روی برگرداندن سهامداران از حمایت‌های بورسی

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۵۸
روی برگرداندن سهامداران از حمایت‌های بورسی

گروه بازارسرمایه|

این روزها خبرهای مثبتی به بازار مخابره می‌شود اما بازهم کلیت بورس منفی است و تنها چند تک سهم با حمایت‌های از پیش تعیین شده توانستند روند صعودی بگیرند. هنوز هم تنها فروشندگان به تعداد خریداران تالار شیشه‌ای غلبه می‌کند و آغاز تزریق پول توسط صندوق توسعه ملی نیز نتوانست سدی در قبال فروشندگان باشد. البته بررسی بازار طی هشت ماه اخیرخبر از نبود سد در مقابل فروشندگان می‌دهد و به قولی نمی‌توان امیدوار بود که با تزریق پول به‌طور کلی وضعیت بازار تغییر کند. همان‌گونه که در گزارش پیشین ذکر شد  باید دوای درد بازار پیدا شود و تزریق نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات برآید.

در اولین روز انتشار خبر واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برخلاف انتظار شاخص سهام با افت 1.2 درصدی مواجه شد و پس از دومین روز تزریق نیز بازار 0.1 درصدی افت داشت که این نشان‌دهنده این موضوع است که تزریق پول به تنهایی نمی‌تواند چاره‌ساز باشد و باید مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود. اگر وضعیت بازار را طی 8 ماه اخیر بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تزریق پول نمی‌تواند وضعیت بازار را تغییر بدهد و باید در کنار تزریق پول مصوباتی برای افزایش اعتماد سهامداران و پس آن خروج بازار از سیاست و دخالت مسوولان صورت گیرد.

     تزریق پول حریف فروش بازار نشد

عصر روز یکشنبه بود که روابط عمومی بانک مرکزی از واریز بخش اول منابع درنظر گرفته شده برای تخصیص از حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد. محمد ابراهیم آقابابایی، رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: روز یکشنبه مبلغ ۱۰۳۴ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حساب معرفی شده متعلق به این صندوق واریز شد.

پیش از این هم محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور بانک مرکزی را موظف کرده بود تا در راستای اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظرف مدت سه هفته نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند. 

انتظار می‌رفت که پس از انتشار این خبر شاهد رشد شاخص بازارسهام باشیم اما؛ شاهد بی‌اعتنایی‌های عمده بودیم و همچنان صف‌های فروش در بازار ادامه دارد و تقربیا هر روز صف‌های فروش در حدود 5 الی 6 میلیارد در بازار تشکیل می‌شود که این موضوغ می‌تواند به بدنه بازارسرمایه و همچنین اقتصاد کشور ضربه مهلک وارد کند. آمارهای منتشر شده توسط گروه‌های مختلف نشان می‌دهد که از میانه‌های مردادماه سال گذشته (یعنی از آغاز روند اصلاحی بازار) تاکنون در حدود 88 هزار میلیارد تومان توسط حقوقی‌های عمده به بازارسرمایه تزریق شده است اما؛ دیدیم که روند بازار تغییری نکرد و تنها سهامداران خرد بارمالی و مشکلات بازار را تحمل می‌کنند و هرروز نیز شاهد از بین رفتن سرمایه سهامداران خرد و اعتراض آنان هستیم.

همچنین محمد ابراهیم آقابابایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا، از تزریق ۱۰۳۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: «این نقدینگی به صندوق تثبیت تزریق شد و با بخشی از این پول امروز خریدهایی در بازار سرمایه انجام شد.نمی‌توان همه منابع را در یک روز خرید کرد و صندوق تثبیت بازار امروز در چارچوب سازمان بورس بخشی از پول مذکور را سهم خرید. این فرآیند در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و حمایت از بازار سرمایه تداوم دارد.» 

برخی از کارشناسان بازارسرمایه براین نظرند که صندوق ثبیت بازار یک پول هدفمند وارد بورس کرده است و این هدفمند بودن به مرور می‌تواند وضعیت را تغییر دهد و ما تا یک الی سه ماه آینده شاهد روند تغییرات در این بازار باشیم. از سویی دیگر عده‌ای دیگر از کارشناسان بازارسهام می‌گویند، فرقی ندارد چقدر پول و چگونه وارد بازار شود تا زمانی که اعتماد نباشد و هر مقام و مسوولی بتواند به راحتی در این بازار دخالت کند نمی‌توان با تزریق پول امیدوار بود که شاخص سبز و صف‌های فروش جمع شود.

