بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۴۵

انتظار کاهش نرخ ارز شاخص‌های بازار سرمایه

مهدی امیری، عضو هیات‌مدیره بورس تهران بابیان «سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باید به اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت تغییرات قیمتی و ارزی توجه داشته باشند و در سرمایه‌گذاری‌های خود تغییرات لحظه‌ای نوسانات ارزی را ملاک قرار نداده و با اطلاعات و آگاهی کامل در سهام کم ریسک و بنیادی و با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند و وارد هیجانات زودگذر و شایعات و حاشیه‌های بازار نشوند.»، نرخ ارز را به عنوان یکی از متغیرهای حائز اهمیت بر شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار دانست و اظهار کرد: در حقیقت نرخ ارز قیمت نسبی پول خارجی به پول داخلی را نشان می‌دهد که به عنوان یکی از عوامل کلان اقتصادی همیشه موردتوجه فعالان بازار سرمایه بوده است. وی به رابطه مستقیم بازار سرمایه ایران و قیمت مواد اولیه در دنیا اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران رابطه مستقیم و تنگاتنگی باقیمت مواد اولیه و محصولات در سراسر دنیا دارد و ازآنجایی‌که مبنای معاملات در بازارهای جهانی ارز است، پس تغییرات نرخ ارز به قیمت کالاها و محصولات تأثیرگذار خواهد بود. امیری به تأثیر نرخ ارز بر عملکرد شرکت اشاره کرد و افزود: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اینکه در بازار سهام تولیدات برخی از شرکت‌ها به خارج از کشور صادر و برخی از شرکت‌ها نیز مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز خود را خارج از کشور وارد می‌کنند، تغییرات نرخ ارز تأثیر متفاوتی بر نتایج عملکرد این شرکت‌ها گذاشته و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارزش سهام شرکت‌های بورسی را متأثر می‌کند.عضو هیات‌مدیره بورس ارزیابی و خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی می‌تواند به عنوان یک استراتژی اقتصادی موجب تقویت تولید داخلی در برابر واردات کالاهای ساخته‌شده ارزان‌قیمت باشد، در این خصوص می‌توان به رشد سودآوری شرکت‌های تولیدی مانند شرکت‌های تولیدکننده لاستیک‌، شوینده و روانکارها و غیره در سال اخیر اشاره کرد. وی تصریح کرد: هرچند رشد نرخ ارز تورم فزاینده را به کشور تحمیل و کاهش قدرت خرید عمومی را در پی داشت لکن قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام به‌صورت مستقیم از محل رشد بازدهی و سودآوری و به‌صورت غیرمستقیم از محل افزایش ارزش جایگزینی افزایش یافت. درصورتی‌که در آینده تحت تأثیر مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی لغو گردد، انتظار کاهش نرخ ارز شاخص‌های بازار سرمایه را متأثر خواهد کرد.

سومین عرضه اولیه سال جاری در بورس

تعداد ۲۴۰ میلیون سهم شرکت صنعت غذایی کوروش، چهار‌‌شنبه این هفته به عنوان سومین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد «غکورش» در بورس تهران عرضه می‌شود.تعداد 240 میلیون سهم شرکت صنعت غذایی کوروش، معادل 8 درصد سهام این شرکت، چهار‌‌شنبه اینهفته (5 خرداد) به عنوان سومین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی«غکورش» در بورس تهران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 2850 تا 2995 تومان برای هر سهم و با سهمیه 500 سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری فارابی، مدیر عرضه شرکت گسترش صنایع بسته‌بندی کوروش و متعهد خرید شرکت گروه سرمایه‌گذاری کوروش به میزان 50 درصد از کل سهام قابل‌عرضه می‌باشند. گفتنی است تعداد 240 میلیون سهم شرکت صنعت غذایی کوروش در حالی چهار‌شنبه این هفته به عنوان پانصد و چهل و ششمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر گروه تولید روغن‌های حیوانی و نباتی و طبقه تولید روغن‌ها چربی‌های گیاهی و حیوانی در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «غکورش» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد که از این تعداد، 168 میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 72 میلیون سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.

ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی معاملات کارگزاری‌ها

بررسی عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی، نخستین ماه سال 1400 را با خریدوفروش بیش از 185 هزار میلیارد تومانی آغاز کردند. این در حالی است که روند مزبور در اردیبهشت‌ماه به حدود 138 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین جزییات خریدوفروش‌های ثبت‌شده توسط این نهادهای مالی در اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که درمجموع 138 هزار میلیارد تومان معامله توسط 111 کارگزاری فعال در بازار سرمایه شکل‌گرفته است. در این میان 84.3 هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بیش از 60 درصد از کل دادوستدها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین 527 میلیارد تومان نیز به خریدوفروش از سوی بازارگردان‌ها تعلق داشته و مابقی نیز رقمی در حدود53 هزار میلیارد تومان حجم معاملات عادی در خریدوفروش سهام در این نهادهای مالی بوده است. افزون بر این بررسی عملکرد این کارگزاری‌ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می‌دهد که این نهادهای مالی در ماه گذشته خریدوفروش بیش از 2 هزار میلیارد تومان در خریدوفروش اوراق در بازار بدهی داشته‌اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیزمعاملات این نهادهای مالی به بیش از 468 میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا 18.5 هزار میلیارد تومان از خریدوفروش کارگزاری‌ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بوده است.

 

ارسال نظر