اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۹

بازدهی مطلوب بورس نسبت به بازارهای رقیب

ایرنا| مهدی کریمی تفرش، عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون به تأمین سرمایه برای تولید از طریق بازار سهام اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی در اقتصاد کشور و رکود در برخی از صنایع، تأمین مالی یا نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به یکی ازمهم‌ترین دغدغه‌های کشور تبدیل‌شده است. وی اظهار داشت: مشکلات مربوط به تحریم و تأثیر آن در بخش تولید، تجارت و مشکلات ارزی باعث شده است نیاز بنگاه‌ها به تزریق نقدینگی بیش از گذشته شود و راهکارهای مختلفی نیز برای تأمین مالی آن انجام شود که در همین راستا هدایت پول‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه و تأمین مالی شرکت‌های تولیدی می‌توانددرنهایت به رونق اقتصادی و تولیدی کشور منجر شود.

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران بابیان اینکه لازمه حضور شرکت‌ها در بورس وجود شفافیت در فعالیت‌های آنها است، گفت: شرکت‌ها از این طریق و با ورود به بازار سرمایه می‌توانند بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را تأمین کنند.

به گفته وی، بورس اکنون رقیب جدی برای سیستم بانکی محسوب می‌شود و در صورت عدم استفاده از این بستر متضرر خواهیم شد.

کریمی تفرشی افزود: ورود مردم به بورس به سود سیستم بانکی است، زیرا شرکت‌ها نقدینگی خود را به عنوان حساب‌جاری وارد بانک‌ها می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: شرکت‌ها می‌تواننددرصورتی‌که تمایل به عرضه سهام خود در بورس نداشتند پروژه‌ای را در بورس عرضه و برای هر فعالیت خود از مشاور و متخصص استفاده کنند؛ بنابراین باید از شرکت‌هایی که قصد ورود به بورس رادارند حمایت مالی، معنوی و مشاوره‌ای انجام شود. وی با بیان اینکه اکنون بازار سرمایه به عنوان یک ابزار برتر برای تأمین مالی دولت برای فروش دارایی‌ها مطرح است، اظهار داشت: درصورتی‌که دولت بتواند از این فرصت برای افزایش بهره‌وری و تأمین مالی شرکت‌ها استفاده کند، آنگاه روند بازار سرمایه بیش از گذشته تقویت خواهد شد.

مشکل بورس ورود مردم در اوج بازار بود

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنان صرفاً در مقطع اوج‌گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مساله ما حمایت از این افراد است. به‌رغم اینکه نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی‌گیری دارد.

ربیعی درباره وضعیت بازار سرمایه و برنامه‌های دولت در این باره اظهار کرد: اولاً اتفاق رخ‌داده در بازار سرمایه و متضرر شدن عده‌ای از هم‌وطنان که در شرایط خاص وارد بازارسهام شدند و در کوتاه‌مدت دچار ضرر شدند را نه‌تنها فراموش نکردیم و نه‌تنها بی‌توجه نبودیم بلکه همواره از موارد نگرانی‌های دولت بوده و از هر فرصتی هم برای حمایت بازار سرمایه دریغ نکردیم و نخواهیم کرد تا روز آخر دولت.

وی اضافه کرد: اما نکته بعد آنچه رییس‌جمهور گفتند مساله روند تکاملی بازار سرمایه در این سال‌ها بود و افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران بود. در یک اقتصاد سالم بازار سرمایه نقش خود را یافته به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها راه خود را پیداکرده آیا این قابل‌انکار است؟

ربیعی تصریح کرد: ابتدای سال 1392 شاخص بورس حدود ۴۰ هزار واحد بوده و امروز حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده است. تعداد کدهای بورسی ابتدای سال 1392 حدود هفت میلیون بودند و امروز بدون احتساب سهامداران عدالت به ۳۷ میلیون رسیده است. بازار سرمایه تبدیل‌شده به تأمین‌کننده نیازهای سرمایه‌گذاری در کشور، اینها زیرساخت‌هایی هست که برای سالم‌سازی اقتصاد ایران به وجود آمد. سخنگوی دولت گفت: متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنان صرفاً در مقطع اوج‌گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مساله ما حمایت از این افراد است. افرادی که درازمدت در بورس بودند هیچگاه متضرر نشدند. به‌رغم اینکه نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی‌گیری دارد.

ربیعی توضیح داد: درحال حاضر باید از این افراد حمایت کنیم، در این خصوص تصمیماتی گرفتیم. به عنوان‌مثال افرادی که به دعوت دولت به بورس آمدند و سهام صندوق‌های دولتی را خریداری کردند سیاست‌های جبرانی اتخاذ کردیم و سهام جبرانی به آنها تعلق خواهد گرفت. هفت تصمیم مهم در دولت و سران قوه گرفته شد و پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهند شد و دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ کردیم و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت بیان داشت: برخی از تصمیمات اتخاذشده دولت به زیان مالی دولت بود.دولت از محل درآمدهای خود برای جبران زیان و تثبیت بازار اقدام خواهد کرد. اقتصاد دوران تحریم و فشار در دوران تحریم و افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی بازار باعث شد مردم برای حفظ دارایی خود به هر طریق ممکن اقدام کنند. متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنان که به دنبال حفظ دارایی خود بودند متضرر شدند وگرنه بازار سرمایه رو به تکامل بوده است و همچنان خواهد بود و دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

 

ارسال نظر