«تعادل» در گزارش‌ها پیشین خود مشکلات بازار سهام را همراه با کارشناسان بازار بررسی کرده است. برای همین نمی‌توان انتظار داشت با تزریق این مبلغ وضعیت بازار تغییر کند و باید صبر کرد و دید میزان نقدینگی تزریق شده در بازار تا چه میزان افزایش می‌یابد. البته نکته مهم اینجاست که مشخص نیست این تزریق چندهفته و چند روز زمان ببرد (درست است مسوولان زمان مشخص شده‌ای تعیین کرده‌اند اما؛ بررسی وضعیت ماه‌های اخیر بازار نشان می‌دهد که در بورس هیچ زمان مشخص شده‌ای وجود ندارد.) اگر یک مبلغ انبوه در زمان درست وارد بازار می‌شد، بدون درنظر گرفتن مشکلات؛ صف‌های فروش تا حدود زیادی جمع‌آوری می‌شد اما؛ اینکه مبلغ مورد نظر به صورت خرد وارد بازار شود، نمی‌تواند چاره ساز باشد و البته شاید تغییر مولفه‌های اساسی بازار همزمان با تزریق پول صورت گیرد و درآن زمان می‌توان به تغییر وضعیت و افزایش شاخص کل و درنهایت جمع شدن صف‌های فروش امید بست.

البته نباید به‌طور عام نسبت به بازار ناامید بود، در این روزها به میزان سهم‌های مثبت بازار افزوده شده وبرخی از سهامداران درحال خروج از زیان هستند و تنها امیدواری این است که وضعیت تمامی سهام بازارسرمایه این وضعیت را تجربه کنند و به اعتماسازی و سوددهی برسند.

     مبلغ قابل توجهی وارد بورس نشد

محمدی، کارشناس بازار سرمایه درگفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند تکانی را به روند معاملات بازار بدهد و مسیر شاخص بورس را به سمت صعودی که بازار از مدت‌ها قبل در انتظار آن بود سوق دهد، سال گذشته سهامداران حقوقی و نیز دولت با سنجش واحد قیمتی دلار رقمی معادل میلیاردها دلار سهام به فروش رساندند. رقمی که از معادل ۵۰ میلیون دلار با معادل ریالی به دست می‌آید به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان فروش سهام از سوی حقوقی‌ها نیست. اکنون مجموع معاملات بازار طی یک روز به وضعیتی رسیده است که معاملات خرد روزانه، رقمی بسیار ناچیز است و نمی‌تواند روزهای خوشی را در بازار ایجاد کند. اگر قرار است اقدامی انجام شود تا در جهت بهبود وضعیت بازار موثر باشد واریز رقم ۵۰ میلیون دلار که میزان نهایی این واریزها هم ۲۰۰ میلیون دلار است نمی‌تواند تاثیر چندانی را در بازار داشته باشد بلکه بهتر بود عددی قابل توجه معادل یک میلیارد دلار را به بازار تزریق کنند. معاملات روزهای گذشته‌ بورس نشان داد که رقم ۵۰ میلیون دلار نمی‌تواند کمک چندانی به بازار داشته باشد اما؛ نکته مثبت آن اجرایی شدن صحبت‌هایی بود که از سوی مسوولان اعلام شد و به مرحله اجرا رسید، این موضوع در وضعیت فعلی معاملات بورس که اعتمادها برای سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش یافته است می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. اصلی‌ترین مشکل بازار عدم وجود اعتماد در معاملات بود و چنین تصوری وجود داشت که قرار نیست حمایتی از بازار صورت گیرد ولی؛ تزریق این مبلغ منجر به کاهش بی‌اعتمادی در بازار خواهد شد که این موضوع می‌تواند به عنوان مثبت‌ترین نکته در واریز این مبلغ به صندوق تثبیت بازار سرمایه محسوب شود. اکنون برخی به دنبال این هستند تا تصمیماتی اتخاذ شود که بازار از طریق دامنه نوسان و حجم مبنا تحلیل محوری شود.

بهتر بود مسوولان دامنه نوسان را یک‌باره و در وضعیتی که معاملات به صورت نوسانی در حرکت بود را نامتقارن نمی‌کردند زیرا؛ در بین سهامداران چنین تصوری به وجود آمد که بازار قرار است بیش از چند ماه گذشته ریزش داشته باشد که چنین تصمیمی در بازار اتخاذ شده است. باید اقدامی صورت گیرد که دیگر تصمیمات غیرتخصصی برای بازار گرفته نشود، زیرا این موضوع باعث افزایش هیجان ایجاد شده بین سهامداران و شتاب در روند نزولی شاخص بورس خواهد شد. همچنین نباید به محض اینکه بازار روند مطلوبی را به خود گرفت اجرای دستورالعمل‌ها منحل و بازار سهام به باد فراموشی سپرده شود. جبران پول‌های از دست رفته در بازار و ورود دوباره نقدینگی به بورس نیازمند زمان است که نمی‌توان در کوتاه‌مدت در انتظار آن بود. با توجه به ریزش سنگینی که شاخص بورس در چند وقت اخیر تجربه کرده است، به نظر می‌رسد که بازار بتواند رشدی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی را تا پایان سال تجربه کند.

 

ارسال نظر