افت دوباره شاخص کل بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۵۹
افت دوباره شاخص کل بازار سرمایه

شاخص کل در بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه یک هزار و ۱۱۱ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۸۹۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۳ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۷۸۶ واحد کاهش به ۴۰۲ هزار و ۷۹۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۴۵۲ واحد افت به ۲۶۰ هزار و ۸۲۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۹۲۱ واحد و شاخص بازار دوم یک هزار و ۸۷۴ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در سومین روزکاری هفته حدود ۵۰۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۶۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۶درصد یعنی ۹۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۹درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «مواد و محصولات دارویی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سایر واسطه‌گری‌های مالی» و «لاستیک و پلاستیک» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «برکت»، «خساپا» و «وپاسار» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «اپال»، «فجر» و «وپارس» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۲۹۲ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۹۹۳ واحد، «توسعه معادن و فلزات» با ۷۷۲ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۶۸۸ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۶۴۲ واحد، «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» با ۴۱۷ واحد، «بانک پارسیان» با ۳۰۳ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۲۷۳ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران» با ۱۶۵ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۱۴۹ واحد و «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۱۰۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل «ایران‌خودرو» با ۶۸۲ واحد، «بانک تجارت» با ۵۱۲ واحد، «مخابرات ایران» با ۵۰۷ واحد، «سایپا» با ۴۴۲ واحد، «بانک صادرات ایران» با ۳۶۱ واحد، «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با ۳۳۷ واحد، «صنعتی بهشهر» با ۲۹۶ واحد، «فرآورده‌های نسوز آذر» با ۲۹۶ واحد، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۲۲۲ واحد، «گروه بهمن» با ۲۰۷ واحد، «گروه مپنا» با ۱۸۸ واحد و «ایران ترانسفو» با ۱۷۹ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، نماد «گروه دارویی برکت»، «ایران خودرو»، «سایپا»، «ملی صنایع مس ایران»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «توسعه و عمران امید» و «پتروشیمی بوعلی سینا» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۷۶۹ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

     آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز سه شنبه شاخص فرابورس نیز ۱۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۷۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۹۶۵ میلیون و ۵۸۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز نماد «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «بیمه پاسارگاد»، «شیر پاستوریزه پگاه گیلان»، «زغال سنگ پرورده طبس»، «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه»، «تولیدات پتروشیمی قائد بصیر»، «مجتمع لاستیک یزد» و «فولاد هرمزگان جنوب» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل «پتروشیمی تندگویان»، «سنگ آهن گهرزمین»، «پتروشیمی مارون»، «صنایع چوب خزر کاسپین»، «سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، «سیمان ساوه»، «توسعه و عمران استان کرمان»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین» و «تولید برق عسلویه مپنا» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

در چهارمین روزکاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۳۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۲۸نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۳۶۶نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     تغییر ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۳۶هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۷۸۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۲۱هزار تومان رسیده است.

     روی خط کدال

برخی از اطلاعات نمادهای مهم بر روی کدال بدین شرح است:  حسابرس قانونی شرکت بورس کالای ایران با نماد «کالا» با افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی این شرکت از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها موافقت کرد. شرکت گروه بهمن با نماد«خبهمن»برنامه انتشار اوراق مرابحه توسط شرکت بهمن موتور را اعلام کرد.  شرکت گروه صنایع کاغذ با نماد «چکاپا»از دریافت مجوز سیب سلامت و پروانه بهداشتی محصولات خبر داد.

بنابر اعلام شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی با نماد«غشاذر» این شرکت در سال مالی منتهی به ۹۹.۱۲.۳۰، به ازای هر سهم ۱۲۰ریال سود کسب کرده است و ۸۶ریال از آن را بین سهامداران خود تقسیم می‌کند.

شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» اعلام کرد ۱,۰۰۶ریال از ۱,۱۷۲ریال سود خالص به ازای هر سهم خود را در سال مالی منتهی به ۹۹.۱۲.۳۰، بین سهامداران توزیع می‌کند.

شرکت سیمان ساوه با نماد «ساوه» در سال مالی منتهی به ۹۹.۱۲.۳۰، برای هر سهم ۵,۱۷۵ریال سود محقق کرده ‌است که ۴,۸۷۰ریال از آن را، بین سهامداران خود تقسیم خواهد کرد.

سود خالص شرکت توزیع داروپخش با نماد «دتوزیع» در ۱۲ماهه منتهی به ۱۳۹۹.۱۲.۳۰، با ۱۱۷درصد افزایش به ۲۲۰میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص هر سهم دتوزیع ۳,۶۵۹ریال رقم خورد.

شرکت لیزینگ پارسیان با نماد «ولپارس» صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۱.۳۱ را منتشر کرد که طبق آن «ولپارس» طی این مدت ۱۶میلیارد و ۴۵۵میلیون تومان سود خالص، شناسایی کرده ‍‌است که نشان از کاهش چهار درصدی این مبلغ نسبت به سال گذشته دارد.

شرکت پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس» بر اساس صورت‌ مالی یک ساله خود منتهی به ۱۳۹۹.۱۲.۳۰ در این مدت ۶هزار و ۱۰۵میلیارد تومان سود خالص کسب کرد که نسبت به دوره گذشته ۱۰۸درصد افزایش یافته است. همچنین سود خالص هر سهم به ۲۵,۴۴۱ریال رقم خورد.

شرکت تولید نیروی برق آبادان با نماد «آبادا» طبق صورت‌ مالی یک ساله منتهی به ۱۳۹۹.۱۲.۳۰خود در این مدت ۹۵میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان سود خالص کسب کرد که نسبت به دوره گذشته ۶۴درصد افزایش یافته است. همچنین سود خالص هر سهم به ۳۸۳ریال رقم خورد.

 

ارسال نظر