وضعیت انتشار اوراق تبعی نمادهای فرابورس

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۸
وضعیت انتشار اوراق تبعی نمادهای فرابورس

مدتی است که بحث انتشار اوراق تبعی از سوی ناشران بورسی و فرابورس قوت گرفته و برخی شرکت‌ها اقدام به انتشار این اوراق کرده‌اند؛ اوراق تبعی به عنوان ابزاری برای بیمه کردن ارزش سهام منتشر می‌شود و بدین‌ترتیب قابلیت کنترل ریسک توسط سهامداران با در اختیار داشتن اوراق تبعی بیشتر خواهد شد. تا پیش از سال ۹۵، دلیل اصلی عرضه اوراق اختیار فروش تبعی، حمایت از سهام در بازار به‌منظور کنترل فشار فروش بود اما با سهولت استفاده از این ابزار در مقایسه با سایر روش‌های تأمین مالی، تأمین مالی کوتاه‌مدت نیزبه عنوان هدف از انتشار این اوراق از سوی دیگر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مطرح شد که وجوه حاصل از آن می‌تواند صرف حمایت از سهام شود.

مدیرعامل فرابورس ایران چندی پیش از تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر ورود منابع جدید مالی به بازار سرمایه از طریق تزریق۲۴ هزار میلیارد تومان به این بازار خبر داد و گفت که بخشی از این منابع از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در فرابورس تأمین خواهد شد.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص وضعیت کلی انتشار اوراق تبعی در فرابورس ایران، اظهار کرد: فرابورس ایران در سال ۹۹ از انتشار اوراق تبعی۴ نماد «شپاس»، «مارون»، «وملل» و «ذوب» به ترتیب به ارزش ۱۵ هزار، ۶ هزار، ۳۶۰۰ و ۲۵۰ میلیارد ریال میزبانی کرد که هدف ناشران اوراق تبعی شپاس و مارون از انتشار این اوراق، تأمین مالی بوده و ناشران اوراق تبعی وملل و ذوب نیز با توجه به شرایط بازار به‌منظور بیمه سهام این اوراق را منتشر کرده‌اند. امیر هامونی، اوراق تبعی عرضه‌شده طی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در فرابورس را مربوط به نمادهای «فگستر» به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال و «فتوسا» به ارزش ۵۸۸ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این اوراق هم‌زمان با عرضه اولیه ‌به‌منظور حمایت از سهام و تضمین بازدهی سالانه ۲۰درصدی برای سهامداران این شرکت‌های تازه‌وارد فرابورسی منتشرشده است.

این مقام مسوول از آغاز عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام گروه توسعه مالی مهر آیندگان از فردا چهارم خردادماه خبر داد و افزود: ازآنجاکه وجوه جمع‌آوری‌شده از طریق انتشار اوراق تبعی با هدف تأمین مالی می‌تواند در راستای حمایت از سهام صرف شود، از ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریالی اوراق تبعی ومهان، بخشی برای حمایت از سهام این شرکت به بازار تزریق می‌شود و این نشان از نگاه سهامدار عمده به ارزندگی سهام و همچنین توجه به حمایت از سهامداران خرد است.

مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد که در حال حاضر ناشر اوراق اختیار فروش تبعی روی نماد شپاس درخواست انتشار بخش دوم اوراق تبعی را ارایه داده است که مقررشده ناشر این اوراق نسبت به حمایت از بازار نیز اقدام کند.

به گفته وی همچنین درخواست‌های سه نماد «وگردش»، «غویتا» و «فتوسا» مبنی بر انتشار اوراق تبعی به ارزش به ترتیب۵ هزار میلیارد ریال، ۲ هزار میلیارد ریال و ۵۸۸ میلیارد ریال در مرحله بررسی از سوی کمیته انتشار قرار دارند که بخشی از آن صرف حمایت از بازار خواهند شد.

هامونی خبر داد که درخواست‌هایی برای انتشار اوراق تبعی روی نمادهای سمگا، کگهر، شگویا، حریل و میدکو به دست فرابورس ایران رسیده که در حال بررسی و طی مراحل نهایی برای انتشار است و در این میان مجوز انتشار اوراق تبعی با هدف بیمه سهام به ناشر اوراق تبعی نماد شرکت پتروشیمی تندگویان «شگویا» از سوی فرابورس اعطاشده است. مدیرعامل فرابورس ایران در پایان اعلام کرد در روزهای آینده جزییات بیشتری از میزان انتشار اوراق تبعی و ناشران آن از سوی فرابورس ایران به اطلاع بازار سرمایه خواهد رسید.

 

ارسال نظر