چرا مصوبات بر روی بورس تأثیر نمی‌گذارد؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۶
چرا مصوبات بر روی بورس تأثیر نمی‌گذارد؟

گروه بازار سرمایه|

روز گذشته افت و نزول قیمت‌ها در بازار سهام تا حدودی متوقف شد و نماگر اصلی این بازار با افزایش 9/0 درصدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۰۵ هزار واحدی قرار گرفت اما؛ بازهم می‌توان این سخن فعالین بازار سرمایه که «حمایت‌ها از بازار سهام بی‌فایده بوده است» را به‌وضوح لمس کرد. قوانین و مقررات بورس به‌طور مداوم در حال تغییر است و هرچند روز یک‌بار، گروهی از مصوبات جدید در بورس تدوین و اجرایی می‌شود که این موضوع موجبات اعتراض فعالین بازار سهام و سهامداران را پدیدار ساخته است.

همان‌گونه که گفتیم هرچند وقت یک‌بار، گروهی از مصوبات در بازار تدوین و اجرایی می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای نخست اردیبهشت‌ماه از ارایه بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد که سه مصوبه آن از ٧ اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

دهقان دهنوی در این خصوص توضیح داده و گفته بود: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام از هم‌اکنون به‌صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد. و پس گذشت چند روز در جلسه ١٣ اردیبهشت‌ماه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه ۷ پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزئی به تصویب رسید و این مصوبات بعد از تایید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهند شد.

در روزهای نخست اعلام این خبر کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کردند که معاملات بورس به حالت معقول و صعودی خود بازمی‌گرددبا این 10 مصوبه شاهد بهبود معاملات، افزایش اعتماد و ورود مجدد نقدینگی خواهیم بود اما؛ در اصل پس از تصویب و اجرایی شدن این مصوبات بازار سهام سبزپوش نشد و وضعیت وخیم شده و شاهد خروج دوچندان نقدینگی از این بازار بودیم. در حال حاضر نیز مشاهده می‌کنیم که از محدوده حمایتی خود رد شده است و امکان نزول بیشتر نیز وجود دارد.

اگر وضعیت گذشته بازار را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که سهامداران و فعالین بازار سهام نسبت به مصوبات متعدد واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد و در اغلب موارد مصوبات متعدد بی‌اعتمادی در بازار پدیدمی سازد. یکی از فعالین بازار سرمایه در خصوص مصوبات یک سال اخیر می‌گوید: من چند سالی می‌شود که در بورس فعالیت می‌کنم اما؛ ازماه‌های پایانی سال 1398 تاکنون ما روزهای خوشی ندیدیم، اول که دولت مردم را به بورس دعوت کرد و معاملات گاها هیجانی و مختل شد. درست است در آن زمان سود زیادی کسب کردم اما؛ اختلال هسته و معاملات هیجانی بسیار زیاد بود. پس‌ازآن هم که بورس سقوط کرد و هنوز هم ادامه‌ دارد و نکته مهم اینجاست کسی ریزش بورس را گردن نمی‌گیرد و مسوولان می‌گویند طبیعی است. چطور آن رشد چنددرصدی طبیعی نبود اما؛ این ریزش طبیعی است؟ به‌هرحال سازمان بورس فکر می‌کردبا مصوبه وضعیت را می‌تواند تغییر بدهد اما؛ ما سرمایه‌گذاران به مصوبه احتیاجی نداریم و باید وضعیت بازار درست شود.

  اجرای پیشنهادات باید به‌صورت هم‌زمان باشد

علی یوسفی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص مصوبات اخیر بازار سرمایه می‌گوید: مصوبات ۱۰گانه سران اقتصادی دولت می‌تواند بر روند بازار تأثیرگذار باشد به شرط آنکه همه آنها به‌درستی اجرا شوند. سهم یک درصد بازار سرمایه از صندوق توسعه ملی با توجه به افزایش فعلی نرخ دلار، رقمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود که در صورت واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌تواند تا حدودی تأثیرگذار بر معاملات بورس باشد.اجرای آنهابه‌صورت جداگانه مانند مسکن‌هایی هستند که موقتی خواهند بود و روند بازار را برای مدتی محدود تغییر و بهبود می‌بخشند. یوسفی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی پنج درصد و تأثیر آن بر روی وضعیت بازار اظهار می‌کند: دامنه نوسان بر روی تصمیم‌گیری فعالان بازار تأثیرگذار است، تغییر دامنه نوسان بورس به مثبت ۶و منفی دو درصد در مقطعی برای معاملات اجرایی شد که بازار در مدار نزولی شدید قرار داشت، اتخاذ این تصمیم در آن زمان برای کاهش ضرر و زیان‌های سهامداران بسیار مناسب و مثبت بود. با توجه به اینکه حجم ‌مبنا در بازار پر نمی‌شد، کاهش دامنه نوسان بازار باعث شد تا سهام شرکت‌ها با ضرر و زیان سنگینی مواجه نشوند. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون بازگشت دامنه نوسان بورس به روال قبل، ازلحاظ روانی سیگنال مثبتی را به بازار می‌دهد و نشان‌دهنده آن است که معاملات بازار در حال بازگشت به روال عادی است، توضیح می‌دهد: متغیرهای مختلف در اقتصاد و شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم در کشور نشان می‌دهد که بازار در حال نزدیک شدن به شرایطی باثبات است. می‌توان از این منظر به تغییر دوباره دامنه نوسان در بازار نگاه کرد که معاملات روند عادی را در پیش‌گرفته و بحران‌ها را پشت سر گذاشته است، به همین دلیل می‌تواند دوباره فعالیت خود را برای ایجاد دوباره روند صعودی آغاز کند.در حال حاضر در بازار سرمایه با جامعه ۵۰ میلیون نفری همراه هستیم؛ بنابراین باید قبل از تصمیماتی که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ می‌شود منافع عامه مردم در نظر گرفته شود. امیدواریم با اصلاحاتی که در بازار صورت گرفته است به سمت افزایش دامنه نوسان پیش رویم، در ابتدا سیاست‌ها بدین گونه بود که دامنه نوسان‌ها باز شود اما فعلاً با توجه به برخی از متغیرها از اجرای این اقدام صرف‌نظر شده است. وی تأکیدمی‌کند: بنده باید چند توصیه به سهامداران داشته باشم نخست؛ قیمت سهام در وضعیت فعلی، قیمت‌های جذابی هستند و اکنون نرخ بسیاری از سهام در بازار به نرخ اواخر سال ۹۷ رسیده است، بازار رشدی را که در اواخر سال ۹۸ و سال ۹۹ کسب کرده بود را ازدست‌داده است و به عقب بازگشته است.اکنون هیچ‌گونه توجیهی برای فروش سهام در بازار وجود ندارد، زیرا برخی پیش‌بینی کرده بودند که نرخ دلار در بازار به کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌رسد در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد.سرمایه‌گذاری در بورس دیگر مانند سال گذشته نیست که سهامداران بتوانند در مدت دو روز بازدهی چشمگیری را از این بازار کسب کنند و بعد تصمیم به خروج از این بازار بگیرند. بازار سرمایه همیشه در بلندمدت سودده بوده است اما روند صعودی سال گذشته، سهامداران را در بازار عجول کرده است و به دنبال کسب بازدهی‌های چشمگیر در کوتاه‌مدت هستند.

 

ارسال نظر