ارزش معاملات بورس کاهش یافت

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۹۳
ارزش معاملات بورس کاهش یافت

گروه بازارسرمایه|

طی هفته اخیر بازار سرمایه شاهد چهار روز سرخ و یک روز سبز بود. همچنان افت شاخص و خروج پول حقیقی ادامه پیدا کرد و بازار خبر تازه‌ای برای انگیزه خرید سهام توسط سهامداران نداشت. با این حال در روز سه شنبه شاهد رشد حدود سه هزار واحدی شد اما؛ این شرایط پایدار نبود و آخرین روز هفته با سرخ‌پوشی به پایان رسید. البته در این میان یک نکته وجود دارد اینکه دامنه نوسان نیز از روز چهارشنبه از طرف منفی افزایش یافت و به مثبت ۶ تا منفی ۳ تغییریافت. شاخص کل بورس تهران در مجموع ۳۶هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۴۳هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۲۰۷هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت یک درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز سبز و سه روز قرمز را تجربه کرد و در مجموع ۲۲۳واحد معادل ۲/۱ درصد افت کرد.

    تغییر مالکیت‌ها به نفع حقوقی‌ها تمام شد

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود و هیچ روزی بازار شاهد ورود پول افراد حقیقی نشد. در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود دو هزار و۲۸۴میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته هیچ گروهی شاهد ورود پول نبود. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۵۵۴میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با ۲۸۰میلیارد تومان و «محصولات شیمیایی» با ۲۷۳میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وتجارت»، «وبملت» و «شستا» بود. به‌طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت ۱۴۲میلیارد تومان و بانک ملت ۱۳۳میلیارد تومان افزایش یافت. گفتنی است در هفته اخیر نیز این دو نماد بانکی در صدر خروج پول‌های حقیقی‌ها در طول هفته بودند. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «پترولح»، «وسنا» و «ونوین» بود. به‌طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری حق تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ۳۲میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران ۸میلیارد تومان افزایش یافت. بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» تعلق داشت به‌طوری که هزار و ۸۷۹میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات هزار و ۲۰۱میلیارد تومانی دوم شد و «محصولات شیمیایی» با ۹۲۳میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.  تنها دو گروه در این هفته بازدهی مثبت داشتند. گروه «استخراج نفت» ۰.۵درصد و گروه‌های «لاستیک و پلاستیک» ۳/۰ درصد بازدهی ثبت کردند. همچنین گروه «ماشین‌آلات و تجهیزات» این هفته بدون تغییر باقی ماند. از طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «فرآورده‌های نفتی» با منفی ۳.۲درصد، «خرده فروشی» با منفی ۸/۲ درصد و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با منفی ۲.۷درصد به ثبت رسیدند. نمادهای «ساراب» با ۲/۱۰ درصد، نماد «شرنگی» با ۷/۴ درصد و نماد «ورازی» با ۵/۳ درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «شغدیر» با ۱۰درصد، «سفارس»با ۳/۸ درصد و «فاراک» با ۵/۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

    ارزش معاملات چنگی به دل نزند

ارزش معاملات این هفته نیز چنگی به دل نمی‌زد. حتی در روز یکشنبه رقم ارزش معاملات تا ۸۵۹میلیارد تومان هم افت کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود هزار و ۶۳۴میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۳۲درصد کاهش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با دو هزار و ۷۸۴میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۳۱فروردین ماه بود.

    مسوولیت بورس با کیست؟

بازارهفته گذشته وضعیت مطلوبی نداشت و حتی در یک روز ارزش معاملات تا ۸۵۹ هزارمیلیارد تومان افت کرد که این موضوع نشان‌دهنده خروج ادامه‌دار سرمایه‌گذاران بورسی از بازار سرمایه است. از سویی دیگر هیچیک از مسوولان بورسی قاطع و استوار به صحبت‌ها و اعتراض سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی گوش نمی‌دهند و همین موضوع باعث شده که طی هفته اخیرشاهد تجمع‌های بورسی در تمامی شهر‌ها از جمله تهران باشیم.  «تعادل» در گزارش‌های پیشین خود به پای صحبت تجمع‌کنندگان بورسی نشست، این گروه تنها به دنبال پول و سرمایه خود هستند آیا زمان آن نرسیده که دولت و مسوولان فکری اساسی برای بازارسرمایه کنند؟ مدت کمی تا پایان دولت فعلی باقی مانده و تقربیا می‌توان فهمید که دولت برنامه خاصی برای بورس ندارد و باید در انتظار دولت بعدی نشست و دید آیا دولت آینده وضعیت بورس را سامان می‌بخشد یا وضعیت فعلی را ادامه می‌دهد؟

 

ارسال نظر