگزار کند.

تأثیر اجرای «قانون پتروپالایشگاه‌ها» بر بازارسرمایه

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در رابطه با «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» که امروز موادی از آن در صحن علنی اصلاح شد، گفت: این قانون در مجلس دهم به تصویب رسید و در مجلس یازدهم به‌منظور رفع برخی از اشکالات و اجرای بهتر، ۹ تبصره به قانون مذکور باهدف تقویت آن اضافه شد که «تهاتر بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی باهدف تنفس خوراک پالایشگاه‌ها» مهم‌ترین تغییری است که در اصلاحیه«قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» ایجادشده و به‌نوعی این قانون با اضافه شدن ۹ تبصره مذکور تکمیل شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ساخت پالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است، افزود: پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و محصولات پتروشیمی شده و عملاً کشور را از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام بی‌نیاز می‌کند. ایجاد اشتغال، افزایش سطح علمی کشور، رسیدن به تنوع مشتری، کاهش تحریم‌پذیری، افزایش درآمد ارزی و... ازجمله محاسن جلوگیری از فروش نفت خام و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی است.

وی بابیان اینکه در قانون پیش‌بینی‌شده است؛ حداقل ۳۰ درصد از منابع موردنیاز سرمایه‌گذاری در این پتروپالایشگاه باید از محل بورس تهیه شود، افزود: ازآنجاکه این طرح‌ها، ابر پروژه هستند و مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در آنها بالغ‌بر ۳۵ میلیارد دلار است لذا اگر منابع آنها از بورس تامین شود، علاوه بر جمع کردن بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه، ورود این پروژه‌های بزرگ در بورس به آرام کردن این بازار در روزهای حاضر کمک کرده و به رشد عمق‌بخشی این بازار یاری می‌رساند.

این نماینده مجلس به اصلاحاتی که هفته گذشته در صحن علنی بر این قانون اعمال شد اشاره کرد و گفت: مطابق قانون قبلی منابع مورد نیاز برای اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها شامل دو بخش است؛ بخش نخست سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی از محل نفت خام تحولی است و ۶۲ درصد آن سهم دولت است البته در رابطه با این ۳۸ درصد در قانون صحبت شده بود – که به عنوان تنفس خوراک به صندوق توسعه ملی نرود و به عنوان وام برای طرح‌ها در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: در رابطه با ۶۲ درصد مذکور نیز صحبتی در قانون نشده بود و دولت هم نگفته بود که آن را به عنوان تنفس خوراک از پتروپالایشگاه‌ها نمی‌گیریم، درواقع این ۶۲ درصد را از محل برداشت می‌کرد اما اکنون مطابق اصلاحیه صورت گرفته، غیر از سهم صندوق توسعه ملی، از مطالبات ارزی صندوق از دولت نیز (که مطالباتی انباشتی وجود دارد) به عنوان منابع، برای تنفس خوراک استفاده می‌شود.

 

ارسال نظر