روند افزایشی ارزش معاملات بورسی در هفته اخیر

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۲۵

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد سه روز سرخ و دو روز سبز بود. در دو روز ابتدایی هفته، افت شاخص کل و خروج پول افراد حقیقی، به‌شدت هفته گذشته ادامه پیدا کرد. اما در روز دوشنبه از شدت افت کاسته و منجر به سبزپوشی شاخص در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شد. در روزهای پایانی هفته از شدت خروج پول اشخاص حقیقی نیز کاسته شد اما هیچ روزی بازار شاهد ورود پول این افراد نبود.شاخص کل بورس تهران در مجموع تنها ۶۲۹ واحد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۷هزار واحد درجا زد. همچنین شاخص کل هم وزن با افت ۰.۷ درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز قرمز و سه روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۶۸واحد معادل ۰.۴درصد افت کرد.

   تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود و هیچ روزی بازار شاهد ورود پول افراد حقیقی نشد اما در روزهای پایانی هفته از شدت خروج پول کاسته شد و به حدود ۱۰۰میلیارد تومان رسید. در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و۴۶۶میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» با دو میلیارد تومان و گروه‌های «قند و شکر» و «پیمانکاری صنعتی» با یک میلیارد تومان تنها گروه‌هایی بودند ک طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۲۵۶میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با ۱۴۱میلیارد تومان و «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۳۷میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وپاسار»، «برکت» و «وتجارت» بود. به‌طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک پاسارگاد ۱۲۳میلیارد تومان و گروه دارویی برکت ۷۹میلیارد تومان افزایش یافت. گفتنی است در دو هفته گذشته نیز نماد بانک تجارت میان نمادهایی با بیشترین خروج پول افراد حقیقی قرار داشت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «پترولح»، «وبملت» و «نوری» بود. به‌طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری حق تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ۳۹میلیارد تومان و بانک ملت ۳۶میلیارد تومان افزایش یافت.

   وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به‌طوری که هزار و ۸۸۳میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه«بانک‌ها و موسسات اعتباری» با معاملات هزار و ۷۳۹میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با هزار و ۴۲۰میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. بیشترین بازدهی این هفته متعلق به گروه «خرده فروشی» با ۳.۵درصد و پس از آن گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «استخراج نفت و خدمات جانبی» با ۰.۷درصد بود. از طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «مخابرات» با منفی ۴.۸درصد، «هتل و رستوران» با منفی ۳.۶درصد و «فرآورده‌های نفتی» با منفی ۲.۲درصد به ثبت رسیدند.

   پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «وکار» با ۱۶درصد، نماد «فنوال» با ۱۳.۳درصد و نماد «فملی» با ۱۰.۶درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «ورازی» با ۱۲.۲درصد، «گشان» با ۱۰.۲درصد و «قشرین» با ۹.۶درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. ارزش معاملات این هفته روندی افزایشی در پیش گرفت. به‌طوری که ارزش معاملات در اولین روز هفته حدود هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بود و در آخرین روز هفته به سه هزار میلیارد تومان رسید. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود دو هزار و ۱۹۲میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۳۴درصد افزایش‌یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با سه هزار و ۲۲۰میلیارد تومان متعلق به روز سه‌شنبه، هفت اردیبهشت ماه بود.

 

ارسال نظر